It is currently Tue Apr 23, 2024 3:10 pm



Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bekymringsmelding fra skolen til barnevernet.
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 9:46 pm 
Offline
User avatar

Joined: Mon Nov 27, 2006 11:41 pm
Posts: 40
Kan noen svare meg på disse spørsmålene.

Man blir innkalt til bvs møte da det kommer en bekymringsmelding.
Til stede er bv, foreldre, oppvekstleder, det blir så skrevet ref. av møte.

1. hvem skal ha kopi av ref. alle på møte?
2. hvor skal ref. arkiveres?

I mitt tilfelde har dette ref. også blitt arkivert i barnets skolemappe.
Dette mener jeg ikke kan være riktig da dette er ett ikke offentlig dokument da dette har vært i regi av bv.

Kan noen hjelpe meg med dette problemet og hvilken § er evnt brutt her?
Og hva kan jeg evnt. gjøre med denne saken?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Melding om bekymring
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 10:36 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Slik jeg ser det er ikke skolen part i saken og skal ikke ha noe referat fra møtet. Det er kun de som er part i saken som skal ha tilgang til sakens dokumenter.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 12:21 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Tror kanskje du tar lit feil her, Agrippa. OM det er skolen som har sendt bekymringen, er de vel part i saken. Fra min tid i skoleverket fikk vi også tilbakemelding om vedtak også når vi ikke hadde noen bekymringer for ungen! Vi skulle jo utføre det de påla oss :twisted: :twisted: Det var tjenesteforsømmelse om vi nektet :twisted:

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 1:46 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Den mappa barna har på skolen er tilgjengelig for alle på skolen som har med barnet ditt å gjøre - nå og i fremtiden. Jeg mener bestemt at slike dokumenter ikke har noe i skolemappa å gjøre, selv om de er havnet der fordi skolen har deltatt på f.eks. ansvarsgruppemøte. Skolen er selvfølgelig IKKE part i "saken", og det vil du se hvis det fremmes sak om omsorgsovertakelse. Skolen har derimot informasjonsplikt etter loven og vil ha status som vitne.

Ta kontakt med rektor og be om å få ta en titt i mappa. Be om at dokumenter som ikke hører hjemme i skolemappa blir tatt ut.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 8:00 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
I hvilken grad skolen kan "bygge" "mapper", uten foreldrenes tillatelse, er trolig også et poeng. Jeg husker ikke helt hva spørsmålene har gått ut på, men vi har blitt spurt om slikt av skolen, og har valgt å ikke skrive under at skolen skal ha "mapper" på barna.

Jeg vet ikke hvordan personopplysningsloven, datatilsynet og andre stiller seg. Det er imidlertid klart at det finnes begrensninger her.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Mapper overalt
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 5:23 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Nina wrote:
Den mappa barna har på skolen er tilgjengelig for alle på skolen som har med barnet ditt å gjøre - nå og i fremtiden. Jeg mener bestemt at slike dokumenter ikke har noe i skolemappa å gjøre, selv om de er havnet der fordi skolen har deltatt på f.eks. ansvarsgruppemøte. Skolen er selvfølgelig IKKE part i "saken", og det vil du se hvis det fremmes sak om omsorgsovertakelse. Skolen har derimot informasjonsplikt etter loven og vil ha status som vitne.

Ta kontakt med rektor og be om å få ta en titt i mappa. Be om at dokumenter som ikke hører hjemme i skolemappa blir tatt ut.


Hvis skolen har deltatt på et ansvarsgruppemøte, så kan den vel selv journalføre et notat om saken? Da vil alle som leser mappen få greie på at barnevernet har interessert seg for barnet med de følger det får.

Det samme gjelder vel også for andre instanser som helsestasjon og barnehage. Det føres pasientjournal for barna som går på helsestasjonen, og det finnes sikkert en mappe på barnehagebarna, også.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 25, 2007 8:19 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
I følge min lærervenninne er de pålagt å lage "mapper" på alle barna, for senere bruk - utenfor den enkelte lærers kontroll.

Det vil si at det som står i mappen er tilgjengelig for alle i systemet"til evig tid", men ingen har kontroll over sitt eget bidrag -dette bekymrer i hvertfall henne.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 25, 2007 8:56 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
I følge min lærervenninne er de pålagt å lage "mapper" på alle barna, for senere bruk - utenfor den enkelte lærers kontroll.

Det vil si at det som står i mappen er tilgjengelig for alle i systemet"til evig tid", men ingen har kontroll over sitt eget bidrag -dette bekymrer i hvertfall henne.


Det lages mapper hvor man enn går. Det burde holde å ha en navneliste over elevene på skolen.

Skal supermarkedet også ha en mappe på deg når du handler i butikken?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 25, 2007 11:58 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Slik jeg forstår det, så skal de brukes ved evt. søksmål fra tidligere elever, i forbindelse med BV-saker etc. og i andre tilfeller der bråkmakere prøver seg.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Skolehelsetjeneste
PostPosted: Wed Apr 25, 2007 5:54 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Beklager å si det men det er allmindelig praksis blandt bvt og deres samarbeidspartere å fordele de forskjellige diskriminerende "saksdokumter (egentlig kan det kalles kriminelle dokumenter da diskriminasjon er innenfor norsk straffelov) blandt både skole, skole helsetjeneste og helsestasjoner. Disse dokumentasjoner blir tatt frem den dag bvt velger å gå i fylkesnemda for å kreve tvangsfjerning.

Viser her til det jeg selv har i dag fått utlevert fra slåtthaug ungdomskoles helsetjeneste. Denne "saksdokumentasjon viser hvordan man "hjelper" hverandre. Derfor er det viktig når foreldre som er berørt innhenter insyn via §§ 18 og 19 fra ALLE offentlige instanser, ikke kun bvt sin "saksdokumentasjon".

http://www.freewebs.com/amasbvt/helsebarn.htm

Her er eksempel fra deres manglende kompentanse til å skape denne form for saksdokumentasjon:

Fått brev fra mor som bor i Danmark, hvor hun ber om alle saksdokumenter angående seg selv og OT. Er usikker på foreldreansvar, ringer morfar og spør om de juridiske forhold. Han er usikker, ber meg kontakte Grethe Kvåle på barnevernet. Hun bekrefter at mor har foreldrerett. Tar kopi av helsekort og sender mor.



Informerer helt til sist at jeg har personlig aldri truffet denne helsesøster fra Midtun skole som bvt innkalte som vitne i fylkesnemda. Det er allikavel uffattelig hvordan hun mener å kjenne meg som omsorgsperson, til tross for at vi aldri har truffet hverandre.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]