It is currently Thu Mar 28, 2024 5:42 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fosterforeldre vil ikke ha kritisk blikk på seg selv og bv?
PostPosted: Tue Nov 29, 2016 9:24 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Fosterforeldre vil ikke utsettes for kritisk blikk rettet mot dem selv og barnevernet?


Norsk Fosterhjemsforening misliker en tv-serie i form av en "julekalender" hvor det inngår en historie om en pike som har en usympatisk fostermor.

Fosterforeldre reagerer på NRKs julekalender som delvis er spilt inn i Larvik
Østlands-Posten, 18 november 2016

"Serien Snøfall vises på NRK i desember.
Norsk Fosterhjemsforening reagerer kraftig på serien, og advarer mot å la fosterbarn se den alene, skriver Vårt Land."


"Generalsekretær i Norsk Fosterhjemsforening, Tove Wahlstrøm, forteller til Vårt Land at de har fått henvendelser fra flere bekymrede fosterforeldre. Wahlstrøm tok derfor kontakt med NRK og fikk til slutt se de fem første episodene av serien.
   – Kritikken er absolutt berettiget. Det er en fin julefortelling, men jeg reagerer sterkt på fremstillingen av både fostermoren og av barnevernet, sier Wahlstrøm til avisen.
   Norsk Fosterhjemsforening anbefaler at fosterforeldre ser serien sammen med barna.
   – NRKs julekalender blir alltid snakket om på skolen og mellom barn. Vi frykter at dette kan gjøre fosterbarn utrygge på egen situasjon, og gi grunnlag for mobbing og ubehagelige spørsmål rettet mot allerede sårbare barn."


Det er så påfallende med fosterforeldre:

Hvis man kritiserer barnevernets avgjørelser og behandling av barn og barnas foreldre, har fosterforeldre det med å si at de selv vet jo ingenting og har intet med det å gjøre, de tar seg bare av barn som uansett trenger et hjem og pålitelige omsorgspersoner. Fosterforeldrene distanserer seg altså fra barnevernets agenda og etikk, og vil respekteres og beundres og sees opp til som moralsk sett spesielt høyverdige.

Når det så kommer eksempler som viser samrøre mellom fosterforeldre og barnevern, protesterer de, som her, både mot kritikk av en dårlig fostermor (som om det ikke finnes?), OG mot kritikk av et dårlig barnevern (som om DET ikke finnes!)

Norsk Fosterhjemsforening viser seg her nettopp fra en side som svært mange virkelige foreldre kan fortelle om: sterkt innvevet i barnevernets virksomhet og en ivrig forsvarer av dette systemet som de selv satser på og mottar god betaling fra, og altså gjentatte ganger viser at de solidariserer seg med. 
   Fosterbarna må ikke se eller høre noen kritikk av fosterforeldre og barnevern? Ubehagelig for fosterforeldrene? Kunne inspirere noen fosterbarn til å gjøre opprør, flykte hjem til sin virkelige familie?

Ikke fnugg av at Norsk Fosterhjemforening tenker over hvem det først og fremst er som gjør fosterbarn sårbare – gjennom å gjøre dem til fosterbarn, i så mange saker hvor dette ikke bare er unødvendig men direkte galt, hvor de virkelige foreldrene er så gode foreldre som noen og elsker barna betingelsesløst. 

Tankegangen som ligger klart her anser jeg for stort nederlag for generalsekretær Tove Wahlstrøm og Norsk Fosterhjemsforening. Men jeg har ikke ventet meg noe bedre. Så stusselig ser det ut til at det virkelig står til med disse tjenestefolkene for barnevernet og seg selv.

*

"Her er NRKs egen beskrivelse av handlingen i Snøfall:
   Snøfall handler om foreldreløse Selma (Siri Skjeggedal), som har bodd midlertidig hos naboen Ruth (Kjersti Elvik) i seks år. Selma skriver et brev til julenissen og ønsker seg en ordentlig familie. På magisk vis havner brevet i Snøfall, en liten landsby som ligger i en annen dimensjon, helt alene i et evig isøde. Etter en krangel med Ruth havner Selma selv i Snøfall, der overraskelser, farer og magi venter.
   Snøfall er en historie om mot - til å være seg selv, til å kjempe for det man tror på og møte det man frykter mest. Men først og fremst er det en historie om å finne ut hvem man hører sammen med."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fosterforeldre vil ikke ha kritisk blikk på seg selv og
PostPosted: Tue Nov 29, 2016 10:01 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
Fosterforeldre føler vel at de er høyt hevet over andre. De har jo blitt godkjent, Fått et slags kvalitetsstempel på seg.

Dette handler langt i fra om at disse er noe bedre enn barnas egne foreldre er, men de er utvalgt. Situasjonen kunne faktisk vært stikk motsatt. det kunne vært barna til fosterforeldrene som ble plassert hos foreldrene.

Nei, jeg tuller ikke, for jeg har møtt mange fosterforeldre, og disse har også fortid med rusmisbruk og andre ting, Jeg har også møtt fosterforeldre som faktisk har vært mer psykisk ustabile enn andre som har blitt fratatt omsorgen for sine barn, så det at det skal være noe kvalitetsstempel å være fosterforeldre er noe vås.

Jeg har opplevd en fostermor som rett og slett ikke likte fosterbarnet sitt, så jeg spurte rett ut om de ikke heller ville at noen andre skulle ha barnet, fordi dere liker han jo ikke en gang.

Han var jo en økonomisk trygghet. Fosterhjemmet hadde jo nettopp bygd seg nytt hus, og et fosterbarn via Alleris betalte godt for seg.

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]