It is currently Thu Mar 28, 2024 4:57 pm



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: vindafjordsaken
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 12:18 pm 
Offline
User avatar

Joined: Sun Oct 22, 2006 3:09 pm
Posts: 28
Location: telemark
dette brevet har eg sendt 5 gonger til hebnes ved barnevernet i vindafjord.har eg fått svar????nei men min søster har fått.les nedanfor svaret.


Bente Anita B Verpe 08/11-06
Flatinvegen 108
3800 Bø
Tlf. 35954795/45266616


Barnevernet i Vindafjord kommune
Ved Irene Hebnes
Postboks 70
5586 Vikedal


Søknad!

Min mann og jeg, våre barn ønsker samvær med Hallvard B Langkås og Anne Margit L Brekke,1 dag i uken nøytral plass som Gullbring.(bading) som ett eksempel.
Håper på ett positivt svar, alt for barnas beste.

Med Vennlig hilsen
Bente Anita og Martin Verpe

Ps minner deg om 3 ukers svarfrist….

_________________
hei er det noen som har eller er kontakt med barnevernet i vindafjord kommune ei hebnes/moldeseter?pass dere for dei to.ta kontakt med meg på email.eg skal gjera alt for mine to tantunger som i dag ikkje har det bra.


Top
 Profile  
 
 Post subject: svar fra vindafjordbarnevern.ang søknad for tante og onkel .
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 12:31 pm 
Offline
User avatar

Joined: Sun Oct 22, 2006 3:09 pm
Posts: 28
Location: telemark
VINDAFJORD KOMMUNE
Barneverntenesta
Ikkje offentleg
May Brit Brekke
5580 ØLEN
Vår dato:
Arkiv: 05/36 - 134 Sakshandsamar: BEM
Dato: 06.11.2006
Vedrørande brev til barneverntenesta.
Barneverntenesta har den 24.10. motteke brev frå syster di, Bente Anita, der ho ber om å få ha samvær med Hallvard og Anne Margith. Når det gjeld samvær er det berre du som kan ha dette. Viser her til Fylkesnemda sitt vedtak i saka, datert 09.10.06.
Onkelen din, Erik Grindheim skriv i ein rapport til barneverntenesta at Hallvard og Anne Margith ikkje har fått tilbod om krisehjelp, etter at dei vart flytta frå Ølen. Dei har fått tilbod om behandling på BUP i Teiemark. Dette til di orientering.
Med helsing

Berit Moldesæter Barnevernkonsulent

_________________
hei er det noen som har eller er kontakt med barnevernet i vindafjord kommune ei hebnes/moldeseter?pass dere for dei to.ta kontakt med meg på email.eg skal gjera alt for mine to tantunger som i dag ikkje har det bra.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 10:48 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Fant denne i BARNEVERNLOVEN:
§ 4-19. Samværsrett. Skjult adresse.

Barn og foreldre har, hvis ikke annet er bestemt, rett til samvær med hverandre.

Når det er fattet vedtak om omsorgsovertakelse, skal fylkesnemnda ta standpunkt til omfanget av samværsretten, men kan også bestemme at det av hensyn til barnet ikke skal være samvær. Fylkesnemnda kan også bestemme at foreldrene ikke skal ha rett til å vite hvor barnet er.

Andre som har ivaretatt den daglige omsorgen for barnet i foreldrenes sted forut for omsorgsovertakelsen, kan kreve at fylkesnemnda tar stilling til om de skal ha rett til samvær med barnet og hvilket omfang samværsretten skal ha.

Barnets slektninger, eller andre som barnet har en nær tilknytning til, kan kreve at fylkesnemnda tar stilling til om de skal ha rett til samvær med barnet og samværsrettens omfang når
a) den ene eller begge foreldrene er døde, eller
b) fylkesnemnda har bestemt at den ene eller begge foreldrene ikke skal ha rett til samvær med barnet eller at foreldrenes rett til samvær skal være svært begrenset.

De private parter kan ikke kreve at sak om samvær skal behandles av fylkesnemnda dersom saken har vært behandlet av fylkesnemnda eller domstolene de siste tolv månedene.


Dette er fra den reviderte loven som trådte i kraft 1.1.07, men såvidt jeg erindrer er det ikke forandring på det punktet.
Det som da bør avgjørende for dere er om dere kan påberope dere en særlig tilknytning til ungene. Husk at bare slektskap er lite positivt fra barnevernets side.
Viktig er også vedtaket i fylkesnemda. Dersom dere er til skade for ungene , skal det stå i vedtaket og dere bør kunne kreve begrunnet avslag ikke slik svada som svaret til din søster. Men alt dette vet dere vel?
Jeg reagerer også på hvor er far? Bor ungene hos ham? og i tilfelle de IKKE gjør det, har han selvstendig besøksordning? Og hva med besteforeldre,har de søkt om besøk? Dersom det er mulig søk sammen.
Ellers merker jeg meg at grandonkel tydeligvis er involvert, dermed ser det mer enn merkelig ut at dere ikke får besøke ungene.
Lykke til!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 11:09 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Nulle wrote:
Fant denne i BARNEVERNLOVEN:
§ 4-19. Samværsrett. Skjult adresse.
Barn og foreldre har, hvis ikke annet er bestemt, rett til samvær med hverandre.
Når det er fattet vedtak om omsorgsovertakelse, skal fylkesnemnda ta standpunkt til omfanget av samværsretten, men kan også bestemme at det av hensyn til barnet ikke skal være samvær. Fylkesnemnda kan også bestemme at foreldrene ikke skal ha rett til å vite hvor barnet er.
Andre som har ivaretatt den daglige omsorgen for barnet i foreldrenes sted forut for omsorgsovertakelsen, kan kreve at fylkesnemnda tar stilling til om de skal ha rett til samvær med barnet og hvilket omfang samværsretten skal ha.
Barnets slektninger, eller andre som barnet har en nær tilknytning til, kan kreve at fylkesnemnda tar stilling til om de skal ha rett til samvær med barnet og samværsrettens omfang når
a) den ene eller begge foreldrene er døde, eller
b) fylkesnemnda har bestemt at den ene eller begge foreldrene ikke skal ha rett til samvær med barnet eller at foreldrenes rett til samvær skal være svært begrenset.
De private parter kan ikke kreve at sak om samvær skal behandles av fylkesnemnda dersom saken har vært behandlet av fylkesnemnda eller domstolene de siste tolv månedene.

Dette er fra den reviderte loven som trådte i kraft 1.1.07, men såvidt jeg erindrer er det ikke forandring på det punktet.
Det som da bør avgjørende for dere er om dere kan påberope dere en særlig tilknytning til ungene. Husk at bare slektskap er lite positivt fra barnevernets side.
Viktig er også vedtaket i fylkesnemda. Dersom dere er til skade for ungene , skal det stå i vedtaket og dere bør kunne kreve begrunnet avslag ikke slik svada som svaret til din søster. Men alt dette vet dere vel?
Jeg reagerer også på hvor er far? Bor ungene hos ham? og i tilfelle de IKKE gjør det, har han selvstendig besøksordning? Og hva med besteforeldre,har de søkt om besøk? Dersom det er mulig søk sammen.
Ellers merker jeg meg at grandonkel tydeligvis er involvert, dermed ser det mer enn merkelig ut at dere ikke får besøke ungene.
Lykke til!


Muligheten for andre enn de biologiske foreldrene å få samvær med barn som er tatt av barnevernet er ytterligere vanskeliggjort etter endringen av barnevernloven 1. januar i år. Jeg har skrevet om det tidligere.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 11:32 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Vet det,Nina, men ingen lov har tilbakevirkende kraft og dermed skal vel denne saken gå etter forskriftene i gammel utgave?
Da blir det en ren ankesak, eller tar jeg feil?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 9:06 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Nulle wrote:
Vet det,Nina, men ingen lov har tilbakevirkende kraft og dermed skal vel denne saken gå etter forskriftene i gammel utgave?
Da blir det en ren ankesak, eller tar jeg feil?


Jeg vet ikke helt hva du mener, men dersom tanter, besteforeldre, naboer etc. henvender seg til barnevernet med krav om at de (barnevernet) skal fremme nemndssak vedr. samvær etter bvl § 4-19, så antar jeg at det er loven i dag som skal gjelde. At barna ble tatt ett år tilbake i tid er i den sammenhengen uvesentlig, tror jeg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 5:30 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Såvidt jeg fikk med meg, ba de om samvær før nyttår og dermed mente jeg at det er gammel lov som gjelder.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]