It is currently Sat Apr 27, 2024 3:08 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: «Fuglene under himmelen»
PostPosted: Mon Nov 28, 2011 8:57 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Forfatteren Nils Harald Sødal kommer i disse dager ut med boken «Fuglene under himmelen» som handler om livet til Sarah fra Sudan, om livet hennes fra hun som 6-åring mistet sin familie, om flukt og om overgrep.

Dagbladet omtaler bokprosjektet med intervju her:
http://www.dagbladet.no/2011/11/28/kult ... /19061620/

Jeg sakser inn følgende av spesiell interesse for oss:
Quote:
"I fjor var hun gjennom en rettssak. Barnevernet fratok henne den yngste sønnen på brutalt vis. Sødal var vitne, og Sarah vant.

Sødal opplever stor forandring hos Sarah gjennom det siste året. Han beskriver henne som tidligere innkapslet, og nå som levende og glad.

- Jeg reagerte på bakgrunnen for hastevedtaket til Barnevernet. Det står at hun samtykket i å ha disosiativ lidelse. Det er en kontroversiell diagnose, som hun ikke vet hva er. Det er sterkt å høre hvordan sønnen ble hentet - Sarah ville ringe politiet, men de var jo allerede der. Det var mye som ikke stemte, derfor var det liten tvil om at jeg ville vitne. Også vant vi. Du vant!, sier Sødal."
KILDE


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: «Fuglene under himmelen»
PostPosted: Tue Nov 29, 2011 12:40 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Hjelpe meg for en rørende historie! Det skal ikke så mye til for å gjøre meg rørt, men dette var likevel sterkt!

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: «Fuglene under himmelen»
PostPosted: Fri Jan 06, 2012 9:26 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
"Dissosiativ lidelse" er ikke bare suspekt, det er en kvakksalverdiagnose. Som naturligvis fortsetter og fortsetter å bli brukt av barnevernet, og som jurist-lakeiene fortsetter å ha respekt for.

Jeg skrev noe om det i forbindelse med Quick- og Tengs-sakene helt tilbake i 1998. Det var ikke vanskelig å få kunnskap hos de få skikkelige psykologene som prøver å gå imot systemet. Det gir en underlig følelse å konstatere at så pass enkle ting å sette seg inn i blir innbitt lukket øynene for ikke bare av barnevernet, men også av alle de psyko-bablerne som styrer dem. Jaja, de har vel annet å gjøre, alle bablerne i diverse kommisjoner, enn å sette seg betryggende inn i skikkelig faglitteratur i sitt eget fag og stoppe vanviddet.

Jeg skrev: "There, too, Kripos (the criminal police), the public prosecutor and a psychiatrist (Ulf Åsgård) claim that the accused has repressed the memory of the killing. Sixty years of research, however, have not been able to show that repression exists (cf. D.S. Holmes (1990): "The Evidence for Repression: An Examination of Sixty Years of Research", in J. L. Singer: Repression and Dissociation, the University of Chicago Press)."

Our judicial system is heading - where?
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: «Fuglene under himmelen»
PostPosted: Sat Jan 07, 2012 7:44 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
  
Jaja, de har vel annet å gjøre, alle bablerne i diverse kommisjoner, enn å sette seg betryggende inn i skikkelig faglitteratur i sitt eget fag og stoppe vanviddet.  

De er opptatt med med å komme seg inn i pene stillinger og posisjoner. Får da ikke tid til sannhetssøking, empiri, konstruktiv selvstendig samfunnskritikk og diverse annet for sunn tenkning.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]