It is currently Thu Mar 28, 2024 3:24 pm



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Trenger vi kunnskap om juss og barnevern?
Ja, det er lovene som muliggjør overgrep 100%  100%  [ 9 ]
Nei, overlat slikt til ekspertene 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 9
Author Message
 Post subject: Juss og barnevern
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 11:28 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Jeg synes det mangler et tema her, nemlig Juss mot barnevernsovergrep. Det er jussen som ligger til grunn for alle overgrepene. Foreldreretten står ikke sterkt i Norge, og den har heller ikke noe grunnlovsvern, slik foreldreretten har i mange andre land. Det hadde derfor vært interessant å diskutere jus og barnevern for å få et innblikk i tankene til lovgiverne. Professor Lucy Smith har vært en pådriver for å frata foreldre retten til deres egne barn. Dette er noe foreldre bare må finne seg i, ifølge Lucy. Selv tilhører hun den høyeste sosioøkonomiske klassen så hun ville selv aldri befinne seg i risikogruppen til dem som blir utsatt for fratagelse av barna. Hun påberoper seg å kjempe for de svakeste men hvorfor er hun da så negativt innstilt til foreldre som mangler hennes personlige og økonomiske ressurser?

Jeg oppfordrer moderator til å opprette et tema for juss og barnevern.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: "Kvinnerett"
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 11:35 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
*
Et par juristers skadelige virksomhet innen barnevern

Lucy Smith tilhører vel også en litt løst definert gruppe jurister som har drevet med "kvinnerett". Det er vel og bra å forsvare kvinners like muligheter til et uavhengig liv, men det later til at det igjen ofte har ført til en nedvurdering av husmødre, mødre, familiebånd. De ser øyensynlig ikke faresignaler ved en total fristilling av barn. Forøvrig har jeg fått tildels livlige rapporter fra hennes forelesninger. Hun leste opp av ferdig manus, klarte aldri å svare på spørsmål som brakte henne ut av opplesningen, sa, i forelesningene, om forskjellige juridiske spørsmål at "Carsten sier at ..".

Jeg advarer mot lignende lettvint og tåket tankegang om barnevern hos en advokat Hanne Gilbo. Noralf Aunan sendte henne, på webjuristen.no, et langt brev om barnevernsgalskapen. Gilbo svarer, fullstendig på siden, men avslørende nok. Hun arbeider / har arbeidet i Barne- og familiedepartementet, har der hatt ansvar for bv-sakene på riksplan, har sittet som fylkesnevndsleder. Hun reklamerer nå for sine advokattjenester i bv-saker, skryter litt av at hun og en del andre "jenter" i sin tid startet opp "jurk, kvinnerett og kvinnehuset".

Det er helt utrolig at det går an å sende et sånt svar på det brevet Noralf sendte, men det er jo greit nok for oss å være obs på henne som en som ikke kan anbefales.

MHS


Top
 Profile  
 
 Post subject: Er bv og jus et eget emne?
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 3:02 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Er barnevern og juss et eget emne?

Agrippas forslag om egen seksjon for juss synes jeg er godt. Riktignok er det egentlig søtten så lite juss, mest moralisme og politikk, i barneverns-karusellen. Men det ville være greit nok å ha ting som først og fremst angår domstols-behandling, fylkesnevnds-behandling, advokaters og andre juristers virksomhet, fokusert i egen seksjon.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Foreldreretten mangler grunnlovsvern
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 3:30 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Ved nærmere ettersyn ser jeg at det er opprettet en seksjon om norsk lovgivning, men denne går vel mest ut på å diskutere anvendelsen av dagens lover. Det jeg ønsker er en videre diskusjon rundt selve det juridiske fundamentet, i likhet med temaet "Filosofi mot barnevernsovergrep". Jeg leste en artikkel av Lucy Smith, og da skjønte jeg plutselig mer av hva som manglet i dagens lovverk, for eksempel, skrev hun at foreldreretten i Norge ikke er grunnlovsfestet, slik den er i mange andre land. Et slikt tema vil ikke passe naturlig inn under temaet "Lovgivning" fordi det er noe som er ekskludert fra norsk lovgivning. Mannen til Lucy Smith har vært en pådriver for samenes rettigheter, og han har skaffet dem langt flere rettigheter enn de ellers ville ha hatt. Når det gjelder foreldrenes rettigheter har jeg inntrykk av at det går motsatt vei. Den blir stadig innskrenket, og det som jeg har merket meg er at flere såkalte myndighetspersoner sier at det er noe foreldre bare blir nødt til å avfinne seg med. Hvorfor det? Hvorfor skal jeg avfinne meg med at barna mine egentlig ikke tilhører meg, men kan bli fratatt etter forgodtbefinnendet til en offentlig saksbehandler? Noe er sprikende galt med dagens lovgivning. Barn har fått et særskilt vern, som virker å uthule foreldreretten fordi man antar at barn og foreldre i mange tilfeller har motstridende interesser. Dagens barnevern dreier seg ikke lenger om å forhindre grov mishandling av barna, men om å gripe inn i familielivet til mennesker som aldri har mishandlet barna. Det er vel heller staten og foreldre som har motstridende interesser.

Jeg synes som sagt at juss og barnevern fortjener et eget tema fordi juss er mer omfattende enn vår eksisterende lovgivning. Saksgangen i Fylkesnemnda og de ulike paragrafene kan heller diskuteres under eksisterende tema "Lovgivning".

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Tilpasset forumet
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 3:35 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Nå har jeg tilpasset forumet her. Mener dere det trenger mer tilpasning, så si fra.

"Spørreundersøkelsen" over:
Jeg trykte på:
"Ja, det er lovene som muliggjør overgrep"

Imidlertid hender det ofte at viljen til å etterfølge lovene i det byråkratiske systemet ikke er til stede. Da hjelper det lite med lover.

Når barnevernet manipulerer svake mennesker med at lovene sier ditt og datt (les: ville tolkninger), så hjelper lovene lite. Da er det nødvendig å offentliggjøre manipuleringen.

Jeg er også av den oppfattning at lovene kan være et uttrykk for lovløshet. Dette grunnet at de bryter grunnleggende rettigheter/prinsipper/lover for menneskelig liv.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er bv og jus et eget emne?
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 3:35 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
...Riktignok er det egentlig søtten så lite juss, mest moralisme og politikk, i barneverns-karusellen.
:!:

Moralismen hører under filosofi, forkastelse av liberale idéer (f.eks politikk) og dumhet. Sistnevnte mangler jeg også et eget tema for. :D

Desverre hører den også under kristen tro noen ganger. Jeg var ute for en barnevernsansatt kr.f-politiker som drev rene forfølgelsen av alt som kunne gi assosiasjoner til bruk av rusmidler (alkohol inkl.). Han var avholdsmann. Barnevernet tillater mennesker å drive private kampanjer for den moralen de tror på. Det er tragisk! :!:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er bv og jus et eget emne?
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:06 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
xbv wrote:
Jeg var ute for en barnevernsansatt kr.f-politiker som drev rene forfølgelsen av alt som kunne gi assosiasjoner til bruk av rusmidler (alkohol inkl.). Han var avholdsmann. Barnevernet tillater mennesker å drive private kampanjer for den moralen de tror på. Det er tragisk! :!:



Enkelte såkalt kristne later til å ha overtatt den muhammedanske tro i den forstand at de praktiserer totalforbud mot alkohol. Jesus selv omskapte vann til vin under bryllupet i Kanaan, så han var klar over gleden av god vin iforbindelse med feiring av gledelige begivenheter. Deler av kristenfolket later til å tro at det å skåle i Coca Cola vil skaffe dem en sikker plass i paradiset.

Når det gjelder barnevernets rett til å drive private kampanjer for den moral eller umoral de tror på, så hører vel dette inn under deres rett til å utøve skjønn. Lovene åpner jo for stor grad av skjønnsmessige avgjørelser, og da kan mye spennende skje. Jeg glemmer aldri da jeg fikk uventet besøk om kvelden. På et annet nettsted ble det anbefalt å feste en lenke på døren slik at dersom bv forsøker å tiltvinge seg adgang uten nødvendig tillatelse, som jeg ville tro bør være skriftlig, så må de bryte lenken. Dermed gjør de en lovstridig handling. Dersom du bare slipper dem inn når de truer seg inn, så har du juridisk sett frivillig gått med på å slippe dem inn.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]