It is currently Sat Apr 27, 2024 9:48 am



Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: BT Leder Ukultur i Bergen barnevern
PostPosted: Sun Nov 05, 2006 2:00 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
En link til dagens leder ved Bergens Tidende som påpeker ukultur blant barnevernsansatte, her er det ansatte ved bergen ungdomshjem som får en bemerking...

:P http://www.bt.no/meninger/leder/article312283.ece

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Spesielt utagerende ungdommer søkes til "superinstitusj
PostPosted: Sun Nov 05, 2006 3:04 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Ama wrote:
En link til dagens leder ved Bergens Tidende som påpeker ukultur blant barnevernsansatte, her er det ansatte ved bergen ungdomshjem som får en bemerking...

:P http://www.bt.no/meninger/leder/article312283.ece


Jeg merker meg at "superinstitusjonen" mangler passende klienter etter at den ble "høytidelig åpnet" av statsråden Karita Overbekken og foreslår følgende stillingsannonse:

Bergen Ungdomssenter har ledige plasser og vi trenger deg!

Du må være spenna gæ'ern og utvise høy grad av utagerende adferd (Mette-Marit du trenger ikke søke - du er allerede plassert). Knusing av inventar vil være blant de daglige arbeidsoppgavene dine, og sosionomfrikene kan med fordel spyles i toilettet. Da blir du plassert i isolat, og dette må du kunne takle uten å bli enda mer utagerende enn du er. Ta gjerne aggresjonen ut på deg selv isteden. Det stilles ingen faglige krav til stillingen. Derimot er det en fordel om du har brukererfaring fra harde miljøer. Her vil du garantert få det enda verre, for fem sosionomer står klare til å sparke deg ned dersom du ikke er tilstrekkelig utagerende. Sett gjerne fyr på hele institusjonen, for da kan sosionomfrikene kreve økt bemanning. Per idag er det 32 ansatte sosionomfriker og null - 0 - klienter. Vi kan derfor love deg forsvarlig oppfølging. Sosionomene er rusa det meste av tiden og slåss seg imellom (interne konflikter kalles det på fagspråket) så det er fint om du har erfaring med våpen slik at du kan forhindre at personalet stikker hverandre ihjel med kniv.

Vi gleder oss til å motta din søknad og tror du vil trives her hos oss. Vi kan love en trygg stilling som barnevernsklient og vi vil hjelpe deg med å søke sosialhjelp når du er ferdig her hos oss. Spesielt lovende klienter vil kunne få innvilget trygd ved myndighetsalder. Kvinnelige klienter som får barn i løpet av institusjonstiden vil få avkommet gratis plassert på barnevernsenter og oppveksten betalt av BUF-etat.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Vittig!
PostPosted: Sun Nov 05, 2006 5:35 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Det var en vittig "leder", men "lederen" ligger sørgelig langt etter når det gjelder logisk tenkning. Det siger bare ikke inn at de aller fleste barna på institusjoner blir ødelagt for livet. Og at 3 av 4 bv-barn havner på sosialen før eller seinere.

Jeg ser dessuten med stor glede frem til SOS-barnebyer åpner sin første bv-institusjon her i Bergens-distriktet. Forresten, husk å boikott SOS-barnebyer!

Og, til agrippa; du skriver drepende godt og det er en sann fornøyelse å lese dine innlegg!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 05, 2006 8:25 pm 
Offline
User avatar

Joined: Wed Oct 11, 2006 8:29 pm
Posts: 45
Location: I kriker og kroker
----------------------------------

_________________
DU MÅ IKKE SITTE TRYGT I DITT HJEM OG SI:DET ER SØRGELIG, STAKKARS DEM! DU MÅ IKKE TÅLE SÅ INDERLIG VEL DEN URETT SOM IKKE RAMMER DEG SELV! JEG ROPER MED SISTE PUST AV MIN STEMME:DU HAR IKKE LOV TIL OG GÅ DER OG GLEMME!


Last edited by Sinnamor on Tue Sep 02, 2008 1:28 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Ungdomsenter -Bufetats nye flaggskip
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 10:36 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg klarer ikke å få linken til å fungere så jeg vet ikke hva som står der.

Jeg kjenner litt til den lokale avdelingen av samme konsept - Stjørdal -
og jeg vil bare hilse et foreldrepar i Finnmark som har vært så dumme å tro på bv, at de får hjem en datter som har lært mye....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Noen bør sende inn leserbrev
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 1:54 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Konklusjonen i BTs leder er:

Vestlandets mest skakkjørte barn og unge er latt i stikken.

Poenget er om noen virkelig har bruk for denne institusjonen. På ekte sosialdemokratisk vis har man først bygget en institusjon, og så finner man "klienter" til den.


BERGEN UNGDOMSSENTER er symptomatisk for hvordan barnevernet jobber og konstruerer problemstillinger.

Noen bør sende inn et leserinnlegg til avisen for å sette fokus på barnevernets hang til å problematisere situasjoner.

Leserbrev anybody?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 2:33 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Slik jeg kjenner ungdommene på Stjørdalsavdelingen er det ikke snakk om særlig skakkkjørte ungdommer, ut over det bv og tidligere institusjonalisering allerede har forårsaket.
Og dersom de ikke lærer å late som - som ser ut til å være hovedingrediensen i behandlingen - så blir de skysset til en annen institusjon eller sendt hjem.....


Top
 Profile  
 
 Post subject: De "noen"
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 9:43 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Du, de "noen" som skal / kan sende et leserinnlegg - kan jo bli oss / vi, for jeg skal holde møte i morgen!!!

Det skal jeg tvinge de andre til. Og som sist gang, så får de ikke lov til å gå før vi / jeg er ferdig med leserinnlegget. Sist gang ble klokken 22.

Og der kom jeg på at jeg må legge inn det leserinnlegget vi forfattet sist gang.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Her er mer!
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 12:41 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Denne skrev jeg i sfm.no i 2004:


Leste for en tid tilbake om drapet på to unge mennesker i Sverige. Dette er en behandlingsplass for rusmisbrukere. Betegnende for den slags institusjoner er at de har vondt for å få betjening som "passer" til jobben og jeg tror at de i mange tilfeller må ta til takke med den søkeren de får.

Oslo 27 mars 2004 - sfm.no - Innlegg

Hadde det vært en tanke å få til noe om hvordan forholdene er med betjening i Norge? Personlig kjenner jeg kun en institusjon i Norge fra innsiden som forelder. Der var det 28 personer ansatt i 18 stillinger! Kontinuitet må det følgelig bli lite av. En kvinnelig ansatt er et skrekkens eksempel. Både vi som foreldre og barnas erfaring med henne var av negativ art. Ett av barna kommenterte at det visste hvem som ble omtalt ved navn i Aftenposten og som beboer på den institusjonen. Kommentaren skal få stå for seg selv:

Vi var temmelig mange som kunne drept den dama! Den skadde tilsatte var yngre enn barnets foreldre, men sjelden har de vært ute for en mer belærende type enn henne. Mildt sagt var hun provoserende og det er lett å forstå en beboer som opptil flere ganger i uken måtte tåle henne uten mulighet til å komme seg vekk, ikke klarer mer og går til "angrep" Jeg forsvarer ikke med dette fysisk angrep på personell, men toleransen hos unge som i utgangspunktet trenger hjelp er lavere enn ellers. Betegnende for denne institusjonens fagnivå var: Jernarbeider, bestemødre, barnløse unge kvinner, gullsmed, journalist, korsanger og student. Fagkompetanse har jeg ikke registrert:

På direkte forespørsel til daglig leder om hans kompetanse var: Har jobbet med barn i 10-15 år! Senere fant jeg tilfeldig ut at han var skilt far til 2 barn og høyeste alder var da ca 13 år på eldste! Var det noen som snakket om fagkompetanse her? Med dette mener jeg ikke at livets skole er noe negativt, men det bør kunne forventes at minst noen av personalet har en viss kompetanse innen det fagområde de skal betjene. Jeg er av den mening at de som jobbet/jobber der gjør så godt de kan, men grunnleggende for å ha omsorg for andres barn av ulike grunner og bakgrunn krever et minimum av empati og psykologi for å kunne møte de traumer som uvergelig kommer opp hos foreldre og barn i forhold til at de har mistet noe vesentlig nemlig den daglige kontakten som jeg antar er sterkt nedfelt i de fleste mennesker som velger å få barn.

På nevnte institusjon fløt og flyter narkotikaen ganske fritt og når vi fikk til en razzia, fikk leder utrykkelig beskjed om å informere foreldrene. Dette er nå 4 år siden, og kan du tro vi har fått høre noe? Jeg kunne vel skrive til tidenes aften om forholdene der, men det vil bli en vendetta mot de personene som jobbet/jobber der. Det har ingen positiv hensikt, men dersom det gikk an å se på hva som får jobb på slike steder mer generelt kunne det kanskje være en måte å få barnevernstjenesten på banen uten at de måtte kunne påberope seg taushetsplikt. Det burde bli en godkjenningsordning utover politiattest som ivaretar våre barns sikkerhet når de av en eller annen grunn ikke bor hjemme. Det bør gå parallelt med "krigen" mot det inkompetente barnevernet vi svært ofte opplever.

Vår sak har rullet og gått i 7 år nå og til denne dag har vi ikke fått noen form for oppfølging i forsøk på å løse våre problemer. I forhold til dette barnet har jeg innsett at jeg må gi opp. Vi opplever at det viktigste for oss nå er å gi det yngste barnet levelige vilkår og så får vi forsøke å forklare de andre barna hvorfor vi ikke klarte mer. Heldigvis har vi skrevet dagbok hele tiden og vi har fått ut litt mer fra nevnte tjeneste enn det som er vanlig(klientjournalene) slik at vi kan dokumentere ovenfor dem det vi sier. En liten trøst til alle de familiene som sliter kan denne boken kanskje være en trøst. Boken heter EVELYN A True Story. Boken er skrevet av Evelyn Doyle og handler om henne selv på slutten av 50 tallet. Dessverre er den aktuell både i Irland og Norge fremdeles! Det er en bok på engels som så vidt jeg vet ikke er oversatt til norsk, men skulle ikke være uoverkommelig for den som er normalt god i Engelsk. Noen ord når det gjelder rettsaken kan kanskje være vriene, men ikke verre enn at man skjønner sammenhengen hvis man har litt bakgrunn i hvordan det norske barnevernet går fram.

Mor


Lnken er som følger:
http://www.sfm.no/Arkiv-2004/Art.Mar-04 ... gnivaa.htm


Når vi da leser om superinstitusjonen i Bergen, kan man jo lure om de i det hele tatt kjenner på om det de gjør er riktig! :evil:

Om dere leser dette før møtet i kveld. Føl fri til å bruke hele eller deler av det, men oppgi kilde er dere snille.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 10:54 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Det er slett ikke første gang barneverns-institusjoner i Bergen har stått tomme eller nesten tomme for beboere i betydelige perioder mens antallet ahsatte har vært høyt. Det har også vært slik på Bergen Mødrehjem, på et mødrehjem som ble bygget for narkomane mødre (i teorien skulle de da kunne bo der sammen med sine barn istedenfor å fratas barna – tro hvordan det gikk med det prosjektet), og også andre steder. Det øses ut sinnssykt med penger på disse stedene.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Tomme barnevernsinstitusjoner
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 9:24 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  
Det er slett ikke første gang barneverns-institusjoner i Bergen har stått tomme eller nesten tomme for beboere i betydelige perioder mens antallet ahsatte har vært høyt. Det har også vært slik på Bergen Mødrehjem, på et mødrehjem som ble bygget for narkomane mødre (i teorien skulle de da kunne bo der sammen med sine barn istedenfor å fratas barna – tro hvordan det gikk med det prosjektet), og også andre steder. Det øses ut sinnssykt med penger på disse stedene.


Det er kanskje det som er årsaken til at mødrehjem som ble bygget med tanke på narkomane mødre, forsøkes fylles opp med helt normale mødre som verken er narkomane eller mangler sted å bo. Barnevernet legger press på enslige mødre for at de skal forlate hjemmene sine og flytte inn på mødrehjem blant narkomane. Den eneste hensikten må være å sikre sysselsettingen blant de ansatte på mødrehjemmene. Det er neppe en fordel for et lite barn å måtte flytte ut av hjemmet og inn til en institusjon med narkomane. Det er tydeligvis ikke nok narkomane mødre.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Leserinnlegg er sent.
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 11:25 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Leserinnlegg til BT er sendt. Nå krysser vi bare fingrene for at det går inn!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: leserinnelgg
PostPosted: Wed Nov 15, 2006 10:36 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
http://www.bt.no/meninger/debatt/article314221.ece


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]