It is currently Thu Mar 28, 2024 6:22 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sprøtt, sprøere - -
PostPosted: Tue Nov 28, 2006 11:05 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Her har vi det igjen: Hvem som helst med "hjerterom" være fosterforeldre for barnevernet. Ganske almindelige mennesker, det kreves ikke noe spesielt.

Og barnevernet plasserer ikke barn med "problemer" i fosterhjem – de blir altså holdt fengslet på institusjoner.

Og disse idylliske fosterhjemmene – de vil ha små barn – i "hjerterommet" skal det ikke være annet enn det de selv tjener på og samtidig ikke har problemer med.

Hva skjer så hvis man ikke får "nok" fosterhjem? Jo, barna blir boende hjemme, hvor det ikke er tilfredsstillende. Nei, kanskje foreldrene ikke er "ganske almindelige mennesker" – og hjerterom for egne barn har de vel ikke ifølge barnevernet?

Bare fem kom til fosterhjemsmøter

Kan det blir stort mere sinnssykt? Hele befolkningen, og i særdeleshet aviser, biter altså på dette? Det later til å være rammet av en psykose som totalt sperrer for å se hva som befinner seg rett for nesen på dem? Du verden for noen voktere av rettsstat og velferdspolitikk vi har.

*
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 28, 2006 12:52 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
I utgangspunktet virker det jo som en handling av nestekjærlighet å være fosterforeldere. I dette lyset vil det virke som det er egosime som hindrer rekruttering.

På den annen side, selv om vi -uvitende - tror at disse barna virkelig får hjelp, er vi skeptiske til å frivillig gå inn i en granskning fra barnevernet. I tillegg ser vi jo hvor lite oppfølging de barna (og dermed forsterforeldrene) får fra barnevernet.

Jeg kunne godt ha vært fosterforelder dersom jeg først og fremst fikk lov å samarbeide med foreldrene og at barnevernet hadde tatt ansvar for å følge opp barna i forhold til andre offentlige instanser - skole, helsevesen etc.

Slik har det ikke vært for noen av de familiene her i bygda som har prøvd. De har fått hele utfordringen alene, og i tillegg belastningen med å måtte slåss med barnevernet for å få hjelp. Det er nemlig slik at du blir overlatt til deg selv - det er jo hele ideen ved fosterhjemssystemet.

1. Barnevernet velger å plassere barn i forsterhjem, framfor å ta ansvaret for å hjelpe familiene slik at de kan hjelpe seg selv.

2. Når de har plassert barna, overlater de ansvaret til forsterforelderene.

3. Når dette viser seg å ikke fungere, sender de problemet videre til andre institusjoner.

Mest mulig penger for minst mulig jobb, ser ut til å være bv's hovedstrategi - og - på seg selv kjenner en andre.
Slik vil det bli en stadig skjever rekruttering av fosterforeldre - flere vil gjøre det for pengene og ikke av nestekjærlighet.

Jeg vil våge å hevde at de jeg kjenner som har vært fosterforeldre, har gjort så godt de har kunnet, akkurat som foreldrene ville ha gjort, og de har blitt sviktet av barnevernet akkurat som foreldrene og ikke minst barna har blitt.

Alle de fosterbarna som vokste opp i bygda sammen med mine barn har store problemer nå - og det er ikke rart - når en vet litt om hva de har gått gjennom etter at de kom hit. Og dette er ikke fosterforeldrene som sådan sin feil, men hele konseptet.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]