Nina wrote:
Hmm... Det synes for meg som om fylkesmannen er mer opptatt av hvorvidt barnevernet har respondert på meldinger enn hvorvidt de har forgrepet seg på uskyldige.
Jeg tror det er der problemet ligger. Barnevernet er mer opptatt av ryggdekning ifall det skulle vise seg å være noe i meldingen. De beskytter seg selv først og fremst. Alle handlingene deres kan forklares ut fra hvordan de ønsker å ikke få kritikk av Fylkesmannen eller andre som går til rettsak for å få erstatning for en ødelagt barndom der hvor barnevernet skulle ha grepet inn.
Derimot risikerer de ingen kritikk for altfor pågående og ivrig oppfølging. Det er heller ingen som kritiserer dem når normale ressurssterke mennesker får merkelappen "slitne" og "hjelpetrengende" akkurat som om de skulle være narkomane tiggere sittende på fortauet med plastkoppen sin eller øst-europeiske profesjonelle tiggere.
Man må jo nesten prøve å se det fra barnevernets side. Her har de fått inn en alvorlig bekymringsmelding om en alkoholisert mor. Meldingene fortsetter å komme inn. Barnevernet er så redd for at de skal bli kritisert at de holder saken gående. De færreste alkoholikere vil jo innrømme at de har et problem - slik tenker barnevernet, tror jeg.