It is currently Thu Mar 28, 2024 2:10 pm



Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: VIKTIG! Barnevern 2000, dokumentsamling
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 6:40 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Tue Jul 31, 2007 2:05 am
Posts: 206
Location: Haugesund
Er det noen som har dokumentsamlingen Barnevern 2000?

Kan du/dere i tilfelle sende meg innholdet på sidene 375/376?

Advokaten min har bl.a. henvist til det i påklagen, og jeg lurer litt på hva som står der helt konkret.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 10:14 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Hva som står der vet jeg ikke, men de har den trolig på biblioteket.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 11:44 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Tue Jul 31, 2007 2:05 am
Posts: 206
Location: Haugesund
Barne"vern"leder OG nestleder var på ferie når barne"vernet" sendte søknad om hastevedtak til fylkesnemnda. Og ifølge Kvilhaug, hadde ikke vikaren anledning til å ta avgjørelser om bl.a. hastevedtak, til tross for fullmakt fra barne"vern"leder.

Jeg siterer fra påklagen:

"Det gjøres gjeldende at det etter barnevernloven ikke er anledning til slik delegasjon av en barnevernleders myndighet til å fatte midlertidige vedtak, og at vedtaket derfor er ugyldig. Dette fremgår av flere departementsskriv, for eksempel skriv til Randaberg kommune den 28.3.96 ref. 95/04990, inntatt på sidene 375/376 i dokumentsamlingen Barnevern 2000, der det klart framgår at barnevernlederen ikke kan delegere denne myndigheten, men at lederens stedfortreder, hvilket etter min oppfatning klart må være en person som er ansatt som nestleder/stedfortreder, og som derfor kan utøve denne myndigheten direkte i kraft av sin tjenestebeskrivelse uten noen særskilt fullmakt fra barnevernleder, men altså ikke en person som normalt ikke innehar en nestlederfunksjon, selv om vedkommende får aldri så mange fullmakter fra barnevernlederen." Sitat slutt.

Jeg siterer videre:

"I det brevet jeg henviste til ovenfor, står det uttrykkelig:

"Men den kompetanse til å treffe midlertidige og foreløpige vedtak som følger av bvl §§ 4 - 6, 4 - 25 og 4 - 9 jf. 4 - 8 kan ikke delegeres.""
Sitat slutt.

Ser ut til at det gikk faderlig fort for seg i et par svinger...og hoder... Litt FOR fort, kanskje...

Det kunne være interessant å se hva som faktisk står i dokumentsamlingen om dette. Og hva fylkesnemnda kommer til å gjøre, om noe. Skal ta meg en tur på biblioteket, tenker jeg... :wink:
Er det noen som har vært borti noe lignende? Isåfall, hva skjedde?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 7:48 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
I et sånt tilfelle skal du søke på Google, på "Barnevern 2000"; da kommer det opp mange treff, og du ser at det visstnok er advokatfirmaet Stray Vyrje som har utgitt det. Noen av treffene viser også hvor det finnes tilgjengelige eksemplarer.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 2:43 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Tue Jul 31, 2007 2:05 am
Posts: 206
Location: Haugesund
Skal se om jeg får Sverre til å sende de aktuelle sidene til meg... Regner med han har dem, siden han kunne komme med sidetall... :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 3:04 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Jeg synes heller du skal bruke tid på det selv. Kvilhaug gjør en formidabel innsats for barnevernsofre, og hans tid er verdifull!

Gjør det til en rutine å søke på nettet. I dette tilfellet finner du frem til et bibliotek som har samlingen tilgjengelig, og så får du ditt lokale bibliotek til å låne hvis de ikke har det selv.

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 3:13 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Tue Jul 31, 2007 2:05 am
Posts: 206
Location: Haugesund
Tror ikke han har problemer med det, han er da advokaten min, så han er vant til at jeg ringer støtt og stadig med alle mulige og umulige spørsmål. :roll: Stakkars mann... :lol:

Uansett hvordan jeg må gjøre det, så vil jeg til bunns i det der. Skal prøve biblioteket i morgen.

Men hvis andre har erfart lignende, vil jeg gjerne vite hvordan fylkesnemnda håndterte det. Vi venter enda på svar, og det er en uke siden påklagen ble sendt. Regner med at de leter etter en utvei til å kunne opprettholde vedtaket... :?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 5:58 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Det Marianne sier om å gjøre mest mulig selv, er like mye for din egen del som for advokaten din.

Jo mer kunnskap du selv tilegner deg, jo sterkere står du! Dette gjelder for alle livets situasjoner. Det ender rett og slett maktforholdet til din fordel.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 6:03 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Advokaten din er heller ikke betalt for å fungere som regelrett sekretær. Vis ham at du selv gjør alt du kan!

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]