It is currently Tue Mar 19, 2024 6:29 am



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Elisabeth Augdahl: Minneord om Liv Clemetsen
PostPosted: Sun Sep 04, 2016 9:59 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

4 september 2016


Minneord om Liv Clemetsen

Det var med dyp sorg venner, familie, klienter og medarbeidere mottok budskapet om Liv Clemetsens bortgang. Liv døde i sitt hjem i Bærum 28. Juli i år, nær 72 år gammel.

Liv ble født og vokste opp i Oslo som den yngste av tre søstre. Vår familie hadde tette bånd til Liv og hennes familie da hennes eldste søster Ella var nær venninne av min mor.

Liv var hele sitt liv engasjert i kampen for rettferdighet og tok kampen opp mot undertrykking. Og det var advokat hun skulle bli. Hun drev sin egen virksomhet fra 1985 og var en av de første kvinnelige advokater med egen advokatpraksis.

Jeg ble hennes klient i 1991 etter å ha hatt flere advokater inne i min sak. Jeg ble brått fratatt mine barn høsten 1990 og både barna og jeg opplevde flere år med grove lovbrudd fra barnevernets side og vanskjøtsel av jentene samt en heller syltynn begrunnelse for vedtaket.

Jeg fikk etter hvert høre om en meget dyktig, tøff og engasjert advokat som het Liv Clemetsen og tok kontakt med henne. Det ble kilden til et vennskap som skulle komme til å vare. Tøff, dyktig og engasjert i rettssalen og i møte med saksbehandlere. Varm, empatisk, taktisk klok og forståelsesfull overfor klientene. Samfunnsengasjert til tusen og med en utpreget humoristisk sans. Og hun var tilgjengelig 24 timer i døgnet.

Vi hadde mange runder sammen i rettsapparatet, den siste i år 2000. Men den viktigste var i 1993. Takket være bl.a Livs kamp ble omsorgsovertakelsen for min yngste datter brakt til opphør, min eldste datter fikk en god samværsavtale med familien. Barnevernet hadde andre planer, dette fikk Liv satt en stopper for.

Men Liv har betydd mer enn som så for meg og min familie. Da min mor døde i 2014, var hun der med sin deltagelse. Og min datter som hun klarte å redde ut av barnevernets klør, var de siste to år ansatt som hennes advokatsekretær.

Jeg lyser fred over Liv Clemetsens minne.


Elisabeth Augdahl m/familie


* * *




Se / Les intervju med Elisabeth Augdahl hvor advokat Liv Clemetsen også nevnes:
Barnevernet og tykke brødskiver
Norwegian Barnevernet and thick bread slices
28 May 2016 )

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elisabeth Augdahl: Minneord om Liv Clemetsen
PostPosted: Mon Sep 05, 2016 10:56 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Takk for å dele.

MH Skånland wrote:


Så denne. Så ut som en typisk sak hvor barnevernet hindret at et barn fikk helsehjelp ved å forklare barnets symptomer på autisme og cerebral parese som "omsorgssvikt". For å spare kommunekassen.

Det er så ufattelig tragisk at så mange mennesker har blitt, og stadig flere vil bli og blir, utsatt for slikt meningsløst maktmisbruk. Her i angivelig verdens rikeste og beste land.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elisabeth Augdahl: Minneord om Liv Clemetsen
PostPosted: Tue Sep 06, 2016 7:34 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

"Så ut som en typisk sak hvor barnevernet hindret at et barn fikk helsehjelp ved å forklare barnets symptomer på autisme og cerebral parese som "omsorgssvikt"."

Ja, de hevdet at hennes atferd skyldtes "understimulering". Det var en typisk barnevern-og-psykobabler-diagnose, husker jeg. Og dette barnet, som de mente var så "understimulert" at hun så ut til å trekke seg passivt inn i seg selv fra tid til annen, insisterte barnevernet på at skulle "være i ro" på institusjon og i fosterhjem.

Det som er konstant i barneverns-typiske "diagnostisering", er at de er på evig utkikk etter spekulasjoner som kommer opp, og som de kan hevde kan forklare enhver adferd og ethvert problem hos barn (som om ikke livet selv skaper strev for barn fra tid til annen). Barnevernet har hatt ymse favoritter, som "Münchhausens syndrom ved stedfortreder", utbredt incest og sexovergrep mot barn (nå er det nærmest på topp igjen, med akkurat de samme "tegn" som "barnefaglig" personale skal læres opp til å "oppdage", og resultatet blir trolig nye bølger av domfellelser og fengslinger av uskyldige), og "fortrengte minner". Nå til dags er det "tilknytningsforstyrrelser" som er kongen på haugen. Det kan "forklare" alt, og "forklare" det som foreldrenes skyld.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]