It is currently Tue Mar 19, 2024 8:23 am



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jørgen Stueland diskuterer om man bør boikotte fy-nevndene
PostPosted: Wed Oct 12, 2016 8:39 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jørgen Stueland diskuterer om man bør boikotte fy-nevndene


Hva skal man gjøre med fylkesnemnda
Advokatstueland, blogg, 8 oktober 2016

"Nå, tilbake til saken. Boikott av fylkesnemnda. Jeg spør meg ? hvordan tenker man å gjøre dette? Er det alvorlig ment? Eller er det bare et hjertesukk. Vedkommende som skrev om meg mente jeg skulle få med meg 10 advokat og disse få med seg 10 og så videre. Problemet er at jeg aldri har en sjans i havet til å få med meg 10 advokater på dette. Jeg kjenner 4-5 advokater som er nesten like kritisk som meg til barnevernet. Men heller ikke disse vil være villige til å gjøre en slik boikott."

"... domstolene ikke er så mye bedre enn nemnda. Skal man boikotte disse også?"

"Hva er så min løsning? Jo, det er å fortsette å kjempe for foreldre i enkeltsaker, gå ut i media med enkeltsaker og generelle forhold, skrive kronikker i avisen, påvirke politikere, få ut mest mulig informasjon om hvordan det er fatt med barnevernet, delta på protester, holde appeller, holde foredrag."
  
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Jørgen Stueland diskuterer om man bør boikotte fy-nevnde
PostPosted: Fri Oct 14, 2016 9:39 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg vil gjøre oppmerksom på at det er mange interessante kommentarer til innlegget på bloggen til advokat Jørgen Stueland.

Om forslaget om å boikotte fylkesnemnda; jeg tror det ville blitt svært vanskelig å gjennomføre fordi de enkelte foreldre vil gjøre absolutt alt som står i deres makt for å beskytte barna sine.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Jørgen Stueland diskuterer om man bør boikotte fy-nevnde
PostPosted: Fri Oct 14, 2016 7:20 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg lekte selv med tanken på å boikotte Fylkesnemnda i egen sak. Jeg hadde jo ikke tro på det som skulle foregå der. Som forelder klamrer man seg likevel til halmstrået om at Fylkesnemnda skal avvise begjæringen fra barnevernet, selv om sjansen for dette statistisk sett bare er ti prosent.

Når barnevernet nå går i stadig mer totalitær retning, kommer det hele kanskje til et metningspunkt? Kanskje foreldre etterhvert gjennomskuer spillet på forhånd og nekter å være statister i teaterforestillingen som skal avvikle deres egen familie?

Med forbehold om at jeg så langt aldri har vært innenfor nemndas dører: Nemnda minner utvilsomt om en summarisk domstol hvor den tiltalte er dømt på forhånd. Mari Trommald må ha meg unnskyldt, men alt vi vet om Fylkesnemnda, statistikken og prosessen der gir beklagelige assosiasjoner til tider og regimer vi helst vil glemme.

Diskusjonen om å boikotte Fylkesnemnda bør uansett fortsette. Den viser jo i all tydelighet at familiene ikke har - og heller ikke har grunn til å ha - tillit til Fylkesnemnda.

I Rogaland deler Fylkesnemnda forøvrig gateadresse med både BUFETAT og Fylkeslegen. Antagelig slik at vi skal forstå at byråkratiet er en godt sammensveiset bastion som vi ikke trenger å prøve oss på. Det blir omtrent som å plassere domstolen i politihuset, og viser blindheten i systemet. I Hordaland skriver den BUFETAT-rekrutterte nemndslederen regelmessige biaserte innlegg i barnevernsdebatten, men ingen advokater på Vestlandet har nok testosteron i kroppen til å stille spørsmål ved nemndas habilitet.

Enn så lenge.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]