It is currently Thu Mar 28, 2024 9:43 pm



Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Bør vi organisere en opplysningskanpanje om fylkesnemda?
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 1:39 am 
Offline

Joined: Sun Apr 13, 2008 10:49 pm
Posts: 23
Location: Trøndelag
Det er umålelig viktig med en folkeopplysning om barnevernets respektløse handtering av familien, slik at vi kan redusere risikoen for nye maktovergrep. Alle vet at det er så lett å se en annen vei og tenke som så: de hadde vel sikkert en grunn. Barnevernet på sin side slipper konfrontasjoner om dette, for de kan skjule sine skjønnsvurderinger bak taushetsplikten.

Barnevernet har jo til og med en egen rettsinstans (Fylkesnemda) for å effektivisere og trygge barnas rettsikkerhet. Paradoksalt nok så fungerer den heller som en legitimering av barnevernets overgrep enn en arena der de forulempede partene (barna og foreldrene) blir hørt og eller har mulighet til å forsvare seg i tråd med gjeldende rettsprinsipper.

Fylkesnemnda motarbeider et av våre mest grunnleggende rettsprinsipper: "du er uskyldig til det motsatte er bevist". Dette er en rettsinnstans der synsing og skjønnsvurderinger er fullverdige beviser, i en hvilken som helst annen domstol ville dette blitt avist som injurierende påstander.

En annen kritikkverdig konsekvens av dette er at alt de fremlegger som beviser blir lagret og arkivert som en sannhet, uten at den forulempede har en reel mulighet til å dementere anklagene.

_________________
cowboy


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 1:56 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
http://www.SOSFy.no

SOSFy er en løst sammensatt gruppering som jobber for å få prøvd den norske praksisen med og i fylkesnemder for en Menneskerettsdomstol.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 3:23 am 
Offline

Joined: Sun Apr 13, 2008 10:49 pm
Posts: 23
Location: Trøndelag
Interessant side, men jeg mener det går an å kjøre parallelle prosesser som rettes mot folk flest igjennom media og eller å ta dette politisk. Dette forutsetter en betydelig innsats mot det politiske miljø. Dette taes i flere partier samtidig slik at dette presses igjennom av frykt for at andre skal fremme dette først, det er flere saker som har blitt fremmet og vedtatt i en tilsvarende situasjon. :idea:

_________________
cowboy


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 6:22 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Flere av oss har drevet med dette i mange år og har dystre erfaringer for politikeres manglende vilje til å gjøre noe. Det har vært nedlagt betydelig innsats på politiske fronter, men for politikere er barnevern et marginalt tema som de ikke får popularitet på å prøve å gjøre forandringer med. Deres syn på barnevernsofre, som mindreverdige og upålitelige mennesker, sitter svært dypt. Dertil er det for mange titusener offentlig ansatte og andre som får lukrative oppdrag i barneindustrien, og den rådende ideologi som stadig pøses ut, går som kjent ikke i favør av familiers og enkeltmenneskers rett til privatliv og selvbestemmelse, men propaganderer for at alt offentlig og kollektivt er hjelpsomt, godt og ærlig utført. – Dette er uhyre tunge trender som vanskelig lar seg snu gjennom bare rasjonell argumentasjon, skjønt vi prøver det vi kan.

Motstanden fra politisk hold betyr ikke at man ikke skal prøve å påvirke sine respektive partier.

Du skal bare ikke tro at det ikke har vært forsøkt og stadig blir forsøkt. Det har også vært forsøkt en rekke ganger å gjøre "samlede" fremstøt, så idéen er ikke ny, dessverre. Å få til noen stor kampanje mot barneverns-overgrep gjennom media hindres av media selv.

Jeg tror ikke man kommer så lang vei på et øyeblikk, iallfall ikke med å forlange at barnevernsofre skal opptre unisont. Barnevernsofre er svært forskjelligartede og har høyst ulike meninger om politikk generelt, for ikke å snakke om at de har alle mulige ulike meninger om hvordan og hva mht barnevernet.

Men enhver innsats er velkommen. Mona Lygre har arbeidet klokt og langsiktig med utviklingen av selvhjelpsgrupper i GFSR; nettstedet BarnasRett har arbeidet like langsiktig med dokumentasjon og informasjon; dette nettstedet, RBV, blir stadig mere lest. Noen av oss har internasjonale kontakter som arbeider med de samme problemer i andre land.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 12:09 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen

cowboy wrote:
Interessant side, men jeg mener det går an å kjøre parallelle prosesser som rettes mot folk flest igjennom media og eller å ta dette politisk. Dette forutsetter en betydelig innsats mot det politiske miljø. Dette taes i flere partier samtidig slik at dette presses igjennom av frykt for at andre skal fremme dette først, det er flere saker som har blitt fremmet og vedtatt i en tilsvarende situasjon. :idea:


Selvfølgelig er stillingen ledig - til deg / den / de av dere som vil gå i gang med dette prosjeket!

Men, det er som Marianne skriver her, vanskelig å få til, nettopp pga barnevernsofrene selv, som vil ligge lavt i terrenget, og politikerne som mener at vi er skyldige, samt alle de andre som er av samme mening; "ingen røyk uten ild".

Til folket i GFSR har jeg alltid sagt; det spiller ingen rolle hvilket parti du joiner, bare gå i gang med å ta opp barnevernssaker, press på dem og få barnevernet på dagsorden. Og aller helst få dem til å forstå hvor ille barnevernet er og få dem med deg på din side på den måten for å være med på å forandre på regelverket.

Ingenting hadde vært bedre enn om politikerne nå etterhvert ville begynne å innse at det er "noe i veien" med barnevernet og fylkesnemnda, og ikke med barnevernsofrene. Og som Cowboyen riktig nok skriver her, for at den "oppvåkningen" skal kunne skje, så forutsetter det et felles "løft" fra, hm, tja, hvem skal nå det bli igjen...

Jeg har både sagt og skrevet det før: Dere barnevernsofre som er interessert i politikk kan jo slå dere sammen, uansett hvilket parti dere tilhører, og forene felles krefter og styrke dere i hverandre, for å, å,

ja, også videre. Igjen: Alle store bedrifter begynner i det små. Og her er et godt sitat å begynne med, sagt av Gerd Vespermann:

Virkelige vanskeligheter kan man overvinne, det er bare de innbilte som er uovervinnelige.



_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 1:17 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Minner om oppropet:

http://www.opprop.no/opprop.php?id=sosfy

Dette oppropet SKAL passere tusen signaturer, som hovedoppropet øverst på denne siden.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 9:43 pm 
Offline

Joined: Sun Apr 13, 2008 10:49 pm
Posts: 23
Location: Trøndelag
MH Skånland wrote:

Jeg tror ikke man kommer så lang vei på et øyeblikk, iallfall ikke med å forlange at barnevernsofre skal opptre unisont. Barnevernsofre er svært forskjelligartede og har høyst ulike meninger om politikk generelt, for ikke å snakke om at de har alle mulige ulike meninger om hvordan og hva mht barnevernet.


Nå er det nettopp at barnevernsofrene har forskjellige politiske syn som er nøkkelen, da jeg her sikta til en konkret sak så er det vel ikke så mange forskjellige meninger å ha :?:

_________________
cowboy


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 7:07 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Det ville jeg også trodd, men jeg har opplevet noe annet. Særlig er det ytterst forskjellig forståelse av hvor dypt råttenskapen stikker. For eksempel er barnevernets kjepphester for tiden, "psykisk sykdom" og "tilknytning", ikke bygget på reelle fakta og vitenskap i det hele tatt. Det finnes adskillig litteratur om dette, men barnevernsofre bruker ikke tid på å finne frem til den eller lese den. Isteden kretser de om og om igjen om hva barnevernet sier og gjør og hvor urettferdig det er. Ja, ganske riktig, men man blir ikke slagkraftig av bare å protestere. Det er barnevernets ideologi som har fått status av å være pålitelig, dessverre; altså må man systematisk vise at det ikke er tilfelle.

Noen tror at barnevernsovergrepene kun er tilfeldige feil begått av spesielt udyktige eller klossete enkeltpersoner. Da vil de gjerne være med på statens forslag om stadig flere godkjennings-ordninger for sakkyndige og stadig mer utdannelse for barnevernsarbeidere, stadig mer veiledning til fosterforeldre, stadig mer samarbeid med barnevernets folk og alle mulige andre. Resultatet er klart, i mine øyne: mere sementering av det bestående, flere jobber for systemets egne folk, mere selvtilfredshet med "ordningene" blant politikere. – Andre, som jeg selv, er ytterst skeptiske til kosmetiske reparasjoner.

Noen mener at alt må være så konfidensielt, at det er så sensitivt, at ingen navn må komme frem, at man ikke må irritere barnevernet eller domstoler, at fremvisning av saken er hensynsløst overfor barna. – Andre, som jeg, mener det motsatte: At åpen, konkret informasjon fra de rammede nettopp gir barna og foreldrene den eneste lille flik av beskyttelse som finnes mot total meningsløshet særlig for barna, som ellers bare får ørene tutet fulle av barnevernets påstander. Og at åpen informasjon, under fullt navn, MÅ bringes ut av den enkelte selv, hvis barnevernets herjinger ikke skal fortsette å bli verre (for det blir de, det er flere alarmerende endringer i de senere år).

Fremfor alt: De fleste barnevernsofre er så presset og herjet med at de bare ser sin egen sak – forståelig nok. Men hvis dette ondet som barnevernet er, noen gang skal drives tilbake, er det nødvendig å arbeide på lang sikt, og det er nødvendig at det enkelte offer ikke bare sirkler om sin egen sak men også beskjeftiger seg med andre enkeltsaker, setter seg inn i en del forskningslitteratur og annet som finnes om barnevernets ideologi og påstander, slik at man er bedre informert enn politikerne og barnevernerne. Ellers står man hjelpeløs når politikerne møter en med at "Nå skal det drives et forsøk med en helt ny metode, og den bevilger vi 20 millioner til, så da har dere jo fått god hjelp og må ikke mase mer".

Din tanke om en koordinert, systematisk henvendelse til flere partier er god. Men det krever at barnevernsofrene virkelig koordinerer seg. Det å foreslå er ikke nok; jeg har i årenes løp hørt en strøm av gode slike forslag til omfattende aksjoner. Men det krever at den enkelte begynner et langvarig arbeid med å få konkrete mennesker til å samarbeide om det, lage skriftlige fremstillinger som man kan vise tilbake til, samle referanser til nyttig stoff som er produsert før og henvendelser som er gjort før – kort sagt: ikke bare snakke om det. Hvis du begynner i det små, og andre fatter interesse og slutter seg til et slikt systematisk arbeid, bra. Få for eksempel barnevernsofre du kjenner, til å lese barneverns-programmet til Folkevett Kongsberg, og spre det så godt som mulig, slik at de tankene det inneholder blir kjent. Støtt opp om SOSfy-initiativet, vær med å bygge det opp. Jeg har dessverre ingen tro på at det kan nytte å begynne "fra toppen", altså med å si at nå skal alle gjøre slik og slik. Hvem er disse alle som skal sette det i verk? Barneverns-motstanderne har ikke, tror jeg, noe behov for noen organisator som går inn på toppen og setter i verk noe som allerede ligger klart. De har behov for flere som gjør alt forberedelsesarbeidet, nedenfra. Det ligger ikke klart.

Andre typer saker, slike som befolkningen og byråkratene og politikerne ikke har egentlige motforestillinger mot på forhånd, kan man nok lansere på den måten du tenker – få partiene til å konkurrere om å bringe saken frem. Barnevern er anderledes. Partiene har ulike begrunnelser for ikke å ville annet enn mer og mer barnevern av nåværende og enda verre type, men de er altså som et talekor når det gjelder at ingen endring til det bedre skal skje. Har du lest Alvheim og Hagens Dokument 8-forslag til Stortinget fra 1996? Debatten er illustrerende. Politikerne er i det hele tatt ikke våkne eller åpne for at barnevernets påstander, fra teoretisk topp til enkeltsakenes bunn, er løgn og sludder.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 9:11 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Hagen og Alvheims dok 8- forslag:
http://www.r-b-v.net/forum/viewtopic.ph ... 41cf260d01

Partiet Folkevetts barnevernsprogram:
http://www.r-b-v.net/forum/viewtopic.ph ... +folkevett

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 12:18 pm 
Offline

Joined: Sun Apr 13, 2008 10:49 pm
Posts: 23
Location: Trøndelag
Helt riktig, å foreslå er ikke nok, jeg tar utfordringen.

Litt om meg og politikk:
Jeg er nestleder i hovedutvalget for helse og sosial i min kommune og representerer SV. Vi har restartet gruppa her så vi har bare et mandat i kommunestyret, jeg er vara.
Videre er jeg også engasjert i MH.
olakristianj@gmail.com

Dere som har partipolitisk tilknytning er velkommen til å sende meg et brev. Hvis interessen er der så skal jeg inkalle til et samarbeids møte der vi kan enes om hvordan vi koordinerer dette best mulig.

_________________
cowboy


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 12:25 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Mar 01, 2006 10:40 pm
Posts: 58
Location: Oslo
 
Hva er MH ??


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 1:28 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
SV er et av de verste parti med hensyn til barnevern. At det dukker opp barnevernsmotstandere i DET partiet, er posetivt.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 2:16 pm 
Offline

Joined: Sun Apr 13, 2008 10:49 pm
Posts: 23
Location: Trøndelag
Arild Holta wrote:
SV er et av de verste parti med hensyn til barnevern. At det dukker opp barnevernsmotstandere i DET partiet, er posetivt.


Jeg holdt et innlegg på årsmøte i Nord Trøndelag SV der jeg pekte på en rekke uheldige omstendigheter med barnevernet og fikk flere støtte erklæringer på dette. Jeg henviste bla til valgspråket "Ulike mennesker like muligheter" :)

_________________
cowboy


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 2:18 pm 
Offline

Joined: Sun Apr 13, 2008 10:49 pm
Posts: 23
Location: Trøndelag
tortilla wrote:

Hva er MH ??


Mental Helse, det er jo ikke en partipolitisk organisasjon men en interesse og pårørende organisasjon for psykisk syke.

_________________
cowboy


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 4:41 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Vedrørende det du skriver om hvordan du går frem overfor SV:

Det er bra, og gå bastant og systematisk på dem fortsatt. Det er bra med støtte-erklæringer, men du/noen må sørge for at det ikke bare blir fine ord som følges av tilbaketog i det øyeblikk de møter en mur av raseri fra sine medlemmer, og FO's medlemmer, med påstander om at "Nei da, det er ikke sånn. Vi gjør alt så bra, og disse foreldrene er virkelig umulige – ALT har vært prøvet."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]