It is currently Sat Apr 27, 2024 8:00 am



Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Se 60 minutes på TV2 lørdag 30.12.06!
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 1:53 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
I dag, Lørdag 30.12.06 er det et svært viktig innlegg om barnevern og tilhørighet på 60 minutes!!!

Jeg skal forsøke å få tatt det opp, men jo flere jo bedre som har mulighet desto bedre!

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 8:17 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Jeg ser det er i formiddag. Jeg tror jeg får mulighet til å sette på video-opptak.

Marianne
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 9:04 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:22 am
Posts: 108
Location: Ullensaker
Jeg skal prøve det jeg å det er vel mulig å laste det rett inn på pcn

_________________
jan thore


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 12:24 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Jeg missa det akkurat, har noen mulighet til å legge det ut eller sende det til meg? Jeg ville bli kjempeglad!

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject: 60 minnet
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 12:24 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu May 04, 2006 4:36 pm
Posts: 107
Location: Fakse.DK
Om muligt, ville jeg blive glad for indslaget

_________________
svend-aage
Godhavnsdreng


Top
 Profile  
 
 Post subject: Bra program
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 12:27 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Har akkurat sett programmet. Det handlet om flere unger i tenåringene som bor på ulike barnehjem i USA, og som har ingen kontakt med sine biologiske familier. De sliter med alvorlige adferdsproblemer på grunn av det, til tross for et "nettverk" med terapeuter og fagfolk. Når disse barna endelig kommer i kontakt med sine biologiske familiene, har dette en positiv virkning på dem. I et tilfelle blir en jente tatt varmt imot av sin storfamilie på 40 mennesker.

Mest oppsiktsvekkende var en kommentar fra en pyskolog om hvordan det går med forsterbarn: fosterhjemstilværelsen tar knekken på dem.


Top
 Profile  
 
 Post subject: 60 Minutes
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 12:49 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Jeg har funnet programmet, og lagt ut link på http://www.barnasrett.no.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 12:49 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg fikk også sett det, og festet meg ved en annen ting:

Storfamilien til den ene piken som var blitt tatt som baby og aldri hadde fått noen kontakt med familien før, ble spurt av intervjueren: Hvis dere er så henrykt over å få kontakt med henne nå, hvor var dere henne da hun ble tatt fra moren? Hvorfor stilte dere ikke opp da? De svarte: Fordi sosialarbeiderne sa til oss at hun ville bli adoptert bort og at vi skulle slutte å ringe og spørre om henne.

Det er akkurat som i noen flotte bøker jeg har fra Canada/New Zealand. Der berettes det blant annet om en stor konferanse om adopsjon som ble arrangert av adopterte, deres biologiske foreldre, og deres adoptivforeldre. Der viste det seg at det hadde vært store problemer i svært mange av adoptivfamiliene i mange år, med sosialarbeidere og psykologer på farten, som hadde hatt alle mulige forklaringer på hvorfor. Nå stilte arrangørene, altså adoptivforeldre, adoptivbarn, og deres biologiske familie opp sammen og forklarte sosial-psyko-bablerne at problemene skyldtes ikke de og de forhold, de skyldtes selve adopsjonen. Sosialarbeiderne skjønte ingen ting. – Nei, det kan jeg tenke meg. De er blitt lært opp til å bli overfladiske miljø-determinister, de forstår omtrent null av følelser, av lengsler, av samhørighet med sine egne. Jeg skulle gjerne ha vært flue på veggen og sett hvordan det var nødvendig for familiene – de menneskene som sosialarbeidere og psykologer egentlig skulle hjelp – , å gi sosio-psykobablere den elementære opplæring om fakta som de burde ha fått i sin utdannelse, men som utdannelsen tvert imot fornekter, skjuler og ikke begriper.

Tilbake til "60 minutes": Intervjueren fra programmet så ut til lettvint å kjøpe den grunnleggende løgnen: at det hadde vært nødvendig å ta barna fra foreldrene. Nå er barnevernet i USA ganske skrekkelig, og kamper og rettssaker mot dem, både for utilbørlig å ha sprengt familier og for direkte barnemishandling, pågår til stadighet. Haugevis av tidligere fosterbarn og adoptivbarn søker sin biologiske familie, de har tvunget frem åpning av arkiver og de søker etter slektninger på internett. Det er altså ingen grunn til å være overbevist om at tvangsfjerning fra familien er mer nødvendig i sakene i USA enn vi vet det er her.

Marianne
  
Jeg fikk gjort videoopptak, som jeg vel med tid og stunder kan få laget kopier av, hvis da ingen har fått til noe mere praktisk.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 4:28 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Er det ikke slik vi får høre også? Det "plager" ungen at vi forsøker å opprettholde et minimum av kontakt i håp om at ungen en dag skal oppdage at alt ikke er slik barnevernet forsøker å innbille oss?

Min opplevelse av Lesley Staahl er at hun til å begynne med "kjøper" hva det offentlige har sagt for deretter å stille spørsmål om riktigheten av påstandene.

Hele programmet er vel en kritisk bemerkning om at ting ikke er bra og det vet vi jo fra før, men jeg ser jo svært mange likheter med det norske barnevernet og det skremmer meg faktisk mest!

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Family Finding
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 8:29 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Dere som så 60 minutes: Jeg fant en lenke til organisasjonen i USA, som leter etter barnas biologiske familier:

http://www.emq.org/about/services/family_finding.html


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 31, 2006 1:30 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Flott jobbet!
Jeg har sendt en melding med forespørsel om vi får lov å bruke deres materiale oversatt.
La oss håpe de vil det og at vi dermed kanskje kan få en annen innfallsvinkel for de som ikke fikk muligheter for familieplassering slik loven jo sier det skal forsøkes!

Til opplysning er det slik jeg oppfatter den reviderte barneloven, som begynner å virke i morgen, er dette forsterket. Jeg har fremdeles ikke funnet forskriftene som skal følge loven. Så er det noen som er flinkere enn meg, ville jeg bli glad for en link.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]