It is currently Thu Mar 28, 2024 10:48 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bra artikkel av Jørgen Høgetveit i Fædrelandsvennen
PostPosted: Fri May 19, 2017 12:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Bra artikkel av Jørgen Høgetveit i Fædrelandsvennen


Avisen Fædrelandsvennen, basert i Kristiansand, er ikke kjent for å ha øynene åpne for de tragedier barnevernet påfører barn og foreldre, for å si det mildt. I en artikkel nylig har avisen øyensynlig har kastet mengder av beskyldninger på familier og opphøyet barnevernerne til tragiske, uskyldige mål for uforståelig hets. (Artikkelen er sperret for lesning for ikke-abonnenter, så jeg vet ikke mere om den enn det lille som kommer frem i et google-søk, samt det Høgetveit sier i artikkelen nedenfor.)

Fædrelandsvennens pledering for barnevernet:

 – Er redd jeg ikke skal orke mer om det blir verre nå
Barnevernsansatte på Sørlandet hetses, sjikaneres og trues. Nå frykter lederne for videre rekruttering.
Fædrelandsvennen, 15 mai 2017
"Nasjonal overvåkning av arbeidsmiljø hevder at over 40 prosent innenfor kategorien vernepleier/sosialarbeider har vært utsatt for vold eller trusler om vold. Barnevernsansatte på Sørlandet bekrefter forholdene."
Fædrelandsvennen, 15 mai 2017

*

Som sagt er Fædrelandsvennen stort sett lite åpen for motforestillinger mot det politisk korrekte synet at barnevernet hjelper barn. Her har de allikevel tatt inn, forkortet, en artikkel av Jørgen Høgetveit som setter en del ting på plass:

Hets av barnevern, familier og barn
Fædrelandsvennen 15.mai har en voldsom forside og 2 sider inni om Barnevernet (Bvt) som hetses og trues og er i ferd med å gi opp. Ille og uakseptabelt.
Fædrelandsvennen, 16 / 18 mai 2017

Høgetveit begynner midt i et sentralt spørsmål:

"Men hva er årsaken til at situasjonen utvikler seg slik? Etter min mening er det en familiepolitikk gjennom titalls år som har skapt et "sterkt ubehag i kulturen " og et hjelpesystem som er riv ruskende galt i forhold til hva det burde være for å gi hjelp til familiene og barna. Det må det ryddes opp i fra grunnen av. Ingen kan forvente at ikke både barn og voksne reagerer voldsomt når Bvt. ved hjelp av politi eller annet personell - ofte bak foreldrenes rygg - kjører små barn til Barnehus for avhør og evt. fjerne dem for godt ved akuttplassering som har økt voldsomt. Foreldrene lider ofte samme skjebne også uten den rettsikkerhet som ellers en rettsstat skal ha."

"Vi kan ikke la utviklingen fortsette slik på et av de mest ømtålige områder livet har: familien, egne barn og privatlivets fred. Naturrettslig og bibelsk hører barna foreldrene til, og bare i ekstremt vanskelige tilfeller må de fjernes fra hjemmet på aller mest skånsomme måte og så kort tid som mulig. Den store mengde akuttplasseringer og annen inntrengning i hjemmene fører med seg tung traumatisering - kanskje for livet - med enorme sosiale konsekvenser."

"Situasjonen kommer bare til å utvikle seg fra ondt til verre for til slutt å sige over i nærmest borgerkrigslignende tilstander."


Det er på tide at Fædrelandsvennen og Sørlandet tar inn over seg virkeligheten som barnevernets og myndighetenes propaganda dekker over. Jeg vet ikke hvor i Norge jeg skal si barnevernets overgrep er verst og mest omfattende – det er ille over alt, bare så viet med bitte små øyer av fornuft her og der – men Sørlandet har iallfall vært kjent som ille i flere tiår.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bra artikkel av Jørgen Høgetveit i Fædrelandsvennen
PostPosted: Sat May 20, 2017 8:55 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Utsagnet " – Er redd jeg ikke skal orke mer om det blir verre nå", tror jeg mange kjenner seg igjen i.

Selv hadde jeg det slik i et par år. Hundrevis, kanskje tusenvis av fedre og mødre kjenner på det her og nå. Noen frykter for barna, andre har allerede mistet dem.

Det er ikke godt når man ikke orker å se på bilder av egne barn, fordi man blir minnet på at det snart er det eneste man vil se av dem. Det er ikke godt for ellers fungerende voksne å plutselig bli fratatt all verdighet og innflytelse over eget liv, og være prisgitt en yrkesgruppe som forstår heller mindre.

Jeg var redd jeg ikke orket mer da jeg som voksen mann gråt som et lite barn i armene på en kamerat.

Jeg var redd jeg ikke orket mer da jeg en dag spionerte utenfor barnas skole fordi jeg ville ha et siste blikk av ungene - som ifølge advokaten kanskje vil bli hentet på akuttvedtak mens vi skulle på møte med barnevernet.

Man er redd man ikke orker mer når man får all mulig støtte av venner, familie, kolleger og andre som likevel ikke kan endre din situasjon eller reelt hjelpe deg. Fordi myndighetene har gitt et ubegrenset mandat til en etat som overhodet ikke har forutsetninger til å fylle det.

Man er virkelig redd man ikke orker mer når man som smått begynner å fantasere om døden som en befrielse mot et liv som har blitt snudd opp ned gjennom en bekymringsmelding.

Man er redd man ikke orker mer når man må stå skolerett for to barnevernspedagoger som ikke viker tilbake for å antyde at man kanskje utsetter barna for seksuelle overgrep.

Jeg var redd jeg ikke orket mer da jeg forsto at barnevernet ikke hadde noe medynk med meg, men tilsynelatende nøt å se at jeg var en hjelpeløs og latterlig mann under deres kontroll.

Og nå snakker jeg bare i kraft av å være en familiefar som klarte å unnslippe det helvetet som barnevernet var begynt å gjøre klart for oss. Og som pr i dag har all grunn til å være lykkelig selv om jeg er forbannet på alle dem i systemet som av bekvemmelighetshensyn lot det skje.

Men andre gjennomlever nå dette helvetet til fulle.

Jeg har sett og forstår nå hvordan involverte faggrupper, lærere, besøkshjem osv. marsjerer i takt med barnevernet, overvåker familien, angir dem og til slutt ledsager familien mot stupet og den sikre ulykke.

Jeg har forsøkt å bryte gjennom et klageapparat som mest av alt fungerer som en mur rundt det sementtunge og urokkelige byråkratiet. Til å begynne med var jeg redd jeg ikke skulle orke mer når mine rop om hjelp ble kvelt i formaliserte og uforståelige svar.

Så for folk i barnevernet som er redd de ikke skal orke mer om det blir verre nå: Jeg ønsker ikke at dere skal ha det slik. Jeg støtter ikke dem som kommer med trusler som gjør at dere ligger våkne om natten. Jeg tar avstand fra en kamp som føres på et sånt nivå.

Men jeg vet hvordan dere har det.

Om det kan være til trøst.

Det er ikke galt av myndighetene å være opptatt av barnevernsansattes ve og vel. Men de må snart også ta alvorlig alle de skjebnene som ligger i rennesteinen etter barnevernets fremferd. Et gjennomreformert barnevern som driver etter fullstendig andre verdier og prinsipper vil gjøre livet lettere for begge grupper.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]