It is currently Sat Apr 27, 2024 9:41 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Og ENNÅ flere barneklienter i Aftenposten i dag.
PostPosted: Mon Aug 18, 2008 7:05 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Aftensposten har sin gulldag 18. august 2008. Her ved å trykke ennå en artikkel om barn som er behandlingstrengende. En melding fra NTB, så slipper de å betale egne "journalister" i arbeidet for å stemple flest mulig barn som syke og hjelpetrengende.

Ingress, Aftenposten: Stille barn sliter på skolen

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 366764.ece

Quote:
I sin doktorgradsavhandling har hun undersøkt barn og unge som er stille og innesluttet på skolen, og som lider faglig eller sosialt på grunn av dette.


Ok. Så har vi fått det fastslått: Alle barn som er stille, sliter på skolen. Jeg blir trist på rolige og beskjedne ungers vegne: De kan ikke få være stille, uten å samtidig "slite", og hva betyr dette populistiske begrepet? I mitt vokabular er slite det samme som å dra, hale, trekke, gjerne slite en tråd eller noe i stykker. Igjen ser en barneverns-diagosene utbre seg i Aftenposten. "Slite" er blitt et mystisk begrep ingen egentlig vet innholdet av, men alvorlig er det, og barnet trenger "hjelp".

Den gangen jeg gikk på skolen, het det urokråker, bråkebøtter, høy på pæra, sjenerte, og alt lå innenfor normalen. Det var slik unger var: Forskjellige, men ikke stemplet som om de led, eller det populære begrepet "sliter", som forteller mindre enn ingenting. Hva sliter de med i så fall? At de ikke er lik alle andre, eller dvs. gjennomsnittet, hvis det finnes noe gjennomsnittlig og friskt igjen i Norge?

I den klassen jeg gikk, var det ei jente som virkelig var "stille og innesluttet". Hun rødmet og stammet så ille under høytlesing, at læreren til slutt hoppet over henne med å si "og nn trenger ikke lese i dag". Siden det ble dag etter dag etter dag, og et fast rituale, slet hun antakelig mindre. Når jeg ser tilbake, kan det virke som hun både ble tryggere og tødde mere opp. I dag holder hun taler og foredrag. Noe hun neppe ville gjort hvis hun ble sendt til skolepsykologen, som vi heldigvis ikke hadde den gangen.

Som kilde for sin stigmatiserende, fete ingress, har Aftenposten høgskolelektor og forsker Ingrid Lund.

Quote:
I sin doktorgradsavhandling har hun undersøkt barn og unge som er stille og innesluttet på skolen, og som lider faglig eller sosialt på grunn av dette.


Det er vel ett stykke fra "Stille barn sliter på skolen", til barn som er så innesluttede og stille at de lider faglig eller sosialt på grunn av dette? Etter mine begreper utgjør "noen" og "alle" en himmelvid forskjell. Men det ligger antakelig for høyt til at Aftenposten skjønner forskjellen.

Igjen stempler altså Aftenposten normale barn som syke, ved å definere barn inn i ett "alle". Jeg skulle ønske for norske barn, at det både var lov å være stille, og lov å bråke. At de ble akseptert slik de var. Kanskje ville færre slite da? At det ennå fantes omsorgsfulle, kloke lærere, som holdt sin hånd over barn, slik at de kunne få beholde selvtilliten. Og samtidig lære oss andre noe grunnleggende viktig; en pirker ikke borti andres sårbarheter, og en er like god, om en kan lese høyt eller ikke.

Ellers skulle det være interessant å lese hvilke informanter Ingrid Lund har brukt. Er det lærerne? For det kan være motsatt: Barn i norsk skole lider både faglig og sosialt, og noen av barna som lider i den norske skolen slik den er i dag, reagerer med å bli stille og innesluttet. Andre reagerer med å bli det en diagnostiserer som "utagerende" - altså overaktive.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 18, 2008 8:00 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
En av de jeg opplevde som mest stille i klassen, har vel vert på Stortinget for Senterpartiet. I årevis har hun drevet med politikk på fylkesnivå.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 19, 2008 8:54 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Dette fokuset på de stille barna kommer sannsynligvis av at det har vært noen tilfeller hvor de stille plutselig har gitt lyd fra seg og det så ettertrykkelig at fangevokterne får sjokk.

Hva, hvem, hvorfor spør de da og siden de ikke har lagt merke til ungen tidligere må det være dette som er årsaken - at barnet har blitt skoletaper i det stille.

For det MÅ jo være noe galt med de som ikke trives i det utmerkede miljøet og med de velkvalifiserte lærere som den norske skolen har.

Gatto mener å ha merket seg at forandringen (det gjelder alle) skjer i fjerde klasse - da er gleden ved skolen ugjenkallelig borte og resten av tiden vil barna enten tilpasse seg systemet - eller forkaste det.

De urolige har vel ofte opplevd å forkastes før de selv forkaster - de stille får ro til å velge selv - det er dette de vil ha slutt på.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]