It is currently Thu Mar 28, 2024 7:32 pm



Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Fylkesnemnda
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 12:21 pm 
Offline

Joined: Mon Sep 17, 2007 10:39 pm
Posts: 44
Får en av partene der (oftest foreldrene, skjønner jeg) en "dom" der og da og på stedet (etter gjennomgang av saken, vitneutalelser og sånnt) eller blir konklusjonen dems sendt partene per brev etter noen dager? Isåfall, hvor lang er fristen dems for dette? Håper atte det er noen som vet. Er det ellers noe mer som man bør vite om nemnda?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fylkesnemnda
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 12:31 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Kris wrote:
Får en av partene der (oftest foreldrene, skjønner jeg) en "dom" der og da og på stedet (etter gjennomgang av saken, vitneutalelser og sånnt) eller blir konklusjonen dems sendt partene per brev etter noen dager? Isåfall, hvor lang er fristen dems for dette? Håper atte det er noen som vet. Er det ellers noe mer som man bør vite om nemnda?


Fylkesnemdna for sosiale saker er ikke en domstol, men et forvaltningsorgan. Jeg pleier å si at det er barnevernet på fylkesnivå. Avgjørelser derfra heter "vedtak", og kan - av alle parter - bringes inn for domstolene innen 2 måneder etter vedtakets dato. Det varierer hvor lang tid man må vente på et vedtak, men bare unntaksvis får man avgjørelse "på stedet". Oftest venter folk i flere uker på vedtaket, som blir sendt advokatene. Det vanlige er at nemnda består av 3 medlemmer, i blant 5.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 4:21 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Om du føler at du har en dårlig sak for nemda, f.eks. at motparten har vitner, sakkyndige utredninger, rapporter, egne synsinger o.l
Da er det en stor sjanse å ta og får du så en kjennelse mot deg blir den nesten automatisk opprettholdt av tingrett senere.
Får bv først hånd om ungen er mye "kjørt"

Det kan også bli utfallet selvom du mener du har en god sak, spesiellt om bv har innhentet informasjon om deg, barnet, barnets far fra leger og andre helseinstitusjoner evt bare forholdsvis villt fremmede som syns og mener noe i sakens anledning.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 4:30 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg har hørt flere tilfeller av at bv har blitt varslet først om vedtak i fy-nemnden. Når barnet er tatt i barnehage ea, er foreldrene blitt varslet...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 5:00 pm 
Offline

Joined: Mon Sep 17, 2007 10:39 pm
Posts: 44
Arild Holta wrote:
Jeg har hørt flere tilfeller av at bv har blitt varslet først om vedtak i fy-nemnden. Når barnet er tatt i barnehage ea, er foreldrene blitt varslet...


Har også hørt om sånne tilfeller... :roll:

Har ikke sett ett eneste papir så jeg veit ikke hva BVT mener atte de har eller ikke har av utalelser og dokumentasjon og såkallte "vitner" og blabla. Får jeg ikke vite det før det havner i fylkesnemnda og jeg hører det der eller kan man se på alle papirer sammen med advokat før nemnda?

(Takk for fine og oppklarende svar dere!)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 5:01 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri Aug 31, 2007 8:53 am
Posts: 304
Om vår sak kommer så langt at den går til fylkesnemnda stikker jeg før de har fått satt seg..... :evil:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 5:26 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Tue Jul 31, 2007 2:05 am
Posts: 206
Location: Haugesund
Har lurt litt på en ting:

I vår sak er det kun ført et vitne fra bv sin side, når hovedsaken skal opp. Kan barnevernet føre opp flere vitner senere, eller dra inn vitner underveis?

Reagerte både på det, og på hvem de har ført som vitne. Og spekulerer veldig på hva i all verdens navn og rike det er de har tenkt å finne på.

Nå skal jo ankesaken vår opp først, og den går bare på en dag.

Hvordan foregår dette? Hva kan jeg vente meg? Jeg er drittnervøs, for jeg har ikke snøring på hva som skal skje, egentlig. Og i tillegg er jeg nervøs for selve utfallet...

Om noen kan ta seg bryet, enten i pm mail, eller gjerne her, å skrive litt om hvordan de konkrete rutinene er, hvem snakker når, o.l.. Det hadde iallefall gjort at jeg kan forberede meg litt.
Jeg hadde blitt veldig takknemlig. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 5:43 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Kris wrote:
Får jeg ikke vite det før det havner i fylkesnemnda og jeg hører det der eller kan man se på alle papirer sammen med advokat før nemnda?


En uke før, får du dokumentene.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 5:46 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Raven Emerald wrote:
Har lurt litt på en ting:

...


I vanlige rettsaker kan man komme med flere vitner og såkalte bevis senere.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 5:59 pm 
Offline

Joined: Mon Sep 17, 2007 10:39 pm
Posts: 44
Om barne"vernet" får vedtak om at de får omsorgsretten for ungen(e), og man anker på stedet: Får man beholde ungen(e) til saken kommer opp for (den første) rettsinstansen? Eller har de liksom "rett til" å fjerne ungen(e) innen seks uker (og alltså før vedtaket går ut) uansett?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 6:31 pm 
Offline

Joined: Mon Sep 17, 2007 10:39 pm
Posts: 44
Raven Emerald wrote:
Har lurt litt på en ting:

I vår sak er det kun ført et vitne fra bv sin side, når hovedsaken skal opp. Kan barnevernet føre opp flere vitner senere, eller dra inn vitner underveis?

Reagerte både på det, og på hvem de har ført som vitne. Og spekulerer veldig på hva i all verdens navn og rike det er de har tenkt å finne på.

Nå skal jo ankesaken vår opp først, og den går bare på en dag.

Hvordan foregår dette? Hva kan jeg vente meg? Jeg er drittnervøs, for jeg har ikke snøring på hva som skal skje, egentlig. Og i tillegg er jeg nervøs for selve utfallet...

Om noen kan ta seg bryet, enten i pm mail, eller gjerne her, å skrive litt om hvordan de konkrete rutinene er, hvem snakker når, o.l.. Det hadde iallefall gjort at jeg kan forberede meg litt.
Jeg hadde blitt veldig takknemlig. :)


Jeg blir også glad for noen ord :)

Raven Emerald: Hva mener du med at ankesaken deres skal opp før hovedsaken? Eller så er det jeg som missforstod ;)

Det er NOEN av metodene de bruker, det. De opplyser ikke og de vet at advokater er travle mennesker. "BV" lar det trekke ut, vet at folk er redde, blir paranoide (med rette!), nervøse, usikkre, at de lurer, blir søvnløse, ikke uten videre tar telefonen, kanskje ikke åpner døra... De prøver og knekke oss psykisk.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 6:39 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Arild Holta wrote:
Jeg har hørt flere tilfeller av at bv har blitt varslet først om vedtak i fy-nemnden. Når barnet er tatt i barnehage ea, er foreldrene blitt varslet...

Sånn er det. Barnevernet ber om å få beskjed straks vedtaket er fattet - før det er underskrevet, slik at de kan sanksjonere vedtaket. Jeg har hørt om saker der foreldrenes advokat var blitt enig med barnevernet om å IKKE opplyse om vedtaket til foreldrene før barnevernet har hentet barna (for å forhindre flukt).

Kris wrote:
Har ikke sett ett eneste papir så jeg veit ikke hva BVT mener atte de har eller ikke har av utalelser og dokumentasjon og såkallte "vitner" og blabla. Får jeg ikke vite det før det havner i fylkesnemnda og jeg hører det der eller kan man se på alle papirer sammen med advokat før nemnda?

Advokaten din skal opplyse deg om sakens gang. Barnevernets framlegg for nemnda, samt prosesskrift er sendt advokten - som skal videresende til deg. Har du ikke mottatt noe, må du etterlyse.

Bestemamma wrote:
Om vår sak kommer så langt at den går til fylkesnemnda stikker jeg før de har fått satt seg..... :evil:

Man må FLYTTE før nemnda har behandlet saken. Dra til utlandet OG meld flytting til folkeregisteret ellers kan de hente barna i utlandet ved hjelp av Europol. (Se innlegg om dette i gjesteboken til BarnasRett.)

Raven Emerald wrote:
Har lurt litt på en ting:I vår sak er det kun ført et vitne fra bv sin side, når hovedsaken skal opp. Kan barnevernet føre opp flere vitner senere, eller dra inn vitner underveis?

Ja, man får adgang av nemnda til å dra inn vitner underveis. Men nemnda kan også avvise vitner - også vitner som er meldt opp.

Raven Emerald wrote:
Hvordan foregår dette? Hva kan jeg vente meg? Jeg er drittnervøs, for jeg har ikke snøring på hva som skal skje, egentlig. Og i tillegg er jeg nervøs for selve utfallet...

Om noen kan ta seg bryet, enten i pm mail, eller gjerne her, å skrive litt om hvordan de konkrete rutinene er, hvem snakker når, o.l.. Det hadde iallefall gjort at jeg kan forberede meg litt.
Jeg hadde blitt veldig takknemlig. :)

Nemnda er organisert som et rettslokale, men formen er noe mindre formell. Du sitter på den ene siden sammen med din advokat (evt. sammen med andre private parter). Overfor dere sitter saksbehandler i barnevernet sammen med kommuneadvokaten (evt. er også barnevernsleder til stede). Dommerne sitter samlet i borterste ende i forhold til inngangen. Man plasseres altså som i en hestesko. Vitnene, og partene når de eksamineres, står i vitneboks midt mot dommerne - og skal se på dommerne når de snakker tross at det er partenes advokater som stiller spørsmål (dommerne kan stille oppfølgingsspørsmål dersom de ønsker).

Første dag starter opp med kommuens gjennomgang av saken, dernest advokat til privat part. Så er det partsforklaring, og partene må da ta plass i vitneboks. Når det gjelder vitnene så starter eksaminering fra den advokaten som har innkalt vitnet. Dernest blir man eksaminert av den andre advokaten. Sist følger prosedyrene, hvor partenes påstand blir fremført (dette kan endres i løpet av sakens gang).


Last edited by Nina on Fri Sep 28, 2007 6:45 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 6:44 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Kris wrote:
Om barne"vernet" får vedtak om at de får omsorgsretten for ungen(e), og man anker på stedet: Får man beholde ungen(e) til saken kommer opp for (den første) rettsinstansen? Eller har de liksom "rett til" å fjerne ungen(e) innen seks uker (og alltså før vedtaket går ut) uansett?


(Man anker ikke nemndas vedtak, men man fremmer sak for domstolene.) Advokaten må kreve oppsettende virkning av nemndas vedtak. Får man medhold blir barna boende i heimen frem til domstolene har behandlet saken, hvis ikke har barnevernet hjemmel til å ta barna. Man skal likevel følge med: fristen er 6 uker; nemndas vedtak skal følges, og plassering skal ikke avvike uten at saken er brakt opp for nemnda igjen (de kan ikke sette et barn på institusjon dersom nemnda er konkret på at barnet skal i fosterhjem).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 29, 2007 12:03 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Tue Jul 31, 2007 2:05 am
Posts: 206
Location: Haugesund
Kris wrote:
Raven Emerald: Hva mener du med at ankesaken deres skal opp før hovedsaken? Eller så er det jeg som missforstod ;)


Ankesaken skal opp 12. oktober. Der blir kun anken på det initierende hastevedtaket avgjort. Vinner vi der, skal barna iallefall hjem til hovedsaken er behandlet 22.-24. oktober. Der tar de opp spørsmålet om permanent omsorgsovertakelse.

Advokaten vår ville at disse to sakene skulle tas hver for seg, mens kommunene visstnok foretrekker å få dem samlet. Så kommunen hadde trenert det i det lengste, mens Sverre sendte brev etter brev til fylkesnemnda. Til slutt ringte han dem, og presset på til han hadde fått to datoer... Måtte le da han fortalte det... Rene kommandosoldaten, han.

Jeg er ikke helt sikker på hva det egentlig har å si... Men siden kommunen ønsket å ha det samlet, var det litt oppfriskende at vi kunne stikke kjepper i hjulene deres. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Fylkesnemda
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 11:20 pm 
Offline

Joined: Sun Nov 26, 2006 7:18 pm
Posts: 40
Location: finnmark
Når dere står med en sak for fylkesnemda er det ting dere må tenke på og gjøre.
    Nr 1: Få dere sykemelding.
    Nr 2: få full oversikt fra skole, helsestasjon og Alle off instanser som dere har vært i kontakt med. Dette er advokat-oppgave, men desverre er d mye han ikke vet. Legen kan hjelpe også med dette.
    Nr 3: Få naboer og slekt, venner og andre til å skrive om dere som familie. Kopier sendes fylkesnemda. Sett opp komplett vitneliste. Spar INGEN. Stevn om nødvendig. Godta ikke at noen som ikke har hatt direktekontakt med dere møter for nemda. Be om pause i retten om noen offentlig ansatte kommer uten dokumenter.Slik at disse får anledning til å hente dokumentene sine . Stevn Stevn Stevn.
    Nr 4; Sov, spis og involver flest mulig.
    Nr 5 : Møt ikke alene i nemda. La venner og familie vente på deg til pauser og v dagens slutt. Vis ikke ensomhet. Du har noen som hjelper. Ofte de du trodde på minst, støtter mest.
Og lykke til.

_________________
vilje-mor


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]