It is currently Thu Apr 18, 2024 3:49 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Fana barneverntjeneste til Fylkesnemnd saksdokument del 1
PostPosted: Sun Oct 22, 2006 1:40 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Dokumentasjon

Dokument 1

Dato: 10.09.02

Meldeskjema

Barneverntjenesten – Fana Bydel

· Barn: OT
· P. nr: 160392
· Adr: x
· Mor: AMA
· P. nr: 270368
· Adr: x
Telefon 55 131xxx el. 97532xx
· Psykolog: Rigmor Dyrkorn 973395xx
· Far: Ukjent for barnevernet
· Besteforeldre: Ina og Øivind M-A

Melders navn: Mor

Mor kommer til oss på kontoret, og foreller at hun vil at barnet hennes skal plasseres i fosterhjem. Mor er svært nedbrutt, og gråter mye. Hun sier at hun ikke lenger klarer å ta omsorgen for barnet sitt, da hun er langt nede psykisk, og trenger tid til å etablere seg med bolig og ny jobb. Hun og sønnen bor for tiden sammen med hennes foreldre, og situasjonen både for henne og gutten er svært vanskelig. Hun er i konflikt med foreldrene, og de er ferd med å kaste henne ut. Hun sier at foreldrene ikke lenger vil ha noe md henne å gjøre, og at de kun vil ha kontakt med hennes sønn. De ønsker å ha gutten boende hos seg. Dette ser ikke mor på som noen løsning for barnet. Hun hevder de setter sønnen opp mot henne, og at gutten blir en kasteball mellom mor og foreldre, og det vil hun ikke utsette sønnen for.

Det mor ønsker er et fosterhjem i nærheten av guttens nærmiljø, hvor han kan forsette på Midtun skole og ha med seg katte sin i et nytt hjem. Hun sier han trenger grenser i livet sitt, noe besteforeldrene ikke klarer å ivareta. De kjøper han med gaver og lar ham få lov til det meste, og tar ikke hensyn til mors meninger om hvordan gutten skal oppdras.

Mor forteller at hun ble kastet ut hjemmefra av foreldrene for ti år siden da hun ble gravid. Hun bodde på mødrehjemmet etter fødselen i 1992. Fana barneverntjeneste var da koblet inn i saken. Konflikten mellom foreldrene og mor ligger langt tilbake i tid. Hun sier selv at hun ikke ble verdsatt av far, og at mor ikke var tilstede under oppveksten pga sykdom. Hun har to søsken, og beskriver broren som tilbakelukket og fjern, mens hennes søster er scitzofren, og har mistet omsorgen for sine barn. Søsteren går ut og inn av sykehus, og har kun samvær med barna under tilsyn. Det er foreldrene som har tilsynet.

Hun er utdannet IT konsulent, og har arbeidet i sin fars firma her i Bergen, men hun ble oppsagt pga innkrenkelser.

De siste 5 mnd har mor bodd i København for å forsøke å etablere seg der med sin sønn. Hun sendte sin sønn hjem til besteforeldrene på forhånd, og han har bodd hos dem de siste 3 mnd. Mor opplever at forholdet mellom henne og gutten blir dårligere og dårligere, noe hun mener er fordi foreldrene setter ham opp mor.

OT er 10 år, og går på Midtun skole. Hun beskriver sønnen som trygg, god og kjærlig gutt, men de siste mnd har han vært utagerende og aggressiv. Hun mener det skyldes at gutten nå er veldig utrygg, og at han i flg mor har ”opplevd alt for mye i sitt liv”.

Mor år ti psykolog Rigmor Dyrkorn, og har gjort det i mange år. Hun har hatt psykiske problemer tidligere, og har vært innlagt på psykriatisk sykehus. Mor sier selv hun er svært stolt, og vil klare seg selv. Hun ønsker ikke sosialhjelp, men ønsker kun hjelp til sønnen. Hun håper at sønnen kan få etablert seg i et fosterhjem før skolestart, og at han kan tilbakeføres tilmor tidligst om ett år. Mor ønsker at han skal ha kontakt med besteforeldrene, men at det skal skje i faste rammer.

Mor har fått ny time hos oss torsdag 18.07 kl 12:00

Skrevet av Lise Sundal

Meldeskjema


Dokument 2

Journalnotat Barneverntjenesten i Fana:
OT. F. 160392

Dato: 18.07.02

Møte med mor på kontoret.

Mor kommer til samtale 1 ½ time for sent. Hun har vært på Aetat, og det var kø tilbake til Nesttun.

Mor er veldig deprimert, og gråter mye. Hun forteller at foreldrene hennes har tatt gutten med seg på hytta, og det er ikke det mor vil. Hun ville at foreldrene skulle reise uten gutten, slik at mor og sønn kan ha tid for seg selv, men da nektet foreldrene å dra. De ville ha med seg gutten. I flg mor kjøpte bestefaren starwars spill til han, og på den måten lokket han med seg. Selvsagt ville da gutten heller reise med besteforeldrene til hytta.

Mor forteller litt om bakgrunnen fro den vonde konflikten med foreldrene. Det er vondt å snakke om og hun gråter hele tiden. Hun forteller bl.a. at faren i løpet av det siste året var med henne rundt for å se etterleilighet. Hun kjøpte da en leilighet til en million , etter anbefaling av sin far, og like etter at alt var ordnet med kjøpet, sa faren henne opp i familiefirmaet hvor mor arbeidet som It ansvarlig. Det var innskrenkninger i firmaet som var grunn til oppsigelsen. Videre var det en skult kloakkskade i leiligheten i tillegg til andre skulte skader, og mor forteller at hvis forsikringsselskapet skulle dekke skaden, forlangte forsikringsselskapet at hun solgte leiligheten etter a skaden var utbedret. Da stod mor tilbake på bar bakke, uten jobb og uten hus.

18.07.02 Meldeskjema

Dato: 19.07.02

Psykolog Rigmor Dyrkorn ringer.

AMA skulle vært til samtale med psykologien i dag kl 13:30, men hun møte ikke. Rigmor Dyrkorn mener dette er helt uvanlig for AMA, og er bekymret for hennes helsetilstand. Hun har ringt AMA, og hun lå og sov. Hun hadde ikke sovet om natten. Hun var svært deprimert.

Rigmor Dyrkorn forteller litt om AMAs historie, og konflikten mellom henne og foreldrene er dyp og vond. Hun har hele sitt liv blitt fortalt av sin far at hun ikke verd noe, og faren har en meget negative omtale av sin datter fremdeles. Psykologen har i mange år prøvd å bedre konflikten, og har prøvd ulike metoder, men det nytter ikke. Hun mener faren er svært autoritær og bestemmer et meste i familien. Han er opptatt av å ta vare på sitt gode navn og rykte. Utad skal familien fungere perfekt.

Psykologen er bekymret for mors helse. Hun forteller at det har toppet seg for Agnete det siste året, men at hun i mange år nå ha klart seg helt fint sammen ned sønnen. Mor har et siste året flere ganger gitt uttrykk for at hun ønsker å ta livet sitt. Hun mener at mor muligens trenger innleggelse på psykriatisk sykehus. AMA har psykologens telefon nr privat, og kan ta kontakt med henne når det måtte passe.



Dokument 3

Dato: 23.07.02

Samtale med mor på kontoret.

På spørsmål om hvordan det går med mor, er tingenes tilstand fortsatt den samme. Hun sliter med sine foreldres holdning til henne og hennes sønn, og føler hun mister sønnen sin. Det blir en drakamp mellom mor og bestemor, med sønnen i midten. Det ønsker hun ikke, og ser at sønnen lider av det. Han har hatt noen utbrudd i det siste, hvor han blir sint og vanskelig, og hun er redd for at han kan få psykisk men av konflikten. Jeg ber mor hente henvisningsskjema til PPT, og forteller at jeg har snakket med dem, og at det ikke nødvendigvis trenger å være så lang ventetid for samtale med sønnen. Dette kan også skje nå i ferien, dvs at man ikke trenger å være avhengig av at skolen er med i bildet.

Vi gjør ferdig søknadsskjema til barne og familiekontoret, den skal jeg sende av gårde. Vi går gjennom hva jeg vil snakke med besteforeldrene om på fredag 26.07. jeg vil høre deres versjon av saken. Snakke med dem om besteforelderrollen de har overfor gutten. Si at vi støtter AMA i henne avgjørelse, og at det må de også gjøre. De må tenke på guttens beste sammen med mor.

Vi avtaler ny time 31.07 kl 10:00

Dato: 26.07.02

Samtale på kontoret med besteforeldrene, Ina og Øivind M-A.

To fra BVT er tilstede. Vi forteller hvorfor de er kalt inn, og besteforeldrene er tydelig engstelig over innkallingen. Vi forteller hva mor ønsker, og vi sier at vi støtter det ønsket, men ber dem fortelle sin historie vedrørende OT.

Besteforeldrene sier de har hatt OT påavlasting og påbesøk siden han var født. Mor og gutten har bodd i nærheten av besteforeldrene etter at hun flyttet ut fra Bergen Mødrehjem. De har positive erfaringer fra tiden på mødrehjemmet.

De forteller videre at OT skulle være hos dem i påsken, da mor og sønn på den tiden var flyttet til Danmark. Mor kontaktet dem mens gutten var hos dem og ba om at OT måtte få bli i Bergen slik at mor kunne forsøke å finne seg arbeid og bolig i Danmark. AMA ble hentet hjem fra Danmark nå i juli. Bestefar betalte hjemturen.

De opplever at AMA har isolert seg det siste året. De vil gjerne hjelpe henne, men vet ikke hvordan. De lar henne få være for seg selv. De er redd for å trå feil, og gjøre situasjonen mer fastlåst. De er redd fro å miste guten. De forteller at AMA har sagt at un vil plassere gutten i fosterhjem, og reise fra alt. Vi trygger besteforeldrene på at det er ikke det vi har fått inntrykk av i våre samtaler med mor. Hun vil at OT skal bli hos besteforeldrene helst i sammen med mor til fosterhjem er bestem og kommet i orden. Vi forteller at dette er en prosess som vil ta tid, kanskje hele høsten går før alt er ordnet.

Da det er mulig det oppstår akutt forverring av mors psyke, og vi spør om besteforeldrene kan vær fosterforeldre for OT. De sier at selvsagt kan de det. De vil gjerne ha ham så lenge det er nødvendig.

Dokument 4

Dato: 31.07.02

Samtale på kontoret med mor.

Jeg innleder samtalen md å spørre hvordan det går med mor og OT. Mor forteller at siste uken har vært bedre, hun har hatt gutten sin hos seg hele tiden, laget middag til ham og vært sammen med ham slik hun vil. Han har hatt kamerater på besøk, og gutten har hatt det bra. OT sier selv at et er den beste uken han har hatt på lenge. Mor er også i ferd med å flytte sine egne ting inn i leiligheten hos sine foreldre. foreldrene flytter sin ting ut. Jeg støtter mor i at dette er en god løsning på kort sikt, slik at mor kan konsentrere seg om seg selv, samtidig som OT har det bra i sitt nærmiljø og med besteforeldre i nærheten.

Jeg forteller mor i korte trekk hvordan samtalen med hennes foreldre var da de var på møte her hos oss. Hun er ikke enig i at foreldrene har tatt seg av OT i hele hans oppvekst. Hun sier at det kun er i perioder de har vært tilstede for ham. Jeg forteller også at vi har vært klar på at de må ha besteforelderrollen, mens hun har ansvaret for gutten som mor, og må respekteres i sine avgjørelser for ham.

Hun opplever fremdeles at faren snakker nedsettende til henne, og far sier hun ødelegger mor med sin oppførsel. Hun forklarer det er fordi hun ved et par anledninger har skreket til sin mor, når mor ikke hører etter hva hun sier. Det er et av de store dilemmaene at foreldrene overhodet hører etter hva AMA sier.

Mitt inntrykk er at besteforeldrene ikke klarer å se at barna er blitt voksne, men har behov for å kontroller barna sine liv. De vil nok det beste for sine barn, men vil vel at de skal vokse og utvikle seg i sitt eget bilde. Når de år egn veier, blir det ikke akseptert.

Videre går vi gjennom brevet som jeg har lagt ved mors søknad om fosterhjem. Mor er enig i det som står der.

31.07.02 Meldeskjema


Dokument 5

Dato: 15.08.02

Telefon fra psykolog Rigmor Dyrkorn

Rigmor forteller at AMA på tirsdag har forsøkt og begå selvmord, og kuttet seg opp i armen. Hun er nå innlagt på Solli.

Rigmor forteller videre at hun var med AMA hjem fra psykriatisk legevakt for å hente klær og lignende, deretter dro de til Solli. De snakket ikke med foreldrene til AMA, men Rigmor har kontaktet dem i etterkant. De vet ikke at AMA har prøvd å ta livet av seg, bare at hun er innlagt. Rigmor er ikke sikker på hva som er skjedd i forkant av AMAs avgjørelse.

Jeg kontakter Solli og AMAs foreldre i forhold til videre oppfølging av gutten.

Dato: 16.08.02

Møte med AMA på Solli, sykepleier og sosionom tilstede på sosionomens kontor.

AMA er tydelig dårlig når jeg kommer. Hun går med lutet rygg, er mimikkløs og ser trist ut. Jeg forteller at jeg har snakket med hennes psykolog Rigmor Dyrkorn, og med hennes foreldre. jeg spør hva mor tenker i forhold til at OT er hos besteforeldre, og mor sier at det ikke er det hun ønsker, men hun ser at det ikke er noe annet alternativ akkurat nå.

Jeg formidler at vi fortsatt søker om fosterhjem, men at AMA nå først må bli frisk. OT trenger nemlig mor når han skal flytte i fosterhjem. Da er det viktig for gutten at mor er tilstede for ham, og det klarer ikke mor nå. derfor ser BVT det også som det beste for gutten at han også er hos besteforeldrene i tiden fremover. (Privat plassering).

Solli kan ha samtaler med OT angående tanker og følelser han må slite med, og hvis de mener det er nødvendig, kan de henvise videre til BUP. Det synes mor er en god løsning. Solli ringer besteforeldrene og avtaler time til OT.

Jeg ringer dem og avtaler at de må bringe ham dit, men at de ikke får føle ham til møtet. Mor vil også at jeg informerer dem om at de må la OT være i fred, og ikke plage ham med spørsmål om moren.

Jeg vil også be dem samarbeide, og gjøre det de kan for at forholdet mellom mor og sønn skal bli som før.

16.08.02 Meldeskjema


Dokument 6

Bergen kommune
Fana bydel

BUP – Fana
PB 254
5852 BERGEN

Nesttun, 29.08.02

VEDR. HENVISNING FRA SOLLI NERVESANATORIUM FOR
OT, F. 160392

Vi har vært i kontakt med mor og hennes sønn siden juli d.å. Mor er for tiden innlagt ved Solli nervesanatorium. Gutten bor hos mors foreldre. Pga. en dypgående familiekonflikt mellom guttens mor og hennes far, samt mors psykiske tilstand, har gutten stort behov for hjelp til å bearbeide tanker og følelser. Barneverntjenesten i Fana anser det som viktig for gutten at han får rask behandling.

Evt. Spørsmål vedr. saken kan rettes til saksbehandler Lise K. Sundal, tlf 55 56 11 85.

Med vennlig hilsen

Barneverntjenesten i Fana Barneverntjeneste

Anita Knarvik
Gruppeleder

Lise K. Sundal
saksbehandler


Dokument 7

Dato: 23.02.02

Samtale med AMA på Solli kl 09:00.

Jeg informerer mor om at vi har funnet et fosterhjem som kan passe for OT, men at det er en prosess som kan ta tid fordi vi må godkjenne dem. Jeg forteller hvordan vi har tenkt å gå frem, og at i først vil forta et hjemmebesøk hos besteforeldre på onsdag. Der vil vi fortelle hva vi er kommet frem til, men at vi vil sammen med mor fortelle gutten om hva som skal skje. Mor synes det er et godt forslag, og hun håper et kan skje fort.

Jeg sier det er viktig at mor nå må være der for OT, og at hun ikke må tenke selvmord nå, når hun har fått vite at vi har et fosterhjem innen rekkevidde. ( Mor har innformert sin psykolog om at det er slik hun tenker).

Jeg sier til mor at hun er den viktigste personen OT har i livet, og at hun må holde fast ved den tanken. Mor sier hun vil være der for ham. Jeg sier samtidig at mor må si i fra hvis det blir for mye for henne, slik at jeg kan overta. Vi avtaler å ringes for ny avtale når jeg vet mer angående fremgangen i plasseringsprosessen…

Dato: 25.09.02

Hjemmebesøk hos Ina og Øivind M-A.

Formålet med besøket er å hilse på OT, samt orientere besteforeldrene om fremgangen i saken. Til stede fra BVT Lise Sundal og Grete Kvåle.

Ina er hjemme når vi kommer, og hun ringer til sin mann som er på jobb, slik at vi kan snakke med begge to. Grete går gjennom et generelle i barneverntjenestens arbeid, mens jeg tar opp OT spesielt, og at vi har tenkt å plasserer ham i et fosterhjem pga deres familiære konflikt i familien. Begge beseforeldrene er opptatt av at gutten skal tilbakeføres til mor, men er usikker på hva som er best for gutten i forhold til å plassere ham på et fosterhjem.

Vi sier de er en viktig del av OT sitt liv, og at de skal få fortsette å være beseforeldre for gutten. Det er viktig for bestemor at hun slipper å fortelle at han skal flytte fra dem. Vi spør hva de tenker i forhold til dette vi nå presenterer, og de sier at de har og vist dette fra forgje samtale med oss, men at det er selvsagt såre følelser for dem å ikke ha gutten boende hos seg. De forteller at de har vært der for ham fra han var liten, de har passet ham når mor har jobbet, og gutten har vært hos dem i helger osv.

På spørsmål om hvordan OT har det for tiden, sier Ina at hun merker at han har traumer etter turbulensen siste året. Hun mener at mors psyke og mye flytting har gjort gutten usikker og mer lukket. De skal reise på 14 dagers ferie til Grand Canaria 4 november, og de har fått tillatelse fra mor å reise med OT.

Samtale med OT

Gutten kommer fra skolen kl 13.30, og sitter seg i armkroken hos morfar. Grete spør om han vet hvem vi er, det vet han ikke. Hun forteller om barnevernet, og at vi er der for å hjelpe familier og barn. Hun spør om det er vanskelig for ham at mor har vært syk, og det bekrefter han at det har det vært. Hva som har vært mest vanskelig, er at mor ikke vil snakke med ham, men bare luker seg inne, å brukte datamaskinen.

Grete spør om hvordan han helst vil ha det, og hvor han ønsker å bo. Han svarer at han vil bo hos besteforeldrene, men at han også kan bo hos sin bestekamerat.

Grete spør om vi kan få komme tilbake for å snakke med ham, det kan vi i flg OT.

25.09.02 Meldeskjema


Dokument 8

HELSE BERGEN HF
Fjell og Årstad distriktpsykiatriske senter
Barne – og Ungdomspsykiatrisk Poliklinikk i Fana

Barneverntjenesten
Ved Lise K Sundal
Postboks 85 Nesttun

5852 Bergen

Bergen 21. oktober 2002


Vedrørende anmodning om opplysninger i barnevernsak.
Innhenting etter Lov om barneverntjenester § 4 – 3 jfr § 4 – 12.

Gjelder:
Barn: OT, f. 160392
Mor: AMA.
Besteforeldre: Ina og Øivind M-A.

Opplysningene er hentet fra to samtaler med OT, en samtale med besteforeldrene, en samtale med mor og en samtale med bestemor. De følgende opplysningene er bygget på dette.

Det er begrenset med informasjon som kan gies i saken på nåværende tidspunkt da behandlingen fremdeles er i en kontaktetableringsfase.

Barne og ungdomspsykiatrien er opptatt av at mors sykdom har vært belastende for OT. Han har strukket seg langt for å hjelpe mor uten at han føler det har bedret situasjonen. Det kan være han i forbindelse med mors sykdom har hatt traumatiske opplevelser. I den nåværende situasjon bor han stabilt hos besteforeldrene og sier han føler seg trygg der.

Han har ved Bup fått tilbud om korttidsterapi, dette gis for å gjøre han i bedre stand til å bearbeide sine oppelser i forbindelse med mors sykdom, eventuelle traume og sin fremtidige situasjon.

Med hilsen

Bernt Arne Larsen
Lege ved BUP Fana

Lene C Tungodden
Sosionom BUP Fana

SOLLI
NERVESANATORIUM



NESTTUN 22.10.02
Barneverntjenesten i Fana Barneverntjeneste
V/Lise Sundal
Kommunehuset
5050 Nesttun

Svar på spørsmål vedr. OT/AMA.

Mor ble søkt innlagt ved Solli Nervesanatorium av allmennlege Trond Egil Hansen ved Nesttun allmennpraksis, som øyeblikkelig hjelp pga. alvorlig depresjon og suicisidalforsøk.

Pasient hadde første gang kontakt med psykolog ved 14 år pga spiseproblemer. I 1989 var hun innlagt en tid ved psykriatisk sykehus i København, og hun hadde kontakt med poliklinikken ved Solli i et halvt års tid etter dette. Hun har hatt kontakt med privat psykolog fra 1992/93 til d.d. mor beskriver at nåværende problemer startet i 1999, med forverring det siste halvår.

Hun ble innlagt 13/8 – 02. utskrivningsdato er ikke satt, da pasient fortsatt vurderes som dårlig og trenger en del skjerming. Pasient vil trenge poliklinisk behandling etter utskrivelse.

Diagnose (ICD 10): F33.3 Tilbakevendende depressiv lidelse, aktuell episode alvorlig med psykotisk symptomer. Hun får medikamentell behandling, samtaleterapi og noe miljøterapi, samt en del skjerming. Vi vurderer henne til å være alvorlig traumatisert med psykotiske symptomer og mye angst.

Vedrørende omsorgsevne kan generelt sies flg: Pasient har fortsatt suicidale tanker, tåler lite stress og belastninger. Det er sannsynlig at hun kan bli dårligere igjen i overgangsfaser som for eksempel utskrivning. Det er vanskelig å vurdere tidsperspektiv for stabilisering av tilstanden, det vil blant annet være avhengig av tilrettelegging rundt pasienten.

Ved en eventuell aktuell senere tilbakeføring av omsorgen til mor, er det uansett å anbefale vurdering av tilstanden på det tidspunktet.

Med vennlig hilsen

Jorunn Axelsen
Psykolog


Bergen kommune
Fana bydel

Fana sosialkontor
Barnevernet v/ Lise Sundal
Pb 85 Nesttun
5852 Bergen

Vedr. anmodning om opplysninger i barnevernsak gjeldende OT F. 160392

Viser til deres brev av 15.10.02 med forespørsel om innhenting av opplysninger vedr. OT. Vi har følgende tilbakemelding på de spørsmål som ble stilt.

Eventuelt fravær

OT har pr 15. nov. 2002 vært borte fra skolento dager på grunn av sykdom inneværende skoleår. I tillegg har han hatt permisjon i to uker for å reise på ferietur sammen med besteforeldre.

Fungering i forhold til alder

Han fungerer som forventet i forhold til alder.

Konsentrasjon/faglig fungering, samt evne til selvstendigarbeid.

Han konsentrerer seg, men noen ganger ”drømmer” han seg vekk. Faglig går det stort sett bra. Han strever litt i norsk, spesielt med rettskriving.

Hjemmearbeid

Hjemmearbeid blir utført som avtalt. Besteforeldre er flike til å følge op.

Interesser og ressurser, talenter og ferdigheter

OT er en grei gutt. Tidligere likte han veldig godt å synge, og han ville gjerne opptre foran klassen. Dette har avtatt noe med alderen. Han er flink med datamaskinen.

Forhold til jevnaldrende, eldre/yngre barn

Vårt inntrykk er at han blir godt likt av sine medelever. Noen ganger virker han litt innesluttet.

Forhold til lærere/andre voksne

Han har et godt forhold både til lærere og andre voksne.

Er barnet spesielt ”kontaktsøkende”, er det noen barnet har spesiell tillit til?

Vi oppfatter ikke OT som spesielt ”kontaktsøkende”, men han liker ”å bli sett.”.
Barnets reaksjon på grensesetting, ros og oppmuntring.

Han har respekt for de voksne og retter seg etter deres beskjeder. Han takler godt både grensesetting, ros og oppmuntring.

Hvordan vi opplever barnets humør.

Noen ganger virker han tankefull og litt trist.

Spesielle problem/vansker i forhold til hjemmet som barnet gir utrykk for.

OT fortalte selv uoppfordret at mor var kommet på sykehus, en ikke hvilket sted. Han har fortalt at han går til BUP. I 4 klasse fortalte han også om lekkasje i rekkehuset som gjorde at de i en periode måtte bo i byen. Han fortalte også at de skulle flytte til Danmark. I den forbindelse inviterte mor og OT både klassen og klassestyrer til en avskjedfest på ”Bella Napoli” på Nesttun.

OT har tidligere alltid vist omsorg og påtatt seg stort ansvar. Han gikk selv som 9 åring gjennom byen for å ta buss til skolen. Det samme gjorde han på hjemvei.

Han var også veldig påpasselig i forhold til beskjeder fra skolen til hjemmet, tydelig for å hjelpe mor å passe på og huske ting. han spurte eksempelvis flere ganger når konferansetider og foreldermøter skulle være. Han har ellers vært opptatt av å forsvare mor. Eksempelvis svarte han at han ikke kunne ha regntøy med seg, fordi de ikke råd til å kjøpe nytt.

Hvordan skolen opplever samarbeidet med foreldrene.

Skolen har aldri møtt eller hatt kontakt med far. Mor har tidligere oftest møtt på forelderkonferanser og foreldermøter. Vi har ikke noe spesielt å bemerke når det gjelder samarbeid med mor inntil familien flyttet til Danmark. Etter at de kon tilbake til Norge er det kun besteforeldrene vi har hatt samarbeid med. Samarbeidet med besteforeldrene har fungert godt.

Midtun skole, 15 nov. 2002

Ingunn Brandsdal Pedersen
rektor


BERGEN KOMMUNE
MELDING OM VEDTAK

KONFIDENSIELT

Klient:
Vedtak:
Dato: 160392
Vår ref: 3603011303
29.11.2002
b7/Is
Saksnr: 36008702
Doknr: 1

OT
fosterforeldres adresse

Fana barneverntjeneste har med hjemmel i Lov om barneverntjenester § 4-4, 5. ledd fattet følgende vedtak:

Gutt født 160392 plasseres hos sine besteforeldre jfr. § 4-4, 5 ledd i perioden 291102-280203. mor har skriftlig samtykket til plasseringen.

Besteforeldre ytes dekning etter reglene fra Bergen kommune fosterhjemsatser. Barneverntjenesten vil utarbeide tiltaksplan.

Begrunnelse:

Mor tok kontakt med barneverntjenesten i juli pga psykiske vansker. Mor ble akutt innlagt på Solli i august. Gutten ble da privat plassert hos sine besteforeldre. Barneverntjenesten har vurdert det som nødvendig at gutten er plassert hos besteforeldrene inntil 280203. det vil bli utarbeidet tiltaksplan for gutten og hans mor, og det vil bli vurdert om gutten fortsatt skal bo hos besteforeldrene eller på et annet egnet plasseringssted innen overnevnte dato.

KLAGE

Vedtaket kan påklages. Se veiledning på baksiden.

RETT TIL Å SE SAKSDOKUMENTENE

Med visse begrensninger har de rett til å se dokumentene i saken. Reglene om dette finnes i forvaltningsloven § 18 og 19. de må i tilfelle ta kontakt med vårt kontor.

Nesttun, 18.02.2003

Inger O. Liavaag

Konst. Barnevernsleder

Lise K. Sundal
Saksbehandler

SAMTYKKEERKLÆRING

Jeg AMA fødselsnummer 270368 samtykker herved at min sønn OT blir plassert etter barneverntjenestelovens § 4 – 4 i følgende fosterhjem/mødrehjem/institusjon:

Hos besteforeldrene: begrenset til 3 mnd. Varighet fra d.d.

Barneverntjenesteloven:

§ 4 – 4. hjelpetiltak for barn og barnefamilier

Barneverntjenesten skal bidra til å gi det enkelte barn gode levevilkår og utviklingsmuligheter ved råd, veiledning og hjelpetiltak.

Barneverntjenesten skal, når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien, for eksempel ved å oppnevne støttekontakt, ved å sørge for at barnet og familien, for eksempel ved å oppnevne støttekontakt, ved å sørge for at barnet får plass i barnehage, eller ved avlastningstiltak i hjemmet. På samme måte skal barneverntjenesten også søke å sette i verk tiltak som kan stimulere barnets fritidsaktivitet, eller bidra til at barnet får tilbud om utdanning eller arbeid, eller anledning til å bo utenfor hjemmet. Barneverntjenesten kan videre sette hjemmet under tilsyn ved at den oppnevner tilsynsfører for barnet.

Barneverntjenesten kan også yte økonomisk stønad som hjelpetiltak for barnet.

Fylkesnemnda kan om nødvendig beslutte at tiltak som opphold i barnehage eller andre egnede dagtilbud, skal settes i verk ved pålegg til foreldrene. Fylkesnemnda kan gi pålegg om tilsyn når vilkårene i § 1 - 12 er tilstede.

Når vilkårene i annet ledd er til stede, og dersom behovene ikke kan løses ved andre hjelpetiltak, kan barneverntjenesten ogs¨å formidle plass i fosterhjem, mødrehjem eller institusjon. Hvis det må forutsettes at foreldrene i lengre tid ikke vil kunne gi barnet forsvarlig omsorg, bør detlikevel vurders om det med en gang skal vedtas at barneverntjenesten skal overta omsorgen for barnet etter § 4 – 12 første ledd, framfor frivilig plassering etter denne paragraf.

Nesttun 29.11.02

Underskrift AMA


Saksnr 02438
Mottatt dato 03.12.02
Kontor saksbehandler B7
Offentlig VO 4331
Barneverntjenesten i Fana


Dokument 12

Dato: 18.02.03

Samtale med mor på kontoret.

Mor er veldig deprimert. Hun sier selv hun bare ønsker å dø, hun vil ikke leve lenger. Hun føler hun har mistet OT. Hun sier han sårer henne. Hun ønsker ikke å se ham når han bare får være sammen med henne noen få timer annenhver helg. Mor virker veldig tung, deprimert, tar lange pauser og bare ser ut i luften. Hun gråter, blir sint, apatisk, oppgitt om en annen.

Jeg ber henne komme tilbake på kontoret i morgen etter at hun har vært på Solli. Jeg er alvorlig bekymret for livet hennes. Jeg tilbyr meg å kjøre henne til Soli, men hun avslår. Jeg ringer Solli og gir beskjed om mors tilstand. Der er det kun en sekretær som svarer. Hun legger en beskjed til legen.

Vi er enig om i samtalen om at mor kan ringer OT for å si godnatt. Jeg ringer mormor og informerer henne om dette.

Lise K. Sundal



19.02.03


Dokument 13

BERGEN KOMMUNE
MELDING OM VEDTAK

KONFIDENSIELT

Klient:
Vedtak:
Dato: 160392
Vår ref: 3603.0130.03
28.02.2003
b7/Is
Saksnr: 36008702
Doknr: 2

OT
fosterforeldres adresse

Fana barneverntjeneste har med hjemmel i Lov om barneverntjenester § 4-4, 5. ledd fattet følgende vedtak:

Gutt født 160392 plasseres hos sine besteforeldre jfr. § 4-4, 5 ledd i perioden 28.02.03 – 30.06.03. Mor har skriftlig samtykket til plasseringen.

Besteforeldre ytes dekning etter reglene fra Bergen kommune fosterhjemsatser. Barneverntjenesten vil utarbeide tiltaksplan.

Begrunnelse:

Mor tok kontakt med barneverntjenesten i juli pga psykiske vansker. Mor ble akutt innlagt på Solli i august. Gutten ble da privat plassert hos sine besteforeldre. Barneverntjenesten har vurdert det som nødvendig at gutten er plassert hos besteforeldrene inntil 30.06.03. det vil bli utarbeidet tiltaksplan for gutten og hans mor, og det vil bli vurdert om gutten fortsatt skal bo hos besteforeldrene eller på et annet egnet plasseringssted innen overnevnte dato.

KLAGE

Vedtaket kan påklages. Se veiledning på baksiden.

RETT TIL Å SE SAKSDOKUMENTENE

Med visse begrensninger har de rett til å se dokumentene i saken. Reglene om dette finnes i forvaltningsloven § 18 og 19. de må i tilfelle ta kontakt med vårt kontor.

Nesttun, 03.03.2003

Anita Knarvik

Gruppeleder

Lise K. Sundal
Saksbehandler

SAMTYKKEERKLÆRING

Jeg AMA fødselsnummer 270368 samtykker herved at min sønn OT blir plassert etter barneverntjenestelovens § 4 – 4 i følgende fosterhjem/mødrehjem/institusjon:

Hos besteforeldrene, Ina ogØyvind Mehn-Andersen i perioden 28/02 03 til 30/06 03.

Barneverntjenesteloven:

§ 4 – 4. hjelpetiltak for barn og barnefamilier

Barneverntjenesten skal bidra til å gi det enkelte barn gode levevilkår og utviklingsmuligheter ved råd, veiledning og hjelpetiltak.

Barneverntjenesten skal, når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien, for eksempel ved å oppnevne støttekontakt, ved å sørge for at barnet og familien, for eksempel ved å oppnevne støttekontakt, ved å sørge for at barnet får plass i barnehage, eller ved avlastningstiltak i hjemmet. På samme måte skal barneverntjenesten også søke å sette i verk tiltak som kan stimulere barnets fritidsaktivitet, eller bidra til at barnet får tilbud om utdanning eller arbeid, eller anledning til å bo utenfor hjemmet. Barneverntjenesten kan videre sette hjemmet under tilsyn ved at den oppnevner tilsynsfører for barnet.

Barneverntjenesten kan også yte økonomisk stønad som hjelpetiltak for barnet.

Fylkesnemnda kan om nødvendig beslutte at tiltak som opphold i barnehage eller andre egnede dagtilbud, skal settes i verk ved pålegg til foreldrene. Fylkesnemnda kan gi pålegg om tilsyn når vilkårene i § 1 - 12 er tilstede.

Når vilkårene i annet ledd er til stede, og dersom behovene ikke kan løses ved andre hjelpetiltak, kan barneverntjenesten også formidle plass i fosterhjem, mødrehjem eller institusjon. Hvis det må forutsettes at foreldrene i lengre tid ikke vil kunne gi barnet forsvarlig omsorg, bør det likevel vurderes om det med en gang skal vedtas at barneverntjenesten skal overta omsorgen for barnet etter § 4 – 12 første ledd, framfor frivillig plassering etter denne paragraf.

Nesttun 28.02.03

Underskrift AMA


Dokument 14


BERGEN KOMMUNE
MELDING OM VEDTAK

KONFIDENSIELT

Klient:
Vedtak:
Dato: 160392
Vår ref: 3603.0269.03
06.06.2003
b7/
Saksnr: 36008702
Doknr: 4

OT
fosterforeldres adresse

Fana barneverntjeneste har med hjemmel i Lov om barneverntjenester § 4-4, 5. ledd fattet følgende vedtak:

Gutt født 160392 plasseres hos sine besteforeldre jfr. § 4-4, 5 ledd i perioden 01.07.03 – 31.12.03. Mor har skriftlig samtykket til plasseringen.

Besteforeldre ytes dekning etter reglene fra Bergen kommune fosterhjemsatser. Barneverntjenesten vil utarbeide tiltaksplan.

Begrunnelse:

Guttens mor har fortsatt psykiske vansker og trenger mer tid før gutten eventuelt kan flytte hjem. Han skal fortsatt bo hos sine besteforeldre.

KLAGE

Vedtaket kan påklages. Se veiledning på baksiden.

RETT TIL Å SE SAKSDOKUMENTENE

Med visse begrensninger har de rett til å se dokumentene i saken. Reglene om dette finnes i forvaltningsloven § 18 og 19. de må i tilfelle ta kontakt med vårt kontor.

Nesttun, 06.06.2003

Anita Knarvik
Gruppeleder

Grete Kvåle
Saksbehandler

SAMTYKKEERKLÆRING

Jeg AMA fødselsnummer 27036840639 samtykker herved at min sønn OT blir plassert etter barneverntjenestelovens § 4 – 4 i følgende fosterhjem/mødrehjem/institusjon:

Hos sine besteforeldrene.

Barneverntjenesteloven:

§ 4 – 4. hjelpetiltak for barn og barnefamilier

Barneverntjenesten skal bidra til å gi det enkelte barn gode levevilkår og utviklingsmuligheter ved råd, veiledning og hjelpetiltak.

Barneverntjenesten skal, når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien, for eksempel ved å oppnevne støttekontakt, ved å sørge for at barnet og familien, for eksempel ved å oppnevne støttekontakt, ved å sørge for at barnet får plass i barnehage, eller ved avlastningstiltak i hjemmet. På samme måte skal barneverntjenesten også søke å sette i verk tiltak som kan stimulere barnets fritidsaktivitet, eller bidra til at barnet får tilbud om utdanning eller arbeid, eller anledning til å bo utenfor hjemmet. Barneverntjenesten kan videre sette hjemmet under tilsyn ved at den oppnevner tilsynsfører for barnet.

Barneverntjenesten kan også yte økonomisk stønad som hjelpetiltak for barnet.

Fylkesnemnda kan om nødvendig beslutte at tiltak som opphold i barnehage eller andre egnede dagtilbud, skal settes i verk ved pålegg til foreldrene. Fylkesnemnda kan gi pålegg om tilsyn når vilkårene i § 1 - 12 er tilstede.

Når vilkårene i annet ledd er til stede, og dersom behovene ikke kan løses ved andre hjelpetiltak, kan barneverntjenesten også formidle plass i fosterhjem, mødrehjem eller institusjon. Hvis det må forutsettes at foreldrene i lengre tid ikke vil kunne gi barnet forsvarlig omsorg, bør det likevel vurderes om det med en gang skal vedtas at barneverntjenesten skal overta omsorgen for barnet etter § 4 – 12 første ledd, framfor frivillig plassering etter denne paragraf.

Nesttun 19.06.03

Underskrift AMA



Dokument 15

BERGEN KOMMUNE
MELDING OM VEDTAK

KONFIDENSIELT

Klient:
Vedtak:
Dato: 160392
Vår ref: 3603.0276.03
12.06.2003
B7/B9
Saksnr: 36008702
Doknr: 5

OT
fosterforeldres adresse

Fana barneverntjeneste har med hjemmel i Lov om barneverntjenester § 4-4, 2. ledd fattet følgende vedtak:

Gutt født 160392 innvilges besøkhjem inntil 4 døgn pr måned. Videre ytes kilometergodtgjørelse etter Bergen kommunes regler, i forbindelse med henting og levering av gutten i besøkhjemmet.

Det ytes dekning i forbindelse med møter/veiledning av besøkhjemmet med inntil 2 timer pr, mnd. Besøkhjemmet representeres av Arnt og Anita Nøstdal. Vedtaket er gyldig i perioden: 01.06.03 – 30.06.04.

Begrunnelse:

Gutten er plassert i et fosterhjem hos mormor og morfar jfr. Lov om barneverntjenester § 4 – 4, 5. ledd. Guttens mor er psykisk syk, og har jevnlig samvær med gutten.

Besøkhjemmet skal avlaste fosterhjemmet, samt at gutten trenger flere trygge og forutsigbare voksenpersoner i hverdagen.

KLAGE

Vedtaket kan påklages. Se veiledning på baksiden.

RETT TIL Å SE SAKSDOKUMENTENE

Med visse begrensninger har de rett til å se dokumentene i saken. Reglene om dette finnes i forvaltningsloven § 18 og 19. de må i tilfelle ta kontakt med vårt kontor.

Nesttun, 13.06.2003

Anita Knarvik
Gruppeleder

Grete Kvåle
Saksbehandler

Dokument 16

Dato: 18.06.03

Journalnotat fra samtale med mor 18.06.03.

Bakgrunnen for samtalen var å lage ny besøkplan mellom OT og mor.

Hun sa hun ikke ønsket samvær med OT så lenge han bodde hos besteforeldrene. Hun sa videre at hun ønsket at vi skulle si det til ham. Kurator sa at OT trengte ro og stabilitet i hverdagen, og at han måtte få være der til hun var frisk. Mor gråt mens hun sa at hun kom til å drepe foreldrene en dag. videre sa hun at hatet hun hadde til sine foreldre ble overført til OT.

Hun ønsket at barneverntjenesten skulle overta omsorgen for han, og videre skulle flytte ham til et annet fosterhjem. Mor mente at foreldrene påvirket ham i gal retning.

Kurator sa at OT har slått seg til ro hos besteforeldrene, og har gitt uttrykk for at han ønsker å bo der. Videre sa kurator at barneverntjenesten måtte ta hensyn til hva som var best for OT.

Mor sa hun ikke følte seg hørt av tidligere kurator Lise, samt undertegnende.

Kurator sa at Bup hadde formidlet til barneverntjenesten at OT hadde en rimelig god omsorg hos besteforeldrene, og at et var nødvendig å trygge OT på at han kunne bo hos besteforeldrene til mor var frisk.

Kurator sa til mor at det var viktig at mor og lignende ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) hadde gotdt samvær fremover. Mor sa at hun ikke ønsket samvær med OT alene så lenge han bodde hos hennes foreldre.

Hun kunne ha samvær med OT sammen med besøkhjemmet, men at det skulle være få samvær.

Kurator sa til mor at hun virket svært deprimert i dag. foreslo derfor at mor måtte vente med forslaget om at hun ønsket å gi fra seg omsorgen for OT.

Mor sa at hun ikke ønsket å samarbeide med barnevernstjenesten.

Kurator vurderte mor som svært deprimert. Hun var trist og gråt.

Grethe Kvåle

Dokument 17

HELSE BERGEN HF
Fjell og Årstad distriktpsykiatriske senter
BUP Fana

Barneverntjenesten
Ved Grete Kvåle
Wollert Konows plass 2
Postboks 85 Nesttun

5852 Bergen

deres ref: GK/LS
Vår ref: LCT

Dato: Bergen den 30.06.03
Vedr. pasient: OT f. 13.03.92.
Bekymringsmelding.

OT ble henvist til Bup Fana av Dr. Stine Sivertsen, Solli Nervesanatorium 21.09.02. henvisningsgrunn var suicidalfare, tristhet/depresjon, belastninger i familien og belastninger i nærmiljøet.

Undertegnede har hatt kontakt med OT og mor siden 16.10.02. veiledning av mor startet 13.03.03 etter at mor flyttet ut av Solli. I tillegg har det vært noen felles samtaler med OT og Mor. Formålet med veiledningen har vært å hjelpe mor til å bli en tydeligere omsorgsperson i form av klar og god grensesetting overfor OT med tanke på den planlagte tilbakeføringen til mor.

I den senere tid har mor gitt åpent uttrykk for avisning overfor OT, også år gutten har vært tilstede. Hun har uttrykt at hun ikek orker samværene, og ikke ønsker at han skal flytte til henne. Dette, sammen med de vedvarende samspillvanskene, gir grunnlag til bekymring med tanke på tilbakeføring. Vi opplever at veiledningen ikke har gitt de ønskede resultater. Vi vurderer det som belastende for OT å skulle tilbakeføres til mors omsorg. Mor blir i brevs form orientert om vår bekymring, og at bekymringen formidles til barneverntjenesten.

Med vennlig hilsen

Lena C. Tungodden
Sosionom

Mottatt 07.07.03
Kontakt B9
Saknr 4531
Barneverntjenesten i Fana


Dokument 18

BERGEN KOMMUNE
MELDING OM VEDTAK

KONFIDENSIELT

Klient: 160392-(...)
Vedtak: 3603.0538.03
Dato: 08.10.2003
Vår ref:
Saksnr: 36.0087.02
Doknr: 0007

****, OT
fosterforeldres adresse

Barneverntjenesten i Fana har med hjemmel i Lov om barneverntjenester § 4-22, 4. ledd fattet følgende vedtak:

For gutt født 160392 oppnevnes tilsynsfører, med 3 timer pr, mnd. Eva Therese Hitland er oppnevnt som tilsynsfører.

Kjøring i forbindelse med oppdraget dekkes etter gjeldende satser i Bergen kommune, etter regning. Utgiftsdekning innvilges med kr 150, - pr gang, for å ta gutten med på aktiviteter. Dekkes etter regning.

Tilsynsfører lønnes etter gjeldende satser i Bergen kommune. Tilsynsfører får godtgjørelse for veiledning og møter ved Fana barneverntjeneste.

Vedtaket er gyldig i perioden: 01.10.1003 –31.12.2003

Begrunnelse:

Gutten er plassert i et fosterhjem jfr. Lov om barneverntjenester § 4 – 4, 5. ledd hos sine besteforeldre. Mor har store psykiske vansker, barneverntjenesten har hatt vansker med å komme i dialog med gutten. Gjennom aktiviteter er det derfor nødvendig å prøve å få dialog med gutten.

Besøkhjemmet skal avlaste fosterhjemmet, samt at gutten trenger flere trygge og forutsigbare voksenpersoner i hverdagen.

KLAGE

Vedtaket kan påklages. Se veiledning på baksiden.

RETT TIL Å SE SAKSDOKUMENTENE

Med visse begrensninger har de rett til å se dokumentene i saken. Reglene om dette finnes i forvaltningsloven § 18 og 19. de må i tilfelle ta kontakt med vårt kontor.

Nesttun, 08.10.2003

Anita Knarvik
Gruppeleder

Grete Kvåle
Barnevernskurator
Dokument 19

Dato: 14.10.02

Telefon fra Ina M-A. fostermor

OT har vært på høstferie med mor. Mormor sier at det har gått bra, men etter en togtur fra Voss sier mor til gutten at til jul må han flytte hjem til henne, ellers blir det rettssak. OT er nå svært fortvilet over dette. Han har lovet mor at han skal flytte tilbake til henne, for han vil ikke at mor skal gå til rettssak. Ina synes det er svært vanskelig når mor involverer OT på denne måten. Jeg lover å snakke med saksbehandler, Grete Kvåle slik at hun kan ringe tilbake til Ina på torsdag.

OT har vært og snakket med helsesøster på skole om dette temaet i dag.

Lise K. Sundal


Dokument 20

Saksnr/Doknr. 36.0143.03/0002

Dato: 20.10.03

Samtale med mor.

Tilstede: AMA, adv…, Grete Kvåle, Lise K. Sundal

Formålet med møte er at mor ikke ønsker å samarbeide med barneverntjenesten lenger, og at vedtaket om frivillig plasser opphører fra i dag. AMA ønsker ikke at OT skal ha noe som helst samvær eller kontakt med besteforeldrene. Hun kommer ikke til å hente ham i dag, men gir oss frist til torsdag med å bestemme hva barneverntjenesten vil forta seg. Grethe informerer om at barneverntjenesten vil fremme forslag til fylkesnemnda om flyttenekt, da vi vet for lite om mors omsorgsevne pr. i dag til at vi kan flytte ham tilbake il mort med en gang.

Mor mener selv at hun er frisk nok til å ivareta omsorgen for gutten. Hun sier hun vil bli friskmeldt fra Solli. Hun sier at OT ønsker å flytte til henne, men at han stiller betingelser. Han ønsker eget tv på rommet, egen datamaskin osv, og mor soer han har fått ”rikmanns-faktaer” av å bo hos besteforeldrene. Dette er ikke godt for ham mener mor, og hun gir barneverntjenesten skylden for at hun nå har enda dårligere økonomi. Hun sier at vi har tatt fra henne inntektsgrunnlaget ved å ta fra henne barnetrygd og bidrag uten å informere henne. Grethe beklager måten dette har skjedd på, men sier også at det har vært vanskelig når mor ikke ønsker å samarbeide med oss lenger, å ha dialog med mor.

Vedrørende samvær med mor sier AMA at OT selv tar kontakt når han ønsker samvær. Han styrer samværene selv. Mor har sagt har sagt til ham at han må selv ta kontakt hvis han ønsker å være med mor, AMA selv tar ikke kontakt med ham.


Mor forteller at hun for tiden søker arbeid i Norge og utlandet. Hun ønsker å flytte gutten med seg dit hun får arbeid. Vi problematiserer at det ikke er godt nok for OT at han ikke skal ha kontakt med besteforeldrene i det hele tatt. Og at det ikke er godt nok for ham å plutselig flytte ham, uten å ha plan for tilbakeføringen. AMA sier at hvis hun blir presset så hardt fra barneverntjenesten slik at hun ønsker å ta livet av seg, så vil hun ta andre med seg. Grethe spør hva hun mener med det, og mor sier at hun da ønsker å ta livet av besteforeldrene også.

Vi opplyser at vi vil gå inn i en 4.12 undersøkelse, og innhente opplysninger fra BUP, helsesøster på skole, skole og Solli. Mor ønsker ikke kontakt med oss direkte, men vil la all muntlig kontakt gå via sin advokat. Skriftlig kontakt skal sendes kopi av til både mor og advokat.

Referent Lise K. Sundal
Henviser til kommentar skrevet i journal på samme møte den 20.10.03

Dokument 21

Dato: 22.10.03

Ringte til helsesøster og snakket med Torill Lohne 22.10.03

OT hadde selv søkt kontakt med helsesøster. Første samtalen hadde han snakket til henne i gangen på skolen. Hun hadde skjønt at han ønsket å snakke med noen så hun hadde sagt at han kunne komme på kontoret.

OT hadde sagt at han ønsket å bo hos besteforeldrene. Han hadde videre sagt at han hadde det godt der og han følte seg trygg der.

OT hadde også formidlet til helsesøster at han var glad i moren. Han gledet seg til høstferien da han skulle være sammen med sin mor.

Etter høstferien hadde han sagt at moren maste på ham om at hun ønsket at han skulle flytte hjem til henne. I følge OT hadde mor truet ham ved å si at dersom han ikke flyttet til henne før jul, fikk han ikke se besteforeldrene. Samtidig hadde mor sagt at han ikke fikk se henne heller. Helsesøster synes dette var leit for OT.

Grethe Kvåle

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]