It is currently Thu Apr 25, 2024 2:13 am



Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

Er du enig i at leger som utleverer pasientjournaler til barnevernet, bryter den hippokratiske ed?
Ja, legene volder skade ved å utlevere pasientjournaler til barnevernet 100%  100%  [ 11 ]
Nei, legene plikter å samarbeide med barnevernet uavhengig av hva de selv måtte mene 0%  0%  [ 0 ]
Vet ikke 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 11
Author Message
 Post subject: Legeforeningen frykter for personvernet
PostPosted: Sun Jul 01, 2007 12:07 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Den norske legeforening er sterkt kritisk til at elektroniske blåresepter skal påføres mer detaljerte opplysningerom pasientenes diagnoser enn tidligere.

En apotekansatt vil kunne se at pasienten har en depresjon med psykose, der det før ville stått «psykiske lidelser av alvorlig eller langvarig karakter», skriver president i Legeforeningen, Tove Janbu.


Kommentar: Nå vet jeg ikke om det spiller stor rolle om noen får vite at du har "depresjon med psykose" istedenfor at du sorterer under "psykiske lidelsere av alvorlig eller langvarig karakter", men det er uansett positivt at Legeforeningen er opptatt av personvernet. Mange leger utleverer pasientens sykejournaler til barnevernet uten å stille spørsmål. Slik får barnevernet adgang til taushetsbelagte opplysninger som det aldri var meningen at utenforstående skulle få tilgang til. De barnevernsansatte er ikke helsepersonell, og de burde ikke få tilgang til pasientjournaler i det hele tatt. Det er en uting at barnevernet ber om å få utlevert opplysninger fra helsevesenet. Slike opplysninger skal brukes i behandling av pasienten ikke til skade for pasienten. Jeg vil nærmest si at leger som utleverer pasientjournaler til barnevernet bryter den hippokratiske ed om aldri å forvolde skade.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: utlevering av legejournaler
PostPosted: Sun Jul 01, 2007 1:50 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Legene som utleverer sine pasinters sykejournaler pleier også å ta i mot barnefjernerenes bestillig av psykisk diagnose. Disse pasienter mister ikke kun all tillitt til alt helsepersonal, de opplever at fremfor at lege stiller en diagnose i behandlingøyensmed stiller diagnosen for å tilfredstille den offentlige etat, om det er NAV eller barnefjernere som ønsker person stemplet og satt i stigmatisert bås.

Leger som utleverer pasientopplysninger på denne måte har intet tilbake av humane og etninske regler i sitt repitoar. Disse leger bør fjernes fra sin stilling. Årlig begår svært mange mennesker i Norge selvmord som følge av den mangel på personvern de opplever fra myndigheter, inkudert helsepersonell. Selv vet jeg konskevensen av å være og det å ha et mappebarn i offentlige forvaltning. Jeg har absolutt ingen tillitt tilbake til norsk helsepersonel. De fleste hører hjemme bar murene og burde fått lange fengselstraffer for de menneskeliv de tar livet av daglig med loven i hånden.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 01, 2007 11:36 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Tue May 22, 2007 9:37 pm
Posts: 87
I det hele tatt er leger, psykologer og alle andre behandleres forsikringer om "taushetsplikt" latterlig - og faktisk farlig. Samtlige kan nemlig glemme taushetsplikten de har svoret sin pasient idet barnevernet ringer dem.

Prester er fremdeles et unntak, så vidt jeg vet. De har lov til å holde kjeft når de har lovet det.

Problemet er imidlertid ikke så mye det at behandlerne bryter taushetsplikten og forteller barnevernet hva vi foreldre driver med. Problemet er at noen av behandlerne ikke holder seg til fakta, men kommer med hypoterser og påstander og diagnoser de ikke har dekning for. Når barnevernet i tillegg tolker behandlers diagnoser og påstander som det passer dem - dikter opp nye diagnoser - da snakker vi hekseprosess og rettsløshet.

_________________
Forøvrig mener jeg at Barnevernet bør brennes...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Positivt
PostPosted: Mon Jul 02, 2007 9:04 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Det er likevel positivt at legeforeningen har en klar mening om at en lege ikke må bli tvunget til å dele pasientjournaler med ukyndige. Det er bare naturlig at legeforeningen er opptatt av at uinnskrenket innsyn i pasientjournaler vil svekke pasientenes tillitt til legene, noe som vil undergrave legenes autoritet.

For at barnevernets egeninteresse i å skaffe seg nye ofre skal komme for dagen, må barnevernet komme i konflikt med andre gruppers egeninteresse.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Positivt
PostPosted: Mon Jul 02, 2007 2:30 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Rinna wrote:
...For at barnevernets egeninteresse i å skaffe seg nye ofre skal komme for dagen, må barnevernet komme i konflikt med andre gruppers egeninteresse.


Nettopp det er nødvendig. Bl.a grunnet den lave etiske standarden hos maktmenneskene.

Det er derfor barnevernsoffer må bli en merkbar "størrelse" i samfunnet og ikke sitte kneblet på hver sin kant.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 02, 2007 3:56 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Her passer det å sitere litt fra Barnevernstjenesten i Stryn, de går nye veier for å forsøke å stjele barn.

Sitat ordrett: Dette brev ble sendt til en lege i Stryn vedr. meg,
Jeg aldri møtt denne personen, han vet ikke hvem jeg er, han har heller aldri møtt barnet mitt eller vet hvem barnet mitt er.

Dr. M A P/fastlege
Stryn helsesenter
6783 STRYN

Gjeld; Tone Hauglum f..................

Barneverntenesta er inne med ein barnevernundersøking etter bvl § 4-3 kring son til Tone Hauglum, L........ H.......f.......... Barneverntenesta har hatt samtale med Tone to gongar og hatt samtaler pr telefon. Desse kontaktene har gjeve barneverntenesta anledning til å tru at kvinna treng legekontakt for vurdering av psykisk helsetilstand. Derfor ber vi dykk å tilby relevant hjelp.


Stryn 07.04.05


Ann-Margrit Grip Harald Risnes
barnevern- og sosialleiar Rådmann


Forøvrig kan det opplyses at Harald Risnes prøvde seg på en svindel med Skadeverk ved brann mot min sønn, den saken gikk ikke helt som han hadde planlagt. Han medvirket til å spre stygge rykte om at min sønn var kriminell. Forøvrig opplyste Randi Katrine Gjengedal ansatt i barneverntjenesten i Stryn at i Stryn hadde de for vane å bedrive den type virksomhet mot barn. Så når du tar kommune ansatte i Stryn for svindel, så går de på barnet ditt.

I realiteten trenger en ikke noen legeerklæring, dette brevet er erklæring god nok. legg merke til ordlyden "har gjeve barneverntenesta anledning". Så enkelt kan det gjøres. Barnevernet lager sin egen "pasient-journal".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Barnevernet henviser
PostPosted: Mon Jul 02, 2007 4:06 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Tone Hauglum wrote:

Barneverntenesta er inne med ein barnevernundersøking etter bvl § 4-3 kring son til Tone Hauglum, L........ H.......f.......... Barneverntenesta har hatt samtale med Tone to gongar og hatt samtaler pr telefon. Desse kontaktene har gjeve barneverntenesta anledning til å tru at kvinna treng legekontakt for vurdering av psykisk helsetilstand. Derfor ber vi dykk å tilby relevant hjelp.


Stryn 07.04.05


Ann-Margrit Grip Harald Risnes
barnevern- og sosialleiar Rådmann


Barnevernet i Stryn har henvist deg til fastlegen for psykiatrisk vurdering. Det er noe av det verste jeg har lest. De har ikke hjemmel for dette i barnevernloven § 4-3. Her går de langt utover sine allerede altfor vide fullmakter. Jeg hadde vurdert å reagere med et sivilrettslig søksmål mot de ansvarlige.

Samtidig viser brevet hvor farlig det er bare å snakke med barnevernet. All kommunikasjon bør foregå skriftlig og gjennom advokat.

:shock:

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 02, 2007 5:05 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Denne galskapen har ikke de svakeste i samfunnet noen mulighet mot å verge seg mot. Når folk med høy "mental kompetanse" slit med drittsekkene, så kan man jo tenke seg hvordan folk som ikke er verken tøffe, intelligente, kunnskapsrike etc slit med svina.

Jeg blir regelrett fortørna! :x

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]