It is currently Thu Mar 28, 2024 6:56 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: I svensk tv4: Manglende kontroll av fosterhjem
PostPosted: Mon Oct 13, 2014 6:33 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Manglende kontroll av forholdene i fosterhjem
Program i svensk tv4, i programserien Kalla Fakta



I morgen tirsdag 14 oktober 2014, klokken 21.30:

Trailer Kalla fakta del 4: När ingen ser på
tv4.se, 10 oktober 2014

Tekst:
"Donia blev bara 15 år. Hon avled i lunginflammation när hon var placerad i ett familjehem. Fosterföräldrarna sökte inte vård trots att hon var dödssjuk. Kalla fakta granskar hur kommuner bryter mot socialtjänstlagen genom att släppa tillsynen av familjehemsplacerade unga till privata vårdföretag. Kalla fakta, tisdag 14 oktober 21:30."

OBS OBS: "Familjehem" på svensk betyr "fosterhjem" (typisk eufemisme = pent ord for en styggere realitet).

*

Også trailer på youtube:
Trailer: Kalla fakta del 4 - När ingen ser på - TV4
Youtube, 9 oktober 2014

OBS: I høyre kolonne på youtube ligger andre videoer, og flere fra Kalla Fakta, både korte (trailere o.l.), og lengre på ca 20 minutter. Kanskje også denne episoden blir tilgjengelig på youtube?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: I svensk tv4: Manglende kontroll av fosterhjem
PostPosted: Thu Oct 15, 2015 7:22 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Når jeg ser at det er svært vanlig at barn i fosterhjem ikke følges opp av barnevernet, begynner jeg jo å lure på hvilke psykologiske elementer som ligger i dette.

Her har barnevernet vært svært opptatt av barna og drevet på med å kontrollere og "hjelpe" en familie kanskje i flere år, og hele tiden under henvisning til "barnets beste" og at den observerte omsorgen "gir grunn til bekymring", " ikke er god nok", og så videre. Besøk i barnehage og skole, møter, besøkshjem, ressursperson, daglige kontrollbesøk, brev, vedtak, utredning, begjæring osv osv.

Men i det øyeblikket barna er hentet ut, ser det ut til at interessen for barna avtar markant. Er det vanskelig for barnevernet å se barna i øynene etter prosesser der de barnevernsansatte innerst inne vet at barna i alle fall delvis har blitt offer for et spill, og der barnas omsorg kanskje ikke var så kompromittert som barnevernet ville ha det til, der det fantes løsninger som barnevernet obstruerte, og der barnevernet bidro til å slite ut foreldrene?

Eller er det bare det at det er mer interessant å drive kontroll og "hjelp" inn mot familier, der den barnevernsansatte får mer "action og spenning", nesten som et sjakkspill, som til slutt ikke sjelden ender med at barnevernet skal forsøke å felle motparten?

Jeg har ikke svaret. Jeg synes bare det er svært påfallende at fosterhjemsbarn får så dårlig oppfølging. Det gjør jo at man må mistenke at barnevernet ofte ikke har den genuine interessen for barnas situasjon, slik som de både skal ha og påstår at de har. Ansvarsfraskrivelsen når barn blir misbrukt eller mishandlet eller kanskje til og med drept i offentlig omsorg, gir også en følelse av at barnevernets omtanke for barna ikke stikker så dypt, dessverre.

Samtidig er barnevernet nådeløse i sine karakteristikker dersom vi som foreldre ikke er maksimalt selvransakende og erkjennende i forhold til ting vi selv kan ha gjort galt mot barna. Da har vi manglende selvinnsikt, vi fraskriver oss ansvar, vi erkjenner ikke, og vi har nedsatt omsorgsevne.


Nå påstår jeg ikke at jeg er objektiv i dette, siden jeg selv er personlig berørt av barnevernets virksomhet, men jeg synes rett og slett at mye av det jeg ser, ikke ser ut til å handle om barnas velferd.

De som har stått på sidelinjen og kommentert saken vår, spør i alle fall hvor fokuset på barna ble av, i det som etter hvert utviklet seg til en verbal krig mellom meg selv og delvis min kone på den ene siden, og barneverntjenesten på den andre. Min privat oppnevnte sakkyndige sa etter en stund at saken vår nå hadde blitt et spill.

Jeg vil tro at det psykologiske spillet etter en stund går ut på å sette en vanskelig far eller det som etter hvert er blitt utålelige foreldre, i sjakk matt.

Men når kongen så har falt og spillet er over, - ja da kan det nesten virke som at de som spillet egentlig skulle handle om - barna - ikke er viktige lenger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: I svensk tv4: Manglende kontroll av fosterhjem
PostPosted: Thu Oct 15, 2015 9:24 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

"etter en stund at saken vår nå hadde blitt et spill"

Jeg vil si at sakene er et spill hele tiden. Barnevernets formål er å finne eller produsere "noe" som gjør at de får kloa i barna.

Det er helt riktig at fosterbarn får lite oppfølging av barnevernet selv. Dels skyldes nok dette at så mange fosterbarn ikke vil ha med dem å gjøre, og at uansett masing går det dårlig med fosterbarna. Men enda mer tror jeg det skyldes at barnevernerne anser at fosterforeldre ER deres egne oppfølgere. Barnevernerne betrakter det som selvsagt at barn har det bra hos barnevernets utvalgte fosterforeldre. Her viser John Hollen i sin bok om Averøy-saken til en sak nede på Sørlandet:
"Hollen kommer til slutt i boken inn på det generelle bildet av Norges barnevern. Han refererer blant annet en uttalelse fra barnevernssjefen i Kristiansand kommune i en fersk sak hvor fosterforeldre ble dømt for å ha mishandlet et lite fosterbarn: "Vi spør oss om vi burde tolket guttens adferd tidligere. Men vi var ikke mentalt forberedt på at fosterforeldre kunne mishandle barna sine" (s 145)."
(referert av meg i Averøy barnevern og oppvekstetat, Møre og Romsdal.)

Barnevernets ideologi betrakter foreldre som farlige, mens fosterforeldre er som de selv er: aldri farlige for barn, alltid nyttige for barn i alt de gjør. Bare se på kapittelet langt ute i nestoren Kari Killéns bok om hvor storartede fosterforeldre er, og hvor trist det er for fosterbarna å skulle skilles fra dem. Derfor (samt av andre grunner), mener hun og hele hæren av barnevernere, bør barn aldri tilbakeføres til sine foreldre.

Ja, fosterforeldre ER jo en del av deres eget system, de er betalt av barnevernet og en nødvendig del av hele systemet, slik barnevernerne ser det. De er lik dem selv. Derfor er det kanskje ikke så påfallende at barnevernet mener at "jobben er utført" når de har fått barna vekk fra foreldrene. Det blir altfor vanskelig for dem å skulle hanskes med at det er da vanskelighetene virkelig begynner, for dette er stikk i strid med alt de er opplært til.

Jeg tror dette er en ganske dominerende årsak. I tillegg kommer de forskjellige tingene du nevner, som også spiller inn, kanskje i ulike kombinasjoner i ulike saker.
  
PS: Den svenske saken omtalt i det første innlegget i denne tråden var meget, meget graverende, langt verre enn bare neglisjanse og manglende interesse.


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]