It is currently Thu Mar 28, 2024 7:20 pm



Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Åpent møte om barnevernet, Kongsberg rådhus
PostPosted: Sun Aug 26, 2007 8:28 pm 
Offline
User avatar

Joined: Sat Feb 17, 2007 8:58 pm
Posts: 10
Location: 3619 Skollenborg
Folkevett tør der andre tier.

Folkevett og GFSR Kongsberg Inviterer til informasjonsmøte i kantina
på Kongsberg rådhus, torsdag den 30. august kl. 18:00

TEMA: ”barnets vern” og barnevernet.

Foredragsholdere er:
Professor ved UIB Marianne Haslev Skånland, Nina Elin Hauge og Ole Texmo.


Velkommen til alle!
[face=Arial][/face][face=Verdana][/face]

Vi ønsker å stoppe barnevernets tvangsfjerning av barn fra deres biologiske familie

Kun etterforskning foretatt av politiet skal føre til at det reises sak om
omsorgsovertakelse. Barnevernet har ingen relevant utdanning på feltet etterforskning.
Ved vold eller annet overgrep i familien kommer straffeloven til anvendelse.

Den av foreldrene som forbryter seg tas ut av hjemmet.
Barna blir boende hos den gjenværende part.

Vi ønsker å tilbakeføre alle kommunens barn som er bortplassert mot sin vilje

Er det problemer i familien blir hjelpen satt inn der, barna skal primært bo hjemme

Vi vil ha økt samarbeid med foreldrene. Fosterhjemsplassering skal baseres på frivillighet

Kongsberg barnevern ender i år med et budsjett på 28 millioner kroner
Av dette går 61,2 % med til barn som er plassert i fosterhjem eller institusjoner


Med vennlig hilsen Erland Løken


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 01, 2007 10:03 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Hvordan gikk det?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Referat fra folkemøtet 30. August
PostPosted: Sat Sep 01, 2007 10:39 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Mar 22, 2006 5:47 pm
Posts: 113
Referat fra Folkevetts folkemøte den 30. August 2007 om ”barnets vern og barnevern”

35 hoder, hvorav en representant fra frp. Blant de oppmøtte var det flere ufrivillige barnløse mødre og pårørende.
Enhetsleder, tidligere sosialsjef, i Kongsberg Kjell Guldvog Staalesen var tilstede sammen med to representanter fra Kongsberg barnevern, disse gikk i pausen.
NRK og aviser, bla. vår egen avis Laagendalsposten glimret med sitt fravær, som forventet.
Dessverre var også politiet forhindret.
Bjørn Erik tok den lange turen helt fra Vefsn hit til Kongsberg for å delta på vårt møte.


Et lærerikt møte hvor vi var så heldige å få meget gode foredragsholdere.
Det var en lydhør forsamling som var fremmøtt denne dagen, spørsmål var det mulighet å stille skriftlig.
GFSR påmeldingsskjema ble delt ut til de fremmøtte, og mulighet til å skrive under på opprop mot barneverns overgrep.

• Erland Løken var saksordstyrer på dette møtet, tiden ble dessverre for knapp til at han fikk fremført sitt innlegg.

• Professor Marianne Haslev Skånland tok for seg bla. barnevern ofrenes manglende mulighet til ytring i norsk media, hvordan media løper barnevernets ærend, barnevernets utmattelses taktikk for familiene, ødeleggelsen av familien som kan gå gjennom i generasjoner, barnevernets ufine metoder og ideologi, veldokumentert om skadevirkningene ved fosterplassering.

• Ole Texmo hadde et glimrende foredrag om bla. Bruken av sakkyndige, deres manglende kvalitetssikring og habilitet, baksiden ved de sakkyndiges dobbelt roller i barnevernets og rettens tjeneste, og deres utilfredsstillende utredningsmetoder og kompetanse, noe som dessverre, men ikke overraskende gjennomsyrer både psykiatri og rettsvesen. Follo metoden, som er blitt brukt av sakkyndige i barnefordelingssaker er nå blitt på mote i barnevern sammenheng. Mannen bak dette er psykolog Knut Rønbeck (en av verstingene)

• Nina Elin Hauge var dessverre forhindret fra å holde sitt foredrag.



________________________________________



Etter møtet


Erland Løken skriver et hyggelig brev med vedlegg av 15 artikler til barnevernet v/ Kjell G. Staalesen, som de dessverre ikke rakk å få med seg. Også politiet vil få det samme, slik at de alle har mulighet til oppdatere sin kunnskap.

Det blir skrevet et leserinnlegg til lokalavisa fra Folkevett møtet av Kari Myhre.

Tidligere har Erland Løken gjentatte ganger skrevet inn leserinnlegg med dokumenterbare påstander om barnevernet til Laagendalsposten, av disse har noen blitt tatt inn, flere har blitt avvist, med diverse uholdbare begrunnelser. Det kan se ut til at GFSR og Folkevett boikottes i barnevern sammenheng.
Disse brev er lagt ut på flere nettsteder fortløpende.
Men det skal nevnes at det ikke ser ut til at Laagendalsposten har så meget problem med å ta inn Erland Løkens annonser av samme innhold når disse betalt.

Erland Løken sier han ønsket det var annerledes.
At ytringsfriheten var nettopp det ordet henspeiler.

En del artikler fra foredragsholdere er å finne på www.barnasrett.no
Ole Texmo skriver også mye matnyttig på disse stedene www.krisesenter.org og www.krisesenter.org/oletexmo/


Last edited by orm on Sat Sep 01, 2007 10:51 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Gratulerer
PostPosted: Sat Sep 01, 2007 3:04 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Gratulerer med vel blåst møte!

Det veldig bra, og jeg er så stolt av dere!

Jeg blir blank i øynene.

Jeg vil legge en link fra referatet over på GFSR Bergens hjemmeside nå med det samme.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Referat fra folkemøtet 30. August
PostPosted: Sat Sep 01, 2007 7:30 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
orm wrote:
(...) Professor Marianne Haslev Skånland tok for seg bla. barnevern ofrenes manglende mulighet til ytring i norsk media, hvordan media løper barnevernets ærend, barnevernets utmattelses taktikk for familiene, ødeleggelsen av familien som kan gå gjennom i generasjoner, barnevernets ufine metoder og ideologi, veldokumentert om skadevirkningene ved fosterplassering. (...)


En eller annet sa at en viss barnefjerner rødmet. Det skulle vel ikke være rød av opphisselse. Dette er jo veldig avslørende punkter.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Referat fra folkemøtet 30. August
PostPosted: Sat Sep 01, 2007 10:59 pm 
Offline
User avatar

Joined: Sat Feb 17, 2007 8:58 pm
Posts: 10
Location: 3619 Skollenborg
Quote:
Arild Holta sier: En eller annet sa at en viss barnefjerner rødmet. Det skulle vel ikke være rød av opphisselse. Dette er jo veldig avslørende punkter


Det er helt korrekt, det var barnevernets mangeårige øverst leder, Kjell Guldvog Staalesen som jeg også har omtalt i "Det kriminelle barnevern" som reagerte på denne måten. Men han gikk i pausen, og fikk derfor dessverre ikke med seg Mariannes utmerkede artikkler. Jeg har av den grunn gjort i stand et dokumentsett, som jeg personlig skal levere han på mandag.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 02, 2007 8:05 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Også jeg tok turen til Kongsberg...

Jeg vil si at møtet var særlig vellykket. Folk lyttet og noterte. Det virket på meg som om mange følte foredragene som vitamin-innsprøyting: endelig er det vi som har satt agenda!

Selv snakket jeg en hel del med Frp-mannen (sitter i kommunsstyret) som var til stede. Han virket å forstå problematikken, uten å ha vært rammet selv. Jeg skal sende ham Hagen og Alvheims dok8-forslag, som han ikke kjente til. Jeg gjorde ham oppmerksom på hvordan barnevernet gikk frem mot de som demonstrerte mot barnevernet i Oslo for få år tilbake, med bekymringsmeldinger om at de var observert i Oslo og virket "slitne"... Barnevernet i Kongsberg står kan hende ikke tilbake med kreative utspill, er jeg redd.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Dok 8
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 9:13 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Ja Nina, dokument 8 er bra,

jeg har en gammal fillete kopi, kjekt å se at den nå foreligger på nettet.

For meg virker det som om Frp har glemt Alvheim, når det var han som i sin tid skaffet dem så mange nye velgere....

Vedr. barnevernspolitikken så synes jeg Frp er begynt å bli like hinsides som alle de andre partiene.

Og så vil jeg si at det er lov til å kopiere Kongsberg-gruppen sitt utspill!

(Jeg får neppe tjangs til å arrangere noe tilsvarende, for jeg har alt for mye arbeid på meg, men kanskje bergenserne kan dra i gang noe lignende ut på nyåret.)

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 6:37 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Thu Jun 29, 2006 10:54 am
Posts: 181
  
Også stortingsdebatten om Dok 8-forslaget fins nok på nett, og den er avslørende for partiene, som naturligvis ikke ville høre på FrP eller undersøke noe. Senterpartiets representant var kanskje verst: han og kona drev ungdoms-institusjon for fylkesbarnevernet. Men AP og KrF var også ille. Høyre var tullete.

_________________
REDD BARNA VÅRE! Signer oppropet.
http://opprop.r-b-v.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 8:51 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Thu Jun 29, 2006 10:54 am
Posts: 181
  
Stortinget. Møte tirsdag den 22. oktober klokken 10 1996

Sak nr. 6
Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om barnevernet (Innst.S.nr.6 (1996-1997), jf. St.meld.nr.39 (1995-1996))

Sak nr. 7
Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Carl I Hagen og John Alvheim om tiltak for å gjenopprette tilliten til et barnevern i tillitskrise (Innst.S.nr.5 (1996-1997), jf. Dok.nr.8:17 (1995-1996))

  

_________________
REDD BARNA VÅRE! Signer oppropet.
http://opprop.r-b-v.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]