It is currently Tue Mar 19, 2024 12:09 pm



Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fosterpersonene får kloa i barnetrygden
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 3:02 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Fosterpersonene får kloa i barnetrygden

Tidligere har det vært slik at barnetrygden, som blir fratatt foreldre når barnet blir røvet fra dem, ihvertfall ikke skulle stå til fosterpersonenes disposisjon. Den skulle spares opp på egen konto, og utbetales til fosterbarnet når det ble fritt ved 18 år eller fikk komme tilbake til foreldrene.

I tallrike tilfeller har fosterpersoner allikevel brukt barnetrygden, gjerne med barnevernets fulle aksept. I noen tilfeller er de blitt anmeldt, men slike anmeldelser av barnevernets kreaturer blir jo alltid henlagt av politiet før de rekker å legge dem ned på skrivebordet.

Men se her, aldri så ille at det ikke kan bli verre:

BarnasRett har lagt ut en lenke til KS (Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon), inneholdende et rundskriv hvis innhold trer i kraft fra 1. juli:

[url=http://www.ks.no/templates/Page.aspx?id=36261]RETTLEIANDE SATSAR FOR FOSTERHEIM OG BESØKSHEIM –
GODTGJERING FRÅ 1. JULI 2006
[/url]
 
Og her finner vi blant annet følgende:

"Endring i regelverk for barnetrygd for barn under barneverntenesta si omsorg.
Endra regelverk for barnetrygd inneber m.a. at barnetrygda skal betalast til foster-foreldra og gå til underhald av barnet."
  


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fosterpersonene får kloa i barnetrygden
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 3:15 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
"Endring i regelverk for barnetrygd for barn under barneverntenesta si omsorg.
Endra regelverk for barnetrygd inneber m.a. at barnetrygda skal betalast til foster-foreldra og gå til underhald av barnet."


Er det noen som kontrollerer at barnetrygden faktisk går til barna? Det er nok mange fosterpersoner som tenker at så lenge barna har mat og tak over hodet, så har de det de trenger. Fosterpersonene kan komme til å bruke barnetrygden på lotto og spilleautomater, om de da ikke drikker den opp. Det kan naturlige foreldre også gjøre, men det er nok ennå mer sannsynlig at fosterpersoner vil gjøre det.

Hvem er det egentlig som vedtar slike regelendringer? Er det en ren administrativ avgjørelse?

Uansett blir det ennå mer innbringende å være fosterperson når barnetrygden blir lagt til lønna, og det er muligens den egentlige hensikten med regelendringen?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 3:40 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Det går jo også en del penger til fosterforeldre, penger som er utenom dette.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 4:37 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Arild Holta wrote:
Det går jo også en del penger til fosterforeldre, penger som er utenom dette.



Jada, spesielt hvis foster og barnevern kan påstå at barnet er utviklingshemmet av forskjellig slag og skadet og syk (noe de aller aller fleste fosterbarn "er"). Da heter det seg at fosterhjemmet er "forsterket", og da renner pengene inn.

Se sitat:
Quote:
"For barn med psykiske og/eller fysiske funksjonshemmingar vil det vere naturleg å nytte høgare betalingsatsar."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Lite utdrag fra sosialkontoret AMA
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 5:44 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
01.10.03 Arna soialkontor, møte
Mottatt ved brev om innsyn og avslutning av advokathjelp av Advokat Trine Rysst den 17.01.06.

AMA

Inntekt pr mnd

Attføringspenger utbetalt 26/9, 10/10, 24/10 osv

Kr 5960 * 26 / 12 = kr 12.913,-
Barnebidrag = kr 1240,-
Totalt pr mnd = kr 14.153,-

(Barnetrygd, kr 1944,- holdes utenfor)

utgifter pr måned

livsopphold:

(enslig med 1 barn 11 år: kr 5500,-
+ tillegg barn ml 7-18 år kr 600,-

Totalt for livsopphold: kr 6590,-

Husleie kr 5500,-
Livsopphold = kr 12.090,-

Igjen når livsopphold og husleie er dekket:

Kr 14.153 – 12.090,- = kr 2063,-
02.10.03 Arna soialkontor, notat
Mottatt av Arna Sosialkontor den 15.11.05 etter eget brev sendt 07.11.05 om innsyn i henhold til forvaltningsloven § 18 og 19.

Fyller ut søknad om statelig bustøtte.

Telefon til klient. Orienterte om utbetaling i dag og vedtak. Klient reiste til Fana i dag på grunn av møte med barnevern og advokat. Møte blei avlyst da advoat ikkje kunne koma. Sonen kjem i dag + haustferien komande veke. 3dag skal ein kammarat vera med ham, kanskje kino ein dag + tv, data, malersaker osv som han kan frive med heime hjå henne.

Klient synes det er vanskelig å ha med sosialkontoret å gjera. Ho nemner noko om at før ho blei sjuk, hadde ho søken til sosialkontoret, fekk avslag og beskjed om å selge huset.

Vil prøve å klare seg, men det er ein overgang fra å ha god økonomi. Ho seier at du ho fekk sonnen budde ho på mødrehjem og fekk overgangstønad. Da måtte ho planlegge økonomien slik ho gjerne må gjere bo. Vil sette opp budsjett over 3 månder på dataen og setja opp når ho har inntektar og utgifter. Klienten har ny avtale med Berit Iversen 15/10 og sender gjerne med henne et forslag til husholdningsbudsjett. Er intrissert i fellessamtale med berit og undertegnede angående økonomiplanlegging. Tilbyr å ringe neste uke, men det øønsker ho ikkje siden sonen er der. seiar klient kan ringe/skrive søknad eller sende med beskjedar med Berit Iversen når ho er tilbake.

Kan vera at klient har rett på supplerende sosialhjelp viss straum/vedutgifter blir høge.

13.10.03 Arna soialkontor, møte
Mottatt av Arna Sosialkontor den 15.11.05 etter eget brev sendt 07.11.05 om innsyn i henhold til forvaltningsloven § 18 og 19.

Telefon fra klient som opplysar at hun har mistet bidrag (i oktober) og barnebidrag (i september). Barnevernet har sendt brev til trygdekontor. Klient har ikke fått informasjon, snakka med dei på telefon i dag. Fekk attførings penger 10/10. har np berre attførings penger som inntekt.

Haustferien (veke 41): sonen var hos henne frå 3/10 til 12/10. Var på kino, vestkanten, voss, kjøpte spill, kamarat på besøk 3dag.

Sonen kjem vanligvis 1 gang i veka + i helgene. Ho arbeider med gresesettning i forhold til sonen (leggetid, kino osv). Kan vera vanskelig. hjå fosterforeldra har han eige tv på rommet, eige data, videospill, blir kjørt i privatbil. Klient har ikkje bil, slik at ho og sonen må kjøre buss.

Barnevernet i Fana ved Grethe Kvåle har saka til klient, og eg kan snakka med henne, seier klient. Fosterforeldra får kr 10 000,- + bidrag + barnetrygd pr måned. Klient skal ha mest mulig kontakt med sonen, han ønsker diverse, men kjem uten klær/leiker.
Skal til advokaten 17/10 og det er første gangen de skal gå ordentlig igjennom saka. Klient fortel at ho mistet jobben i 2001, sleit, flytta til Danmark, bistand og 3 månder av trygd. Fekk så arbeid i københavn, ikkje råd til bustad der. sende sonen heim til sine foreldre (påsken 2002?). klient reiste sjøl heim, kom på sykehus, utskriven i feb. 03. fekk bustad siste måned på sykehuset. Synes bustaden er grei, har 2 soverom.

Solli 1 gang pr veke. Aetat/attføring (fått brev angående utbetaling), har komme inn på BI, 2 eksamner til jul (eksamen frammøte 15/11. Dei andre begynte 18/8).

Statelig bustøtte søknad; eg ettersender økonomisk opplegg til boligavdeling. (bidrag og barnetrygd faller bort).

16.10.03 Arna soialkontor, notat
Mottatt av Arna Sosialkontor den 15.11.05 etter eget brev sendt 07.11.05 om innsyn i henhold til forvaltningsloven § 18 og 19.

Fikk diverese papirer frå klient som hun sendte med Berit Iversen som var på heimebesøk hos henne 15/10.

23.10.03 Arna soialkontor, notat
Mottatt av Arna Sosialkontor den 15.11.05 etter eget brev sendt 07.11.05 om innsyn i henhold til forvaltningsloven § 18 og 19.

Telefon til boligavdelingen. Gro Fykse angående statelig butøtte søknad, sjå notat på kopi av bostøtte søknad.

24.10.03 Arna soialkontor, notat
Mottatt av Arna Sosialkontor den 15.11.05 etter eget brev sendt 07.11.05 om innsyn i henhold til forvaltningsloven § 18 og 19.

Klient møter til avtale sammen med Berit Iversen (Berit hentar klien fodi hun ikke nådde bussen).

Klient har sendt inn diverse papirer bl.a budsjett (oktober 03 – aprit 04). Ser på og snakker en del ombudsjett. Klient trenger ikke få nokon av papira tilbake, for ho har papira/ligg på dataen hennar.

Klient vil jobbe med å reduser transport utgift, bl.a ved å søke stønad til reise som attføringsytelse gjennom Grønhaug, Aetat, Åsane. Ho skal reise 32 ganger pr veke til BI + drive nettstudier heime. Reiseutgifter kr 44 + 4 = kr 176, pr veke. Er avhengig av telefon pga nettstudiene men får ikkje stønad til telefonavgift gjennom attføringa.

Klint har pr i dag ca kr 7000,- på konto (attføringstønad kom i dag). Pengane skal ho bruke til livsopphold + husleie 1/11 (kr 5500). Reknar med å få telefon regning på 7-800 kr denne måneden. Får telefonregning kvar måned. Vil kanskje få straumregning kvar måned også.

Svar i vedtak 9/12-03 kommunal budstad:

Fått avslag siden hun har leilighet. Vil søke på nytt da hun synes husleie/straum er dyrt. Eg kan eventuelt hjelpe til med at ho får sendt ny søknad.

Statelig bustøtte: går gjennom telefonsamtale med Fykse, boligavdeling 23/10 –03.

Sonen treng ny seng. Vil søke støtte til det. Informerer klient om at enkelt seng (rammemadrass m/stativ) er utgangspunkt for pris som sosialkontoret kan innvilge.

Svar i vedtak 9/11-03. Sonen går på midtun skole, 5 klasse. Når han eventuelt flytter til henne, vil han fortsette på midtun (fritt skuleval), men gir nokon da støtte til reiseutgift? Eg lover at eg skal undersøke det.

Klient ønsker ikkje at jeg skal snakke med barnevernthenesten om eventuelt støtte til utgifter til aktiviteter med sonen. Ho seier advokat fraråder at ho søker om noko der. Klient regnar med at sonen flytter til henne i desember?

Klient synes økonomien er vanskeleg, vanskeleg å omstille seg til dårligere økonomi. Ho får med seg opstilling over inntekter og utgifter, vi ser på omstillingen saman.

Klient synes det er vanskeleg å tenke seg å gå på attføring i 2 år. Ho har derfor begynt å søke på jobbar i inn og utlandet (it jobbar).

Klient ønsker avtale sammen med Berit og meg ca medio november før forfall straumrekning. Hjelper klient med utfylling av sosialhjelp søknad.



24.10.03 Arna soialkontor, møte
Mottatt ved brev om innsyn og avslutning av advokathjelp av Advokat Trine Rysst den 17.01.06.

AMA

Inntekt pr mnd

Attføringspenger utbetalt 26/9, 10/10, 24/10 osv

Kr 6437 * 26 / 12 = kr 13,946,-


utgifter pr måned

livsopphold:

Livsopphold (enslig m/1 barn): kr 6590,-

Husleie kr 5500,-
Livsopphold = kr 12.090,-

Livsopphold (enslig): kr 4460,-

Husleie kr 5500,-
Livsopphold = kr 9960,-

Livsopphold (enslig m/samvær barn): ?
husleie

I tillegg utgifter til strøm, ved, reise, lege, medisin, tannlege…

27.10.03 Arna sosialkontor, notat
Mottatt av Arna Sosialkontor den 15.11.05 etter eget brev sendt 07.11.05 om innsyn i henhold til forvaltningsloven § 18 og 19.

I følge opplysninger frå psykratritjenesta ved Berit Iversen vart klient varetektsfegsla 24/10-03...

Dette var et lite eksemplel på økonomisk hverdag fra tid da jeg mistet omsorg for barnet mitt...

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 27, 2006 9:16 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Oct 25, 2006 1:51 pm
Posts: 109
.................


Last edited by Cecilie Holmen on Thu Jan 04, 2007 3:16 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: ja
PostPosted: Wed Dec 27, 2006 10:59 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Hos meg har mine foreldre overtatt både barnetrygd og det minstebidrag som til nå har vært utlevert fra staten ( bidrag for utlansaker har imdlertid stengt sak etter brev fra barnevernkurator Grethe Kvåle). Jeg har ikke selv blitt bedt om å betale bidrag, men i følge nye bidragslover er dette inntektsregulert hos begge foreldre. Med min uførepensjon tror jeg ikke det er mye de kommer etter her, men enn kan jo aldri vite...

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Foreldres underholdsplikt...
PostPosted: Thu Dec 28, 2006 12:42 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Cecilie Holmen wrote:
De får kloa i barnetrygda, men hva med barnebidraget? Tar de den og, og må man evt. betale bidrag til fosterforeldre? Hva om man har privat avtale?


Ja, man kan pålegges å betale barnebidrag til barn som er satt i fosterhjem eller institusjon. Det er av ny dato (2006) overlatt til bidragsfogden å innkreve bidrag fra foreldrene. Se Barnevernloven § 9-2

Quote:
§ 9-2. Foreldres underholdsplikt.

Når et barn er plassert utenfor hjemmet som følge av et vedtak etter loven, kan kommunen kreve at foreldrene skal betale oppfostringsbidrag1 fra måneden etter at plasseringen ble iverksatt og til og med den måneden plasseringen opphører. Oppfostringsbidrag1 kan bare kreves dersom dette anses rimelig ut fra foreldrenes økonomiske situasjon.

(...)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 28, 2006 12:59 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Dette er så lavtstående at det er regelrett perverst. Foreldrene skal tvinges til å betale barns lidelse.

Man må regelrett lure på hva slags djevler som styrer dette landet!!

Er denne loven fra hykleren Bondevik sin regjering?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 28, 2006 12:13 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Ja, men det er også fra gammelt av slik at man som Nina sier at man etter §9. 2 skal betale for barnet.
Imidlertid er det nye regler på trappene fra 1.1.07. Ut fra de ser det ut til at det bare unntaksvis skal kreves bidrag!
Etter mitt syn er det svært positivt sammen med at man nå ikke uten videre kan kreve lukket rett også i nemdsaker. Tvert om så åpner det utvetydig for at om ikke særlige grunner taler for det.

Ja da, til alle som tviler, de kommer til å forsøke seg! Men da er set jo "bare" å ha loven og forskiftene med seg og stille spørsmål om hva som skal gjemmes for resten av slekta!!!

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 28, 2006 5:04 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Det kan godt være flere saker som er sånn, men ihvertfall kjenner jeg til 2:

Foreldrene er fratatt barna av barnevernet og dømt nord og ned, blant annet fordi de er fattige og såkalt "ressurssvake". Samvær er beskåret til et minimum. De er pålagt å betale barnebidrag til barnevernet. Disse sakene er flere år gamle nå. Iallfall i den ene saken gråt barna sårt og ville hjem, og så vidt jeg vet er de fortsatt fortvilet.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 31, 2006 7:20 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Oct 25, 2006 1:51 pm
Posts: 109
.............


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 12, 2008 2:50 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Arild lurte på vilke djevler som styrte dette landet.Ja virkelig noen djevler ... jeg går tom for ord av all den her galskapen. :evil: :twisted:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Bidrag til bv
PostPosted: Thu Dec 24, 2009 3:25 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Jeg betaler ca 36 tusen i året for min sønn som er i fosterhjem.

Dette kommer da i tillegg til de 45 tusen som forstemor får i måneden for å ha min sønn.

Hans far betaler visst bidrag også..

Grunnen til at hun "må" ha så mye betalt er alle de diagnosene som bv har satt på min sønn.

Han er visst så vanskelig...

Men han var verdens snilleste unge den gangen han bodde hos meg, forstå det den som kan...

Jeg er foresten uføretrygdet, og det samlete bidrag jeg pr i dag betaler er over kr 6000 i måneden for mine kidnappede små...

Det blir godt over 72 tusen i året som jeg må betale av min uføretrygd. Jeg må drive opprett av hunder for å klare meg økonomisk.

Grunnen til at bidragene er så høye er pga at jeg har så lite samvær...

Jeg vil gjerne ha mer samvær og jeg er fullt istand til å ha det men det får jeg ikke og derfor må jeg betale 100% i bidrag...

Dette ble innført i bidragsforskriftene for å "straffe" de som ikke fulgte opp sine unger gjennom samvær, men bv har omfavnet dette til det fulle da de kun gir minstesamvær til de biologiske foreldre. Og da er jo vi "dårlige" til å ha samvær med våre barn og skal derfor "straffes" økonomisk.

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]