It is currently Thu Mar 28, 2024 1:25 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bv på mediatrening.
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 10:36 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 10:08 am
Posts: 124
Jeg var inne på bufetat nå og fikk med meg at bv har vært og kurset seg i mediatrening. Der blir de sannsynligvis drillet i å manipulere naive journalister. :evil:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bv på mediatrening.
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 10:44 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Charlotte Eriksen wrote:
Jeg var inne på bufetat nå og fikk med meg at bv har vært og kurset seg i mediatrening. Der blir de sannsynligvis drillet i å manipulere naive journalister. :evil:



Ole Texmo og jeg meldte oss på - og fikk sponset - et seminar om barnevern og media høsten 2004. Arrangør var Voksne for Barn med datterbevegelse Landsforeningen for Barnevernsbarn.

Ole og jeg var fluer på veggen nærmest, for ellers besto seminardeltakerne av kommunale- og fylkeskommunale barnevernere fra hele landet. I paneldettaten (etter foredragene) satt - også - Karin Woldseth (FrP), Gunnar Ringheim (Dagbladet), Rikke Lassen (berømt bv-advokat) og Kjell Terje Ringdal (Dinamo). Sistnevnte holdt et av de første og mest flammende foredrag - til stor applaus.

*

Tema var hvordan barnevernet skulle møte media når de kom trekkende med enkeltsaker.

Det hele kokte ned til at de skilte mellom "vanskelige" og "enkle" saker. "De enkle sakene" er de opplagte sakene: grov mishandling, påvist voldtekt og tungt rusmisbruk. "De vanskelige sakene" er saker i "grenseland", saker man må være barneverner for å kunne samstemme i. Sistnevnte saker er langt de fleste. Og det er disse sakene det stort sett reageres og opponeres mot.

Nå bestemte barnevernet seg for - godt hjulpet av (sikkert godt betalte) Ringdal fra Dinamo - å utelukkende fokusere på "de enkle sakene". Og det har de siden gjort. De snakker i vei om incest, mishandling, grov vanskjøtsel, narkomane foreldre osv osv, og taler varmt om fosterhjem. At barn i realiteten blir tatt fra sine foreldre fordi foreldrene ikke "ser" dem, ikke "stimulerer" dem, eller fordi de er fattige, unge, syke, arbeidsledige osv. snakkes det lite om.

Sånn styrt informasjon kalles ellers for propaganda...

:twisted:

Woldseth fortalte meg at hun opplevde stemningen som ubehagelig, og det gjorde virkelig Ole og jeg óg (og jeg satt rett bak den kvinnen som var ansvarlig for overgrepet mot Kristoffer: Tone Øvergård).
Ringheim var blaut, men ikke del av meningheten. Det undret meg at Dagbladet ikke skrev én eneste artikkel i etterkant av seminaret for å informere om narreriet som var på gang...
Advokat Lassen gjennomgikk den juridiske biten: hvordan de kunne sno seg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 12:24 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 10:08 am
Posts: 124
Dagbladet tør sikkert ikke. De mottar vel sannsynligvis statstøtte til avisa og risikerer kanskje å miste den dersom de avslører bv.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 4:31 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Dagbladet elsker det venstrevridde barnevernet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 4:33 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Dagbladet har det med å ansette folk med sosialfaglig ballast til å styre avisens kultur- og debatt-seksjoner.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]