It is currently Thu Mar 28, 2024 9:44 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Bør man sparke en advokat som anbefaler "samarbeid" med barnevernet?
Ja, så absolutt 100%  100%  [ 6 ]
Nei, en slik advokat gir gode råd som er verdt å lytte til 0%  0%  [ 0 ]
Vet ikke 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 6
Author Message
 Post subject: Advokater kan gi dårlige råd
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 4:48 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Nokas-dømte Lars-Erik Andersen hevder han måtte sparke sin tidligere forsvarer, advokat Steinar Wiik Sørvik, for å få tilstå.

Nokas-dømte Lars-Erik Andersen sparket sin forsvarer advokat Steinar Wiik Sørvik via en telefaks, før han tilsto å ha vært med på ranet.

- Min eneste mulighet for å komme til orde, var å sparke ham via telefaks. Jeg tror at dersom jeg hadde snakket med ham om dette, ville han sikkert ha klart å overtale meg til fortsatt å benekte deltagelse i ranet, sier Andersen i avhøret.

Kommentar:
Det sies at dårlige råd er verre enn ingen råd og at en dårlig advokat er verre enn ingen advokat.

Dette bør man ha in mente når man vurderer advokatbistand i forbindelse med barnevernsaker. Det er ikke alle advokater som er brukbare. Noen samarbeider tett med barnevernet og gir klienten dårlige råd om å samarbeide for ikke å miste barna. Hva er da hensikten med advokat hvis man allikevel må samarbeide med barnevernet? Hensikten med en advokat er jo å komme ut av barnevernsfella - ikke å synke dypere ned i "gørra".

Nokas-dømte Lars-Erik Andersen måtte sparke sin egen advokat for å få lov til å tilstå. En tilståelse vil gi ham strafferabatt. Andersen valgte å stole på sin egen intuisjon. Det bør flere barnevernofre også gjøre. Hvis du føler at noe er galt med advokaten, så bytt! Ikke la dårlige advokater få pengene dine. Sjekk om advokaten har jobbet i barnevernet. Advokater med barnevernsbakgrunn er oftest mer lojale mot gamle kolleger enn mot sin nye klient.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Samarbeide med barnevernet?
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 5:48 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Agrippa skrev:

Quote:
Bør man sparke en advokat som anbefaler "samarbeid" med barnevernet?


Jeg er helt enig med deg: Man må kvitte seg med en advokat som anbefaler samarbeid med barnevernet.

Imidlertid gjelder dette rådet ikke for enhver situasjon. Man kommer nemlig ikke unna et visst samarbeid med barnevernet hvis de har tatt barna som gisler (dvs. plassert dem i foster- eller barnehjem). En klok advokat vil råde til et samarbeid med barnevernet som gir adgang til barna, uten at barnevernet får tusket til seg ytterligere informasjon (om likt og ulikt, sant og usant). Det er en hårfin balanse...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]