It is currently Tue Mar 19, 2024 6:59 am



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hvorfor uthenging på sosiale media / internett generelt?
PostPosted: Thu Aug 18, 2016 7:47 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Hvorfor uthenging på sosiale media / internett generelt?


Siv Karin Solaune:
Den digitale gapestokken: Hvorfor henges folk ut i sosiale medier?
DEBATT: Folk henger ut meddommere, barnevernsledere og andre offentlige tjenestepersoner på sosiale medier. Er de dumme? Er de onde? Eller kan det være uttrykk for fortvilelse og frustrasjon over urettferdighet, manglende rettsikkerhet og ikke å bli hørt over lang tid?
Stavanger Aftenblad, 18 august 2016

"I de samfunn der uakseptabel adferd skjer, er det som oftest et resultat av at eliten/makten ikke lytter til folkets røst. Hvordan skal de da si fra på et høvelig vis?
    Folk har prøvd og prøver de akseptable kanalene; de avgir sin stemme ved valg, noen lager organisasjoner som tar opp rettsikkerheten ved det offentlige system, mens andre allierer seg og sier fra, som spesialpsykolog Einar Salvesen sammen med nærmere 200 fagfolk har gjort".


"Og flere henvender seg til mediene med sine saker, men mediene velger ofte den offentliges parts side. Reportasjen «Glassjenta» i Stavanger Aftenblad er et unikt unntak."

  
Om internetts betydning jf
Onar Aam: The hidden news from Cologne

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvorfor uthenging på sosiale media / internett generelt?
PostPosted: Fri Aug 19, 2016 3:46 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Her bidro både jeg, min kone og barna som statister i Norge-er-best skuespillet som foregår hver 17. mai. Norske journalister sendte hyggereportasjer med rømmegrøt og pølser hjem til Norge. Og bevares, maten smakte og ungene koste seg. Gudskjelov holdt vi oss inne på det norske området og marsjerte ikke skamløst rundt med norske flagg i utenlandske gater slik vi nordmenn gjør enkelte steder.

På ettermiddagen henvendte jeg meg til de norske journalistene og spurte om de ville lage reportasje om en norsk søskenflokk som lever som flyktninger på stedet og ikke kan reise hjem til Norge.

Jeg hørte ikke noe mer fra dem.

Når vi som føler oss tråkket på sorterer bort våre følelser og henvender oss til det offentlige apparatet med nøktern informasjon om et barnevern som driver saksbehandling på uakseptabelt lavt nivå, som krenker oss og som bryter loven, får vi døren slengt i ansiktet i form av formelle brev der meningen har forsvunnet før man kommer til slutten.

Systemofre som forsøker å reise seg fra søla, får byråkratiets ekskrementer tømt over seg.

At noen av disse sakene til slutt ender som ukvemsord mot enkeltpersoner på sosiale medier, er neimen ikke rart. Jeg synes artikkelen i Aftenbladet formidler dette på en grei måte.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]