It is currently Tue Mar 19, 2024 4:53 am



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Er norske dommere barnevernets forlengede arm?
Nei, norske dommere har høy integritet og uavhengighet 0%  0%  [ 0 ]
Ja, den norske fru Justitia skjeler mer til egen karrière enn rettferdighet 100%  100%  [ 3 ]
Vet ikke 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 3
Author Message
 Post subject: Når dommerne er myndighetenes forlengede arm
PostPosted: Mon May 04, 2015 7:46 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
"Når dommerne er myndighetenes forlengede arm

For at et rettsvesen skal fungere, er det helt avgjørende at dommere og advokater er uavhengige. Dersom dommere opplever at karrièren avhenger av andre statsmakters gunst, ligger veien åpen for påvirkning og press. [Norske] dommere mangler på mange måter den nødvendige uavhengigheten.

For eksempel er det et høyt antall [barnevernsaker i Norge, og en dommer, avdøde Tor Holger Bertelsen, har blitt avskjediget fra sitt embete. At ikke flere dommere har blitt oppsagt, skyldes trolig at de fleste vet å stilltiende tilpasse seg de uskrevne reglene, som gjelder i barnevernsaker].

Et [...] særtrekk i [Norge er at det er meget som tyder på at domstolsadministrasjonen trolig] står nokså fritt til å fordele saker til dommerne. [Når en såkalt komplisert barnevernsak kommer for retten, tildeles den til dommeren som administrasjonen med visshet kan vite vil dømme i favør av forvaltningen. Det er enkelte dommere i Oslo tingrett som har ry på seg for alltid å dømme til gunst for barnevernet samme hva. Disse strikse kvinnelige dommerne skjeler mer til hva som synes lønnsomt for egen karriere og er lett påvirkelige.]

'Telefonjustis' er et uttrykk fra [kommunisttiden i det forhenværende Sovjetunionen] og betegner regelrette direktiver til domstoler om resultatet i konkrete saker. Det er uvisst om slikt skjer idag.

Men man behøver ikke alltid ringe. En dommere som ikke opplever å ha en uavhengig stilling, vil utvikle en sensitivitet for hva som er forventet. [Norske] jurister snakker ikke åpent om at domstolene påvirkes av andre krefter [..., men på tomannshånd vil de kunne bekrefte at det er slik det forholder seg]. Hva disse kreftene består av er ikke alltid klart, men en [norsk] dommer som ønsker en karrière, må evne å opptre politisk korrekt.

[Norske] jurister fremhever ofte selv at gamle tradisjoner fortsatt har innflytelse på rettsvesenet. Klarest ser man dette i [barnevernsaker] hvor [barneverntjenesten] har en sterk innflytelse. I [norske barnevernsaker vinner foreldrene i mindre enn 2-3 % av sakene]. Domstolene synes å oppfatte seg selv nærmest som det avsluttende leddet i [barnevernets saksbehandling].

Det er ikke bare [tingrettene] som kan kritiseres. [Høyesterett har lenge slitt med å rekruttere kvalifiserte dommere. Dette har trolig ført til at man har måttet senke kravene. Det rekrutteres nå dommere direkte fra tingretten. Dette er dommere uten den nødvendige tyngde. Kriteriene for valg av dommere er enkle: De må være kvinner som har vist at de er lojale mot systemet.] Slike kriterier minner om [totalitært] tankegods og bidrar ikke til å fremme uavhengighet. Kriteriene [er] ellers skjønnsmessige og uformelle. [Pressetekke og en søt kvinnelig fremtoning vil ofte bli vektlagt fremfor integritet og faglig tyngde.]

Det er en utbredt oppfatning at korrupsjon og uformell påvirkning medfører mange [uriktige rettsavgjørelser i norske domstoler]. [Adele Johansen ble på tidlig 90-tall fratatt sine datter og nektet å treffe henne. Siden har det blitt mye verre. Flere foreldre har begått selvmord etter å ha blitt urettmessig fratatt sine barn. Hvor mange barn og unge som tar sine liv føres det ikke statistikk over.]

[I andre land, spesielt i den tidligere Øst-blokken,] er det en vanlig oppfatning at dette er eksempler på maktovergrep og justismord.

Det er mulig at det er slik. Men det kan også være utslag av en mer vanlig mekanisme: [Det norske lovverket] er så komplisert, mangetydige og uklart at det kan hevdes at svært mange [foreldre] faktisk har forbrutt seg mot loven. Innslaget av uformelle prosesser og skjønn er stort i [norsk] rett [...], ikke bare ved valg av dommere. Urettferdigheten inntrer altså ikke nødvendigvis ved at man dømmer noen som ikke har brutt [barnevernsloven], men ved [barnevernets valg av hvilke foreldre som skal begjæres fratatt sine barn og hvem som skal få beholde dem.]

For [Norge] er det et stort problem at omverdenen har lite tillit til landets [barneverntjeneste og dømmende myndighet]. [En oppfatning] om at [forvaltningen] tar seg til rette, bidrar ikke [akkurat til å sette Norge i et positivt lys. Dette er noe den norske ambassaden i Litauen har fått erfare. Ambassadør Dag M. Halvorsen så seg nylig nødt til å engasjere et PR-byrå for å rette opp det negative inntrykket som har blitt skapt gjennom barnevernets mer eller mindre overilte omsorgsovertakelser.]

[Norge har en to-instans ordning som av prosessøkonomiske hensyn kun garanterer behanding av barnevernsaker i fylkesnemnd og tingrett. Dette medvirker til at rettssikkerheten i såkalte barnevernssaker er dårligere enn i selv den minst alvorlige straffesak. Det tar ofte lang tid før sakene kommer oppp for domstolen. Ventetid på et halvt år fra saken er behandlet i fylkesnemnds til den kommer opp for tingretten, er ikke uvanlig. Mange land ønsker derfor folkerettslige avtaler som kan sikre at deres borgere ikke behandles urimelig.]"

Innlegget er en bearbeidelse av kronikken "Når dommerne er myndighetenes forlengede arm" av advokat og styreformann i Den Internasjonale Juristkommisjonen, Vidar Strømme, publisert i papirutgaven av Aftenposten mandag den 4. mai 2015.

PostScript: Innlegget er redigert for å skille mellom hva som er Vidar Strømmes formuleringer og hvilke som er mine omskrivninger og tilføyelser. Alt som står i []-klammer er mine ord.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Last edited by agrippa on Tue May 05, 2015 3:38 pm, edited 5 times in total.
Ville skille mellom opprinnelig tekst og tilføyelser


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Når dommerne er myndighetenes forlengede arm
PostPosted: Mon May 04, 2015 2:54 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Agrippa, jeg må spørre deg:

Er dette noe du har skrevet selv?

Eller er det Vidar Strømme som har skrevet det? I så fall, hvem har gjort "bearbeidelsen" som nevnes nederst? Det kan da vel ikke være du som har "bearbeidet" en annens artikkel, og det på en slik måte at det ikke er mulig å skille ut hva som er hva?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Når dommerne er myndighetenes forlengede arm
PostPosted: Mon May 04, 2015 4:31 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Jeg har ikke lest orginalen enda, men tipper at dette er en parodi av orginalartikkelen. Da har Agrippas omskriving et viktig moralsk og juridisk budskap. Jeg får klargjøre det når jeg får lese artikkelen.

Fra Wikipedia:
"Å parodiere et verk fører ofte til at parodien er såpass lik originalen at det kan oppfattes som en plagiat. Personer som misliker å ha fått sine verk plagiert kan gå til søksmål for opphavsrettsbrudd, snarere enn for ærekrenkelse. Men i nordisk opphavsrett er retten til sitere for å parodiere regnet som sterkt, selv om parodi eller satire ikke er dirkete nevnt i åndsverkloven."
(Sitat slutt)

Siterer også Store Norske Leksikon (https://snl.no/parodi)
Åndsverkloven har ikke regler om parodi, men det er forutsatt at en opphavsmann normalt ikke kan motsette seg at hans verk parodieres. En parodi vil imidlertid være ulovlig hvis den i realiteten er en snylting på verkets popularitet, og i særlige tilfeller kan den være ulovlig som en krenkelse av opphavsmannens ideelle rett.
(Sitat slutt)

PS: Hmm. Dette kan kanskje gi meg en juss-nøtt....
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Når dommerne er myndighetenes forlengede arm
PostPosted: Tue May 05, 2015 6:52 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  

Agrippa, jeg må spørre deg:

Er dette noe du har skrevet selv?

Eller er det Vidar Strømme som har skrevet det? I så fall, hvem har gjort "bearbeidelsen" som nevnes nederst? Det kan da vel ikke være du som har "bearbeidet" en annens artikkel, og det på en slik måte at det ikke er mulig å skille ut hva som er hva?

  


Jeg har omskrevet Vidar Strømmes artikkel. Tittelen er den samme, men innholdet er endret. Den originale kronikken handlet om det russiske rettsvesenet. Jeg har byttet ut "russisk" med "norsk" og "straffesak" med "barnevernsak". I tillegg har jeg lagt til noen avsnitt tilpasset norske forhold og fjernet andre avsnitt. Jeg har vært åpen om hva jeg har gjort. Dette er ikke mitt selvstendige verk. Jeg valgte å kalle det en "bearbeidelse" men mulig "plagiat" er mer dekkende. Hvis Vidar Strømme skulle klage på bruken av hans kronikk, vil jeg gjøre endringer. Det er ingen parodi, for temaet er seriøst nok.

Mye er ren avskrift. Det er vanskelig å sette det i anførselstegn fordi det ikke dreier seg om sitater men omskrivninger. Hadde dette vært en innleveringsoppgave ville den neppe passert, for i likhet med de fleste norske barnevernsdommer består den hovedsakelig av klipp og lim.

PS: Etter å ha vurdert saken har jeg bestemt meg for å redigere innlegget slik at det fremkommer tydelig hvilke setninger som er direkte avskrift av Vidar Strømmes kronikk og hva som er mine egne tilføyelser.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Når dommerne er myndighetenes forlengede arm
PostPosted: Tue May 05, 2015 12:54 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

agrippa wrote:
PS: Etter å ha vurdert saken har jeg bestemt meg for å redigere innlegget slik at det fremkommer tydelig hvilke setninger som er direkte avskrift av Vidar Strømmes kronikk og hva som er mine egne tilføyelser.

Fint, nå var det faktisk interessantere å lese også.


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]