It is currently Fri Apr 19, 2024 1:19 am



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Trenger "barnevernet" utvidete fullmakter for å tvinge foreldre til å akseptere såkalte "hjelpetiltak"?
Ja, barn må kunne sendes i "besøkshjem" uten foreldrenes samtykke 0%  0%  [ 0 ]
Nei, tvangsbruken til "barnevernet" må snarere begrenses enn økes 43%  43%  [ 3 ]
Ja, flere hjelpetiltak vil hindre omsorgsovertagelser 0%  0%  [ 0 ]
Nei, flere pålagte hjelpetiltak vil føre til flere tvangsfjernelser 57%  57%  [ 4 ]
Vet ikke 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 7
Author Message
 Post subject: Utsatte barn lider for lenge: –Barnevernloven må endres
PostPosted: Sun Aug 24, 2008 12:18 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
– Barnevernloven sikrer ikke utsatte barn hjelp tidlig nok. Nå må loven endres, mener dr. juris Elisabeth Gording Stang. Problemet er departementet, som mener at loven er god nok som den er.

– Barnets rettsstilling i Norge er svært bra i forhold til mange andre land, særlig i sammenliknet med i Øst- og Sør-Europa, hvor barnet i større grad blir betraktet som foreldrenes eiendom, sier forskeren.

– Jeg innser at ”rett til tvang” er problematisk, men det er likevel ikke umulig å håndtere.

- I det hele tatt ønsker jeg meg et mer fleksibelt regelverk som gjør det mulig å pålegge flere typer hjelpetiltak på et tidligere tidspunkt.

– Omsorgsovertakelse kan være ”riset bak speilet” for foreldre som vil hindre barnet i å få den hjelpen det trenger, mener Elisabeth Gording Stang.


Kommentar: Elisabeth Gording Stang ønsker lavere terskel for å pålegge foreldre såkalte "hjelpetiltak" i regi av "barnevernet". Hun ønsker et samfunn hvor barna ikke er foreldrenes eiendom, men statens eiendom. Gording Stang synes at dagens barnevernslov ikke er tilstrekkelig. Hun ønsker mer tvang mot foreldre.

Tankene til Gording Stang er skremmende. De bringer tankene hen til en samfunnsform hvor demokrati og frihet er fraværende.

Det er barnets sak

I denne boka analyseres og beskrives barnevernets hjelpetiltak fra et praktisk og juridisk perspektiv. I boka skisseres flere forslag til å styrke barnets stilling.

Kommentar: Det Gording Stang kaller "å styrke barnets stilling" er å frata det retten til sine egne foreldre. Les denne skremmende boken om hvordan en ledende jurist forestiller seg at fremtiden for Norges barn skal være.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: DDR
PostPosted: Sun Aug 24, 2008 2:12 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


helt utrolig lesning, helt utrolig, at det går ann, men okey, hm, jeg tror vi må la slike gærninger som Elisabeth Gording Stang få viljen sin, for da først når de ser resultatene av sin galskap, vil de skjønne hvor hinsides denne verden de har vært,

jeg syns det er synd å måtte si det, men det må bli slik, vi må la dem få drive på, for ingenting ved barnevernet kan forandres på før det rammer minst 50 % av befolkningen. Da først kan vi reise oss i flokk og sette punktum for denne ødeleggende DDR-kontrollen.



_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 25, 2008 4:33 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Hun er forlengst på svartelisten, nok ikke uten grunn.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 25, 2008 7:55 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Elisabeth Gording Stang er bidragsyter til denne boken som kommer ut i høst. Det er en viss Njål Høstmælingen, forsker ved Senter for menneskerettigheter (SMR), som er redaktør. Han har blant mye annet også vært med på å begå dette kurset i FNs barnekonvensjon for sosionomer og barnevernspedagoger. Jeg vet ikke om han er tilknyttet Familiestiftelsen, men de annonserer for Aschehougs boklansering 28. august. Jeg har forstått det slik at Familiestiftelsen forventer seg mye av FNs barnekonvensjon...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 25, 2008 10:13 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Nina wrote:
Jeg har forstått det slik at Familiestiftelsen forventer seg mye av FNs barnekonvensjon...

Det gjør ikke jeg. Jeg kan bare gjenta at den konvensjonen er skrevet av sosionomer og lignende, og fristiller barnet og barnets rettigheter i for sterkt grad fra familien, som om barnet rutinemessig har familien som motpart.

Det kan hende FN's konvensjon egner seg bedre for barnefordelingssaker. Det interesserer imidlertid meg i mindre grad.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 25, 2008 10:33 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
MH Skånland wrote:
Nina wrote:
Jeg har forstått det slik at Familiestiftelsen forventer seg mye av FNs barnekonvensjon...

Det gjør ikke jeg.   

Ikke jeg heller.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]