It is currently Fri Mar 29, 2024 12:55 am



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: "Svanhildsaken" i Dagbladet i dag.
PostPosted: Sat Apr 09, 2016 12:23 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Jeg er på ny ekspedisjon i utlandet for å finne alternativ boplass/hjemland Nr to for min familie, og ser at den første saken som fikk meg til å gruble har fått en oppfølger.

Jeg får jo ikke kjøpt papirutgaven her jeg er, så håper noen kan avsløre enden på historien. Greide hun å få barna tilbake?

Jeg husker jeg leste en liten greie etter hun ble fratatt barna ved dom. Forfatteren av innlegget var en journalist som hadde fulgt saken. Hun skrev at eneste grunnen saken bygget på var at mor hadde strøket på en iq-test barnevernet hadde utført på henne. Jeg husker intervju med Svanhild hvor hun både snakket og svarte godt for seg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Svanhildsaken" i Dagbladet i dag.
PostPosted: Tue Apr 12, 2016 5:07 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Barnevernet bygger sin praksis på det faktum at befolkningen rett og slett ikke kan tro at systemet virker på en så primitiv, så lite kvalitetssikret og så lite resultatbasert måte.
Inbyggerne tror jo at de tusener av barn som bor borte fra foreldrene, bor der fordi de har det bedre enn de ville hatt det hjemme. Det er helt fjernt for den jevne mann og kvinne at dokumentasjon for en slik antagelse ikke finnes.

Derfor tror vi alltid at det "må være noe mer" enn det som kommer frem i de enkelte sakene.

Det triste er at det sannsynligvis svært ofte ikke er noe mer enn det som kommer frem: Familien i Naustdal har mistet barna kort og godt fordi de har dasket dem på baken og vridd dem i ørene, og kanskje fordi barnevernet i sine kaffekopp-møter har konkludert med at kristne i denne kategorien er både sære og mistenkelige. Svanhild mistet barna fordi noen trodde hun var dum, noe hun ikke var.

Selv holdt vi på å miste barna fordi jeg påviste så mange feil, satte meg så på bakbena med hensyn til de vurderingene som ble gjort, og antagelig utviste så liten respekt for barnevernets arbeid, at barnevernet kom i en situasjon der de heller ville ofre barna våre enn å innrømme at jobben de hadde gjort var under enhver kritikk.

Det skremmende er at saksbehandlingen i vårt tilfelle antagelig ikke var av dårligere kvalitet enn i andre saker.

Det er helt naturlig at barnevernet, som alle andre, gjør feil. Det er etter min mening i og for seg også tilgivelig. Det som gjør det hele til en systemvikt, er den fraværende kvalitetskontrollen. Mekanismene som er opprettet for å sikre barna en objektiv, rettferdig og faglig god behandling, svikter i alle ledd. Den som forsøker å rekke opp hånden og stille noen spørsmål, møter stengte dører og fiendtlige blikk på alle nivåer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Svanhildsaken" i Dagbladet i dag.
PostPosted: Tue Apr 12, 2016 10:09 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Jeg har nå signet meg som nettabonent hos Dagbladet. Jeg er tilbake igjen, og da saken om Vibeke kom også, følte jeg at jeg var nødt til å vise på en eller annen måte ovenfor avisen at folk var int. i slike typer saker.

Jeg er rystet... Svanhild har nå to nye barn, men de to eldste barna har hele tiden mått vokse opp i fosterhjem. Jeg har disse årene tenkt for meg selv, at hun sikkert fikk dem tilbake. Det var for fantastisk at en kunne miste barn til systemet på denne måten.

Svanhild lever med sin samboer og to barn i en situasjon hvor de snur på hver krone slik jeg forstår det. Sammtidig betaler det offentlige sikkert en million for å holde hennes to eldste barn i forsterhjem. De har arbeidet så godt de kan for å greie og ta de andre barna hennes også. De har måttet finne seg i å ha ekstra mennesker i husholdningen som har sittet som en spion innenfor husets fire vegger i lange perioder av gangen.

Svanhild må være den perfekte mor. Jeg kan ikke forstå annet, når de har jobbet så hardt for å få noe på henne etterpå...og ikke har greid det.

Stakkars arme familie!

Å alle vet hvordan dårlig økonomi tærer på styrke og selvfølelse. Tenk om familien hadde kunnet ha en brøkkdel av disse forsterpengene for å ha et bedre liv med alle barna sammlet?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Svanhildsaken" i Dagbladet i dag.
PostPosted: Mon Apr 18, 2016 7:30 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
familien-er-samlet wrote:
Det er helt naturlig at barnevernet, som alle andre, gjør feil. Det er etter min mening i og for seg også tilgivelig. Det som gjør det hele til en systemvikt, er den fraværende kvalitetskontrollen. Mekanismene som er opprettet for å sikre barna en objektiv, rettferdig og faglig god behandling, svikter i alle ledd. Den som forsøker å rekke opp hånden og stille noen spørsmål, møter stengte dører og fiendtlige blikk på alle nivåer.

Jeg er bare delvis enig. I Svanhild Jensens sak dreiet det seg hverken om svikt eller noen tilgivelig feilvurdering. Det var systematisk og ganske bevisst feilinformasjon over måneder, og det pressen landet på, vil jeg ikke snakke om: de endte med å bebreide seg selv at de hadde "vært mikrofonstativ" FOR Svanhild - bare ganske enkelt fordi de en stund hadde sluppet virkeligheten (som er at hun er fullstendig normal) mere frem enn de pleier å gjøre i barnevernssaker. (Jeg var nokså syk på det tidspunkt saken skulle gå, jeg skulle ellers ha vært sakkyndig vitne og har saksdokumentene og kjenner saken. Men det hadde ikke spilt noen rolle, retten hev et annet sakkyndig vitne for Svanhild ut og hørte uansett ikke på noe annet enn hva barnevernet ville ha frem. Så barnevernet fikk tak i barna, til stor skade for både dem og familien opp igjennom årene.)

Jeg mener nok at det er mere målbevisst skjevvinkling og tung propaganda fra myndighetene og deres hjelpere på mange nivåer i mange sektorer, som styrer dette.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]