It is currently Thu Mar 28, 2024 6:51 pm



Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Mon Feb 08, 2016 12:06 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Historien om Ida forteller jo om en jentes opplevelse av barnevernet.

Måten de ansvarlige kan komme seg unna på, er nå nettopp å holde fokus på Ida og hennes sak, å se hva som gikk galt, og hvordan de skulle gjort ting annerledes, kanskje beklage at ting ble som det ble, og kanskje til og med innrømme feil. Så kan de peke på forbedringer som må gjøres, og tilkjennegi behov for mer ressurser til barnevernet.

Sånn sett kan Ida-saken paradoksalt nok føre til at vi får enda mer barnevern av den typen vi ikke ønsker.

På denne måten kan de ansvarlige også unnlate å erkjenne at Idas fortelling ikke egentlig er fortellingen om henne, men like mye er en beretning om et lukket system som strider imot alle de grunnleggende verdiene i demokratiet vårt, enten det gjelder respekt for mennesker, rettssikkerhet eller ytringsfrihet.

Er det ingen av de ansvarlige som ser enn rød tråd fra Idas fortelling og til kritikken mot barnevernet, både fra fagfolk, befolkning, FN og menneskerettsjurister?

Myndighetene ønsker ikke å gå inn i enkeltsaker, men har nå fått innsyn i en grotesk enkeltsak enten de liker det eller ikke. Foreløpig møter de den avslørende informasjonen med mumling og snikksnakk.

Politikerne har blitt grundig informert og alarmert.

Når skal de begynne å handle?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Tue Feb 09, 2016 11:54 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Er det slik at Ida nå trives i offentlig omsorg, der hun p.t. er plassert på en institusjon på Skjold i Indre Troms?

Det virker som om alle nå er enige om at hjelpen rundt Ida har sviktet, at tvangen og tiltakene har gjort vondt verre, at hun har vært utsatt for overgrep, og at det muligens hadde vært bedre om hun ble hjemme hos moren.

Og dersom Ida fremdeles ønsker å reise hjem til mor - hvorfor slippes ikke Ida fri?

Det finnes kanskje barnevernfaglige grunner til dette: Har hun nå kanskje fått en tilknytning til personene i institusjonen som gjør at det vil være utilrådelig å flytte henne, at hun kanskje kan få en "tilknytningsskade" dersom hun får reise hjem? Kanskje "enda en flytting" ikke vil være bra for henne? Eller kan det være at "overgangen til voksenlivet" blir vanskelig om hun nå får bo hos moren slik jeg forsto at hun i alle fall tidligere ønsket? Kan det være at Ida fremdeles ikke forstår sitt eget beste, slik barnevernet gjerne tenker at barn ikke gjør?

Jeg regner med at barnevernet mener at det er til barnets beste at den snart voksne ungdommen fremdeles bor på Skjold. For ellers hadde hun vel ikke bodd der?

Er det slik at Ida, på grunn av tungrodd byråkrati og formaliteter må leve med en løsning som absolutt ingen synes er bra? Eller er det slik at barnevernet nå endelig mener at løsningen fungerer for henne, etter et par års prøving og ikke minst feiling?

Jeg vet selvsagt ikke alt om Ida, og der kan være grunner til at en 17-åring som er i ferd med å bli voksen, og som har blitt tungt eksponert i mediene de siste ukene, vil velge å bli på institusjon inntil hun ganske snart er myndig.

Men dersom Ida nå vil hjem, så er det vel nå ettertrykkelig bevist at det offentlige ikke har hatt noe særlig å tilby henne.

Da sier jeg bare:

SLIPP IDA FRI!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Tue Feb 09, 2016 2:17 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Barneministeren lover å gjøre det hun kan for å forbedre barnevernet i kjølvannet av Ida-reportasjen. Journalistene Thomas Ergo og Hans Petter Aass har intervjuet henne.

Jeg lover å gjøre det jeg kan, Ida!
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 48437.html

Horne vil satse på bedre samarbeid mellom barnevern og ungdsomspsykiatrien, at man må finne plasseringsalternativer nær hjemmet. Hun snakker om satsing på psykisk helse. At barnevern og politi må samarbeide bedre. Hun snakker om en kvalitets- og strukturendring i barnevernet.

Litt justeringer, med andre ord. Og mer penger inn i et dysfunksjonelt system.

Hva med å gå til kjernen av problemet, da, Horne? Er det noen i regjeringen som har lekt med tanken på å redusere antallet omsorgsovertakelser? Blir det for enkelt? Det krever få ressurser, og skaffer lite offentlige jobber. Kan vi fremdeles ikke snakke om elefanten i rommet? Eller er det slik at denne elefanten føres med stødig hånd av barnevernet og byråkratiet, mens barneministeren sitter som en hjelpeløs passasjer på ryggen?

Det ser dessverre ut til at Horne nok en gang går glipp av hovedpoenget, og hennes uttalelser gir lite håp om reelle forbedringer.

Utifra barneministerens uttalelser kan vi trygt forvente at jenter som Ida vil fortsette å være kasteballer i et barnevern som vil mye, som får til lite, og som ikke har forstått at den beste hjelpen et barn kan få under dagens betingelser ikke sjelden er denne: Ingen hjelp i det hele tatt.

Ja, Ida har opplevd traumer før hun kom i barnevernets omsorg. Kanskje kan moren klandres for at hun ikke klarte å skjerme datteren fra de verste påkjenningene. Kanskje ville ikke livet være smertefritt om Ida fortsatte å bo hjemme hos moren. Her er en beitemark hvor barnevernet kan fortsette å plassere skyld og finne næring.

Det er likevel et nokså grunnleggende prinsipp at skal man hjelpe, så må hjelpen være til nytte.

Dette nokså basale premisset mangler imidlertid innenfor norsk barnevern. Derfor skal familiene nå også tvinges til å motta mer hjelp som ikke hjelper.

Derfor ble det en Ida-sak, og derfor kommer det mange Ida-saker også i fremtiden.

De fleste av dem vil vi dog ikke få høre noen ting om.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Thu Feb 11, 2016 1:35 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Apropo elefanter i rommet...

https://www.cartoonstock.com/cartoonvie ... ef=tcrn691

https://www.cartoonstock.com/directory/ ... e_room.asp

:wink:

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Thu Feb 11, 2016 9:01 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
familien-er-samlet wrote:
Det er likevel et nokså grunnleggende prinsipp at skal man hjelpe, så må hjelpen være til nytte.
    Dette nokså basale premisset mangler imidlertid innenfor norsk barnevern. Derfor skal familiene nå også tvinges til å motta mer hjelp som ikke hjelper.

Den over-ivrige hersingen med negativt resultet som vi ser i barnevernet, har for flere år siden fått meg til å se laissez-faire-filosofi omkring samfunnsforhold i et nytt, mere positivt lys.

Dette at man skal la tingene gå sin gang, finne sin egen vei, er i mange sammenhenger umoralsk. Man kan ikke sitte stille og la alvorlige katastrofer finne sted rundt seg hvis det er mulig å hjelpe til å forhindre det.

Men det er viktig å være mere kritisk til ens egen 'innsats', mere selvkritisk, og vurdere mer omhyggelig hva ens inngripen kan føre til. Det er ikke nok å være velmenende. Vi har det alle med å betrakte oss selv som gode og hjelpsomme.

Iallfall er jeg kommet til at det er fornuft i et prinsipp fra laissez-faire-filosofien: Det skal kreves sterkere og bedre grunner, og bedre sannsynlighet for et positivt resultat, for å gripe inn enn for å ikke gjøre noe. Særlig når inngripen skjer med makt.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Thu Feb 11, 2016 9:57 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
MH Skånland wrote:
Dette at man skal la tingene gå sin gang, finne sin egen vei, er i mange sammenhenger umoralsk. Man kan ikke sitte stille og la alvorlige katastrofer finne sted rundt seg hvis det er mulig å hjelpe til å forhindre det.

Men det er viktig å være mere kritisk til ens egen 'innsats', mere selvkritisk, og vurdere mer omhyggelig hva ens inngripen kan føre til. Det er ikke nok å være velmenende. Vi har det alle med å betrakte oss selv som gode og hjelpsomme.  


Jeg er helt enig i dette. Og det er ikke bare barnevernets inngripen i form av akuttplassering eller omsorgsovertakelse som hindrer familien i å finne sin egen vei, som du sier.

Barnevernets blotte tilstedeværelse, der man blir overvåket, og der man for hvert steg man tar på familiens vegne må tenke på eventuelle konsekvenser fra barnevernet, virker lammende.

Da jeg var hjemme i Norge for å rydde opp etter at vi hadde forlatt hjemmet vårt i hui og hast for få år siden, traff jeg vår nabo. (Vi forlot boligen nærmest som den sto, uten å gjøre særlig mye annet enn å pakke koffertene). Han kjente barna våre godt og forsto ikke at barnevernet skulle ta ungene som hadde løpt inn og ut av huset hans i flere år. Han sa at han ikke kunne se noe annet enn at vi var gode foreldre. For øvrig fortalte han om et annet foreldrepar som han kjente, og som var blitt fratatt barna. Han beskrev hvordan begge foreldrene nå var sykemeldt og kanskje på vei mot arbeisuførhet. Da jeg tilfeldigvis traff ham da jeg nylig var i Norge igjen en tur, spurte jeg hvordan det gikk med vennene hans. Han fortalte at de hadde fått barna tilbake. Han hadde likevel et sorgfullt uttrykk i ansiktet, og jeg forsto at alt likevel ikke var såre vel: -Men de blir overvåket, sa han.

Familien har sin egen dynamikk. Problemer vil ofte kunne løses over tid, dersom denne dynamikken får virke. Det har med det å gjøre at vi mennesker fremfor alt er eksperter på ett område: tilpasning. Vi finner over tid løsninger eller måter å takle problemer på.

I landet vi nå bor i, har de vel knapt noe barnevern. Betyr det at de ikke sliter med menneskelivets problemer, eller familielivets utfordringer? Selvsagt ikke. Men i et samfunn der familiene får være i fred med mindre man gjør noe kriminelt, finner man løsninger.

Bekken kan risle og renne via mange omveier, men får den finne sin egen vei, finner den til slutt havet.

Barnevernet påtvinger familien tiltak som ikke fungerer, og forstyrrer familiens indre liv på en slik måte at den hindrer den i å finne sine egne løsninger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Thu Feb 18, 2016 9:00 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Stavanger kommune vil lære av Glassjenta-reportasjene
Stavanger Aftenblad, 18 februar 2016

"Reportasjeserien om Glassjenta skapte sterke reaksjoner hos mange fagfolk. Nå samler Stavanger kommune sentrale offentlige etater som er involvert i oppfølgingen av barn og unge under barnevernets omsorg til møte for å lære."

Må presumptivt voksne mennesker med ansvar på kurs og lære at man hverken skal torturere og heller ikke tillate at andre torturerer?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Fri Feb 19, 2016 10:43 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Siterer fra artikkelen i Stavanger Aftenblad:

"Avsløringene om det offentliges behandling av Glassjenta har fått både barnevernstjenesten på Karmøy og det statlige barnevernet Bufetat til å be tilsynsmyndighetene om å granske sin håndtering av tenåringsjenta."

Leder for barnevernet på Karmøy og leder i statlig barnevern Bufetat har begått pliktbrudd ved ikke å sørge for forsvarlighet i tjeneste-ytingen. Her er svikt i internkontroll. Svikt i styring og ledelse av virksomhetene.

De angivelig "ansvarlige" ledere har ingen peiling på hva som foregår innenfor eget ansvarsområde. Det er tjenesteforsømmelse. Og må få følger. Vi kan ikke ha uansvarlige mennesker i posisjoner der de har ansvar for barn.

Videre skriver Stavanger Aftenblad om Ida:

"Minst 87 ganger ble hun utsatt for tvangsinngrep. 36 av inngrepene var fysisk maktbruk, som regel legging i gulvet. 94 forskjellige ansatte var involvert i tvangsinngrepene. Av disse var 58 forskjellige ansatte ved institusjonene enten direkte involvert i maktbruk mot Ida eller tilstede da det ble brukt makt mot henne.

Politiet hadde minst 49 oppdrag knyttet til Ida. Minst 24 ganger ble hun lagt i håndjern av politiet. I tillegg brukte politiet ved flere anledninger sterkere maktmidler - som pepperspray, skjold, bodycuff, kroppsvisitering, strips på beina og spyttemaske. Minst åtte ganger ble hun arrestert og tatt med til politistasjonen eller satt på glattcelle. Hun ble tiltalt for 26 straffbare forhold, de fleste skadeverk eller trusler og vold mot politi og personale.

Minst 79 ganger ble hun framstilt for medisinsk hjelp. På drøyt ett år ved en institusjon i Troms var hun 42 ganger på sykehus eller legevakt. På under halvannet år var hun rundt 60 døgn på sykehus. Ved et tilfelle i slutten av mai 2015 ble hun lagt i reimer i syv timer på Ungdomspsykiatrisk seksjon, Tromsø. Minst 40 ganger begikk hun selvmordsforsøk, tok overdoser med medikamenter, svelget glass eller skadet seg selv på andre måter.

Bare i løpet av ni måneder under barnevernets omsorg ble hun flyttet mellom sju ulike hjem."


Massivt og overveldende maktmisbruk. Uten at noen tar ansvar. Uten at noen griper inn, og stopper vanviddet.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Fri Feb 19, 2016 12:16 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Greit nok å beskylde andre for omsorgssvikt, som her reiseselskepene:

"Er man et selskap med turister, så har man et ansvar, og ikke minst er man underlagt norsk lovgivning som her betyr å varsle barnevernet når et barn utsettes for omsorgssvikt."
Det er Randi Talseth i det velkjente "Voksne for Barn" som sier dette.

Hva når det er barnevernet som begår omsorgssvikten? Kanskje det skulle takles FØRST ? Men nei, "ekspertenes" blikk har i all år vært vendt mot foreldre og andre, aldri mot dem selv.

Barnevern hylles for initiativ mot foreldrefyll i Syden
vg, 2 juli 2014

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Thu Feb 25, 2016 11:54 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Ber politikerne tenke helt nytt om barnevernsinstitusjoner
"Barnevernseksperter er positive til at flere fylkesmenn skal granske hvordan helsetjenestene, barnevernstjenesten, det private barnevernet og Bufetat har håndtert Idas sak. Men ikke uten forbehold."
Stavanger Aftenblad, 24 februar 2016

"Fylkeslegen i Hordaland gikk tirsdag ut i Aftenbladet og varslet at tre fylkesmenn - i Hordaland, Rogaland og Troms - nå skal granske tjenestene som har håndtert Ida (17) under hennes to dramatiske år i barnevernet. Både helsetjenestene, den private barnevernsaktøren Aleris, Bufetat og Karmøy barnevernstjeneste skal under lupen, muligens også andre involverte aktører. Granskingen kommer i hovedsak som en følge av Aftenbladets 64-siders reportasje Glassjenta.
    - Aftenbladets reportasje har avdekket så mange svakheter i håndteringen av Ida, at jeg nesten lurer på hva mer som kan komme ut av dette tilsynet, sier Elisabeth Gording Stang, førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus."


Gording Stand er allikevel ikke den jeg helst ville sette til å foreslå hvordan man skal forbedre barnevernet. Hun er knapt skeptisk nok.

"- Politikere og myndigheter bør nå benytte anledningen til å spørre: Hva vil vi med ungdomsinstitusjoner i barnevernet? sier barnerettsforsker Elisabeth Gording Stang."
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Thu Feb 25, 2016 12:19 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

NTB-artikkel i svært mange aviser:

Igangsetter tilsyn av barnevernstjenester i tre fylker
Stavanger (NTB): Barne- og ungdomspsykiatriske avdelinger og poliklinikker ved sykehus i Hordaland, Rogaland og Troms skal granskes etter en avsløring gjort av Stavanger Aftenblad.
Altaposten, 23 februar 2016


Igangsetter tilsyn av barnevernstjenester i tre fylker
OPPVEKST. Barne- og ungdomspsykiatriske avdelinger og poliklinikker ved sykehus i Hordaland, Rogaland og Troms skal granskes etter en avsløring gjort av Stavanger Aftenblad.
Kommunal Rapport, 24 februar 2016

"På bakgrunn av informasjonen vi samler inn, kan det også bli aktuelt å gjennomføre tilsyn med andre tjenester, sier fylkeslege Helga Arianson hos Fylkesmannen i Hordaland til Stavanger Aftenblad.
    Hun skal lede granskningen av barnevernet i Karmøy, det statlige barnevernet Bufetat Vest og den private barnevernsaktøren Aleris."


Fylkeslege Helga Arianson har tidligere, som i Samnanger-saken, vært fullstendig ukritisk overfor hva barnevernet gjør i den virkelige verden. Derimot vil hun kommunene så vel ved å tilføre dem mere barnevernsressurser.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Thu Feb 25, 2016 3:09 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
MH Skånland wrote:
  
"På bakgrunn av informasjonen vi samler inn, kan det også bli aktuelt å gjennomføre tilsyn med andre tjenester, sier fylkeslege Helga Arianson hos Fylkesmannen i Hordaland til Stavanger Aftenblad.
    Hun skal lede granskningen av barnevernet i Karmøy, det statlige barnevernet Bufetat Vest og den private barnevernsaktøren Aleris."

  


Da jeg selv klaget til Fylkesmannen i vår sak, og hadde en telefonsamtale i så henseende, var juristen i andre enden av telefonen på tilbudssiden, og redegjorde for at Fylkeslegen hadde mandat og kompetanse til å evaluere alle sider ved en barnevernssak.

Da jeg etter hvert klaget formelt, noe jeg gjorde flere ganger, ble svarene fra Fylkeslegen bare en oppvisning i intetsigende argumentasjonsteknikk. Siste gangen jeg fikk svar, måtte jeg faktisk le litt for meg selv. Selv om jeg hadde spisset formuleringene i klagen slik at det skulle være vanskelig for Fylkeslegen å vri seg unna, kom der et svarbrev som elegant svingte seg utenom det som var hovedpoenget i min klage.

Jeg var slått, og erkjente nederlaget.

En kollega av meg som tidligere har jobbet i byråkratiet (jeg er ikke sikker på om det var hos NAV eller hos Fylkesmannen), fortalte meg for øvrig hvordan hun fikk kritikk av sine overordnede for å gi for klare svar på klager. Hun beskrev med et smil hvordan hun faktisk ble opplært i å skrive diffuse og uangripelige klagesvar.

Men la meg nå begynne å nærme meg poenget: Klageordningen hos Fylkeslegen/Fylkesmannen i barnevernssaker ser jeg på som en klagerett uten et særlig reelt innhold. Mange har nok forsøkt seg på å klage. Noen, som jeg selv, forsøker seg igjen, men til slutt vil jeg tro at de fleste må gi tapt. Man kan ha så gode argumenter man vil, men det spiller ingen rolle. Fylkeslegen går antagelig for skams skyld inn i en og annen barnevernssak og retter kritikk mot kommunen, nærmest for å demonstrere at klageordningen er oppegående, men jeg nekter å tro at klager til Fylkesmannen i regelen har noe for seg.


Når tre fylker nå skal granske barnevern, regner jeg med at også det i realiteten blir en slags unna-manøver, ettersom ingen av de ansvarlige egentlig ønsker endringer som monner. Det skulle ikke overraske meg om denne granskingen fører til at man retter kritikk mot barnevernet, slik både Riksrevisjonen og andre tidligere har gjort. Så kan man bruke denne kritikken som argument for å få mer penger inn i det dysfunksjonelle systemet.


Det som virkelig kunne gjort en forskjell, var om Fylkeslegen hadde brukt sin kompetanse til å gå kritisk inn i enkeltsakene de får til klagebehandling. Og jeg tør nesten ikke tenke på hva som hadde skjedd dersom Fylkeslegen hadde tatt sitt tilsynsansvar overfor sakkyndige alvorlig. Interessen fra Fylkeslegen er på dette feltet naturligvis laber. De behandler ikke klager på sakkyndige, og skyver - som barneverntjenesten - Fylkesnemnda foran seg for å unngå å ta stilling i barnevernssaker.


Etter min mening er fylkesmennenes gransking av barnevern et genialt forslag dersom man vil gjøre noe som ser handlekraftig og målrettet ut, men som bare virvler opp litt støv og ikke gir noen som helst gevinst for barna som er taperne i dagens barnevernssystem.

PS; apropos sakkyndige rapporter: I dag finnes faktisk ingen klageordning når det gjelder sakkyndige. Barnesakkyndig Kommisjon er ingen klageinstans, vurderer ikke premissene for rapporten, har ingen sanksjonsmyndighet og kan ikke underkjenne rapporter. Faktisk sender ikke Barnesakkyndig Kommisjon sin evaluering til motparten/foreldrene, heller ikke på oppfordring, og i vår sak forsøkte barnevernet og den sakkyndige selv å fortie at Kommisjonen faktisk hadde kommet med betydelige anmerkninger. Man kan klage til Psykologforeningen (psykologer) eller Legeetisk Råd (psykiatere), men de kan bare vurdere de etiske sidene ved rapportene, og deres uttalelser trenger ikke tas hensyn til. Kommuneadvokaten i min egen kommune sa at det i praksis var umulig å få underkjent en sakkyndig rapport, og ønsket ikke at åpenbare feil i rapporten ble korrigert (merkelig, hva?). Fylkeslegen på sin side viser til at rapporten (i en pågående sak) vil bli grundig vurdert i Fylkesnemnda, og hevder også at de ikke har noe mandat til å vurdere klager på sakkyndige rapporter.

Når sakkyndige åpenbart skriver nesten hva det skulle være i en rapport (vår egen sakkyndige skrev eksempelvis at jeg hadde gjort min kone gravid flere ganger på få år for "effektivt" å hindre henne i å realisere seg selv) har det altså sin naturlige forklaring. De vet at de i høyden kan få kritikk som uansett ikke får noen konsekvenser for deres virksomhet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Sat Feb 27, 2016 9:25 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Etterlyser systemgransking
Tilsynsmyndighetene fungerer ikke. Norge trenger en kommisjon som ser kritisk på barnevernet som system. Det mener menneskerettighetsekspert Gro Hillestad Thune.
Stavanger Aftenblad, 26 februar 2016

Den tidligere dommeren ved menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg har de senere årene engasjert seg for rettssikkerheten til barn og ungdom under barnevernets omsorg. I fjor var hun én av flere fagpersoner som skapte debatt gjennom oppropet «Bekymringsmelding om barnevernet». Hillestad Thune har lest reportasjen Glassjenta om Ida (17) og hennes to dramatiske år under barnevernets omsorg. Hun mener Idas sak avslører systemsvikt på mange plan og at den bør brukes til læring nasjonalt."


"Men hun tviler sterkt på om den varslede granskingen av saken vil føre til en slik læring.Tirsdag ble det klart at fylkesmennene i Hordaland, Rogaland og Troms skal føre tilsyn med barnevernstjenesten i Karmøy, Bufetat Vest, den private barnevernsaktøren Aleris, helsetjenestene og muligens andre aktører som har håndtert Ida.
    - Jeg skal ikke foregripe utfallet av en gransking. Men prinsipielt blir dette som å la bukken passe havresekken. Fylkesmennene er klageinstans for barnevernsbarn og har ansvar for å føre tilsyn med institusjonene. De skal passe på at barna ikke blir utsatt for uforsvarlig makt og tvang. Fylkesmennene kan dermed ikke betegnes som uavhengige."


Bravo bravo! Endelig en prominent jurist som sier det som trengs å sies om fylkesmennene.


"Så spørsmålet er: Hvordan kan vi få en gransking som jenta fortjener og som det offentlige har tillit til? Hvordan få den granskingen samfunnet trenger for å lære? spør Hillestad Thune.

Ja, hun kan så si. Hele systemet har trukket seg selv og hverandre inn i en ganske forferdelig, inngjerdet verden uten realistisk forhold til det egentlige livet utenfor gjernet, en glassboble hvor de også trekker den enkeltes familie inn.
    Jeg tipper at selv hvis man fikk en ordentlig opprulling ("granskning" smaker for mye av det det bestående politiske system alltid driver med), vil det kreve håndfast aksjon mot det bestående for å få til annet enn bittesmå overflateendringer. For etablissementet må jo nedlegges, det må vekk. De driver krig mot befolkningen, og vil ikke gi opp egen posisjon og profitt uten adskillige sverdslag.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Tue Mar 08, 2016 8:22 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
   

Jente (17) truet ansatte med knuste flasker, øks og balltre
http://www.itromso.no/nyheter/2016/03/0 ... e-flasker-øks-og-balltre-12251796.ece
iTromsø, 8 mars 2016

"MÅ SONE: Ei 17 år gammel jente må sone i en ungdomsenhet etter å ved flere anledninger ha truet institusjonsansatte med skarpe gjenstander som kniv, øks og glasskår."

"Ei 17 år gammel jente er i Nord-Troms tingrett dømt til fengsel i ett år og tre måneder etter å ved flere anledninger ha kommet med gjentatte alvorlige trusler mot ansatte på en barneverninstitusjon.
    Seks måneder av straffen gjøres betinget, og hun får også inndratt tre tapetknivblader, en øks og et balltre."


"Jenta er under offentlig omsorg og alle tiltalepunktene gjelder hendelser knyttet til opphold på barneverninstitusjonen. Ved flere anledninger i fjor vår og sommer, skal hun ha fremsatt alvorlige trusler mot de ansatte. Hun skal ifølge tiltalen ved flere anledninger ha holdt kniv, glasskår, øks eller balltre mot de ansatte.
…. Ved flere anledninger skal hun ha uttalt lignende trusler som «jeg skal drepe dere alle sammen»."


"Ifølge tiltalen skal hun også ha vært voldelig og truende mot politiet da de skulle bistå barnevernstiltaket. Ifølge tiltalen skal hun ha sparket en politibetjent i ansiktet,…"


Det høres ut til å ligne svært på "Glassjentas" historie.

*

Senere:

Det er åpenbart Glassjenta Ida det dreier seg om:

Ida (17) dømt til fengsel
Stavanger Aftenblad, 8 mars 2016

"Idas (17) to opprivende år under barnevernets omsorg ser ut til å få en brutal slutt. «Glassjenta» nå dømt til ni måneders ubetinget fengsel.
    Nord-Troms tingrett har nå dømt den 17 år gamle jenta for 13 tilfeller av alvorlige trusler, deriblant drapstrusler, mot barnevernsansatte og politibetjenter. Hun er i tillegg dømt for vold mot politiet ved én pågripelse og ett tilfelle av vold mot en barnevernsansatt. De fleste episodene fant sted våren og sommeren 2015 og er omtalt i Aftenbladets lange reportasje «Glassjenta»."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Tue Mar 08, 2016 9:45 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Millionbutikk for Aleris, lidelse og tortur for Glassjenta Ida.

Og verst av alt, det vil kanskje bli en lettelse for Ida om hun nå får lov til å sone i fengsel. Da vil hun forhåpentligvis slippe å bli provosert inn i utagerende adferd av kyniske barnevernere. Og kanskje Ida får lov til oppleve å bli behandlet som et normalt menneske igjen. Oppleve å ha normale rettigheter igjen.

Jeg er redd for at mange institusjonsbarn heller ville foretrukket fengsel fremfor barnevernsinstitusjonene. Hvis de fikk velge selv.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]