It is currently Thu Mar 28, 2024 6:12 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Riksrevisor Foss vil ha forenklet saksbehandling
PostPosted: Mon Jun 29, 2015 9:35 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Riksrevisor Per-Kristian Foss vil ha forenklet saksbehandling


Bekymret over kø av barnevernsaker
Gudbrandsdølen Dagningen, 29 juni 2015

"Mer bruk av forenklet saksbehandling kan være en viktig del av løsningen, slik Riksrevisjonen ser det. Det betyr at saken avgjøres av en nemndleder alene, kun basert på dokumenter. I dag gjøres dette i hver fjerde sak.
    Selv om forhandlingsmøtet droppes, vil foreldrene ha god nok mulighet til å komme til orde, og sakene vil få forsvarlig behandling, mener Foss."


Per-Kristian Foss har vært ledende Høyre-politiker, og Høyre har ikke akkurat utmerket seg ved innsikt i barnevernets virkelighet - hverken nå eller tidligere i regjering eller i opposisjon.

Hoho, "forsvarlig behandling"! Foreldrene har god mulighet til å komme til orde! Ja, foreldrene kan gjerne snakke, men hva hjelper det når barnevernet uforstyrrelig skriver akkurat det som behager dem og systematisk vrir til tolkningen av alt foreldrene sier, og fylkesnevndene følger barnevernet trofast? Hele fylkesnevndsbehandlingen er jo like hul som barnevernets "saksbehandling", med haugene av rapporter og papirer med sludder, så jeg har skrevet følgende kommentar:

"Det betyr at saken avgjøres av en nemndleder alene, kun basert på dokumenter."
    Ja, like greit å bare kjøre igjennom familiesprengningene fortest mulig, for utfallet er normalt gitt uansett. Barnevernets saksdokumenter i en tvangsfjerningssak er regelmessig ikke sannferdige eller basert på fakta eller reell innsikt, men på forfeilet ideologi og uholdbare spekulasjoner. Det viser seg klart gjennom de dystre resultatene av å skille barn fra deres familie.
    Det skyldes et avsporet barnevern at det er så mange saker, ikke foreldre som er umulige eller familier i krise (bortsett fra den krise barnevernet inngripen påfører dem).
    En fylkesnevndsbehandling er også en helt fiktiv prosess uansett. Familier kan like godt se i øynene hvilken lovfestet lovløshet vi har latt politikere vedta at "sakkyndige" jurister og psykobablere og barnevernere påføre befolkningen.
    Marianne Skånland, Oslo

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Riksrevisor Foss vil ha forenklet saksbehandling
PostPosted: Tue Jun 30, 2015 9:37 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
"Når premissene er feil, blir alt feil"

Premisset er: Barnevernet har rett.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Riksrevisor Foss vil ha forenklet saksbehandling
PostPosted: Wed Jul 22, 2015 8:17 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Noen innlegg som er relevante i sammenhengen her:
Bjørn Bjøro: Mangelfull rettssikkerhet

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Begjæring som pressmiddel?
PostPosted: Mon Aug 17, 2015 8:06 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Per Kristian Foss har kanskje vært forskånet fra kjennskap til enkeltsaker, og tenker nok at barnevernet stort sett gjør ting riktig. Sånn har jeg også selv oppfattet barnevernet inntil jeg fikk se det hele på nært hold.

Vår familie ble utsatt for to begjæringer om omsorgsovertakelse i løpet av et par år. I det første tilfellet innkalte barneverntjenesten til møte en uke før forhandlingene i Fylkesnemnda skulle finne sted. Dagen før møtet skrev saksbehandler i mail til meg at barneverntjenesten ville presentere krav som vi foreldre måtte gå med på dersom barneverntjenesten skulle trekke saken.

Kravene som ble presentert, virket for meg så urimelige at jeg nektet å gå med på dem. Isteden forlangte jeg at saken skulle gå i nemnda som planlagt, noe bvtj. åpenbart ikke var forberedt på. Barneverntjenesten trakk saken likevel.

I ettertid var det noe som ikke stemte. Jeg etterspurte informasjon om hvilke forberedelser/steg barneverntjenesten hadde gjort for å omplassere barna i det knappe halvåret vi hadde ventet i frykt og fortvilelse på forhandlingene i nemnda. Det viste seg at bvtj. ikke hadde forberedt noen omsorgsovertakelse utover å sende begjæring. Bvtj. kunne eller ville ikke gi noen forklaring på hvorfor. Advokaten min sa at denne begæringen om omsorgsovertakelse ikke fremsto som reell.

(Når begjæringer om omsorgsovertakelse er alvorlig ment, sender bvtj. orientering til Bufetat for å starte prosessen med å skaffe fosterhjem, det innkalles til møter, barna skal ha informasjon og intervjues av en egen talsperson, man skal undersøke mulighetene for familieråd, familieplassering m.m.)

Min oppfatning var at vi var blitt holdt for narr, og at begjæringen ble sendt eller opprettholdt for å brukes som pressmiddel slik at vi skulle etterkomme barneverntjenestens krav og pålegg.

Bvtj. benektet dette i klagesak som jeg reiste, og Fylkesmannen gav bvtj. medhold.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]