It is currently Wed Apr 24, 2024 12:40 am



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Karrieremor fratatt omsorg for sønn NRK
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 5:31 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
I nrk er det innslag omkring en alenemor med jobb, med 12 timers arbeidsdag, som mister omsorg for sønnen ved tvang. Altså en alenemor som er økonomisk selvstendig og prioriterer dette fremfor mest mulig tid med sitt barn, dvs kassedamejobb og trygd, er også et motiv for å frata omsorg for eget barn. Lurer på hvor det er likestilling her?

Husker selv fra egen sak at da jeg i en periode på 2 år arbeidet for min far (noe som innebar opptil 15 timers arbeidsdag, fordelt på kontor og hjemmekontor) var også her et motiv fra barnefjernere å påkalle omsorgsvikt. Det ble aldri her nevnt at jeg var tilstede fra min sønn kom fra skole og gikk og la seg, men arbeidet om kvelden da han sov hjemmefra. Advokat kaller det tårnfridsak, lurer på om noen kan definere hva som menes med dette...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostl ... /1.2681078

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Karrieremor fratatt omsorg for sønn NRK
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 8:10 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Ama wrote:
Advokat kaller det tårnfridsak, lurer på om noen kan definere hva som menes med dette...


Otto Jespersens Tårnfrid er en karikatur av den moderne karrierekvinnen. En kvinne som på brutalt vis stresser rundt med dårlig samvittighet og setter karrieren foran barnet.

Tårnfrid om morsrollen

Mer om karrieremoren som ble fratatt sønnen her.

Både SFO, skole og barnevern har jobbet tett på den lille familien. I fjor høst ble det også etablert et støtteapparat hvor den lille familien fikk 40 timer hjelp hver måned for å få morgenene og ettermiddagene til "å gå i hop", noe moren følte seg lett presset til å godta. Hun aksepterte tilbudet, men advarte samtidig mot at dette kunne oppfattes som en invasjon av hennes privatliv.

Det skulle hun aldri ha gjort. Hjelpetiltak er kun en etappe mot tvangsfjernelse. Stakkars mor, hun har nok ikke forstått alvoret.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: takk
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 8:41 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Takk for hjelp omkring dette med tårnfridsak. og er enig at mor ikke har forståt alvoret og hva bvt sine hjelpetiltak går ut på før det er for sent. Men samtidig, hvem gjør egentlig det...

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 9:43 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Tue May 22, 2007 9:37 pm
Posts: 87
Det tragiske er at ingen som ikke har vært i kontakt med barnevernet skjønner hva som kommer når det igangsettes "undersøkelse" og "hjelpetiltak".

Vi ser jo tydelig at negative ytringer stanses. Dermed står du der og føler seg invadert og ganske forvirret i møte med et helt annet barnevern enn det du har sett i media, helt til saksa klapper sammen rundt deg. Da viser det seg gjerne at barnevernet har notert dine milde protester og spørsmål som "manglende samarbeidsvilje" og på den måten kan de "dokumentere" hvor vanskelig og uegnet du er.

At kritikk mot barnevernet hindres og at media retter så lite oppmerksomhet mot barnevernets innebygde systemsvikt, er et problem for hver nye familie som kommer i kontakt med systemet.

_________________
Forøvrig mener jeg at Barnevernet bør brennes...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Følte seg "lett presset" til å akseptere tiltak
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 11:13 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Pir wrote:
Det tragiske er at ingen som ikke har vært i kontakt med barnevernet skjønner hva som kommer når det igangsettes "undersøkelse" og "hjelpetiltak".


Ingen, bortsett fra barnevernerne selv.

Pir wrote:
Vi ser jo tydelig at negative ytringer stanses. Dermed står du der og føler seg invadert og ganske forvirret i møte med et helt annet barnevern enn det du har sett i media, helt til saksa klapper sammen rundt deg. Da viser det seg gjerne at barnevernet har notert dine milde protester og spørsmål som "manglende samarbeidsvilje" og på den måten kan de "dokumentere" hvor vanskelig og uegnet du er.


Det står at karrierekvinnen som ble fratatt sønnen med tvang, følte seg "lett presset" til å akseptere tiltak i hjemmet. Det nytter ikke med milde protester overfor barnevernet, like lite som det nytter å si forsiktig "nei, nei" til en voldteksmann. Du må si "NEI!" av all din kraft mens du tupper ham i skrittet og slår nesen opp i skallen på ham. Det er en kamp for livet. Kvinner må lære å forsvare seg mot barnevernet på samme måte som de lærer å forsvare seg mot voldtektsmenn. Det burde holdes kurs i hvordan kvinner skal forsvare seg mot barnevernskonsulenter. Ingen "kosing" med barnevernet må aksepteres. Det er voldtekt med påfølgende drap vi snakker om her. (Voldtekt = hjelpetiltak, drap = tvangsfjernelse)

Likestillingsministeren sier at kvinner har rett til å gå med korte skjørt uten å skulle bli voldtatt. Det samme gjelder mødre. De har rett til å jobbe heltid uten å skulle bli fratatt barna av barnevernet. Jeg tror ikke en mannlig enslig forsørger ville blitt fratatt barna fordi han jobbet overtid eller sendte med barna en "mangelfull matpakke" (=mangler mellomlagspapir mellom skivene).

Les debatten i Aftenposten. Den er helt sinnsyk. Flertallet synes det er helt flott at barnevernet har tatt sønnen, som faktisk ønsker å se mer til moren sin, ikke mindre. Nå får han jo bare sett moren 8 timer hver fjerde uke, i motsetning til tidligere, da fikk han ihvertfall sett henne hver dag. Nå kan han angre at han plapret til barnevernspedagogene over hvor forferdelig han hadde det hos moren (Jeg lurer på om moren min har tid til å komme i begravelsen min hvis jeg dør). Stakkars gutt! Han har blitt rundlurt av barnevernerne til å angi sin egen mor. Det er han som virkelig kommer til å få lide. Kanskje blir det mange år i barnevernsinstitusjon.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 7:50 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Uff og uff, nå må gutten leve med det faktum at hjelpen han fikk var det motsatte av hva han ønsket seg.

Dette er den mest iøynefallende konsekvensen av at overgangsstønaden er redusert fra ti til tre år - en trenger ikke å ha mye til karriere for å bli fanget av jobben - det er kun i det offentlige at en uhemmet kan benytte seg av "rettighetene" sine - i så godt som hele det private næringslivet må familien tilpasse seg jobben, ikke omvendt.

Jeg husker jeg tok det opp på en familiekonferanse som LO hadde, dette med at redusert overgangsstønad ville få store konsekvenser for barna. Men de var mer opptatt av å unngå at aleneforeldre ble "hengende igjen" på karrierestigen hvis de var utenfor arbeidslivet for lenge.
Og det kunne virke lønnsdrivende - at folk hadde et reellt valg mellom familie og karriere.

Det er rart at det bare er innenfor lønnsslaveriet at en kan gjøre karriere - for meg er det viktigste resultatet av mine anstrengelser at jeg har bidratt til å oppdra to barn til å bli mennesker jeg kan respektere. Hva slags karriere overgår det?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 8:30 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Anne Brit Raaen wrote:
...Det er rart at det bare er innenfor lønnsslaveriet at en kan gjøre karriere - for meg er det viktigste resultatet av mine anstrengelser at jeg har bidratt til å oppdra to barn til å bli mennesker jeg kan respektere. Hva slags karriere overgår det?

:!: :!: :!:

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]