It is currently Sun Apr 28, 2024 5:54 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: En blogg
PostPosted: Wed Apr 02, 2008 2:37 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Tue Jul 31, 2007 2:05 am
Posts: 206
Location: Haugesund
http://www.vgb.no/permalink.php?blog=17 ... no_cache=1

Jeg svarte som følger:

Jeg vil anbefale deg å lese mye av den forskningen som foreligger på feltet omsorgsovertakelser, og de påvirkninger dette har på barn. Visste du at barn som vokser opp hos foreldre som er rusmisbrukere, har omtrent like stor prosentvis sjanse til å klare seg i samfunnet, som et barn som er fosterhjemsplassert? Visste du at barns adskillelse fra; da i særdeleshet, mor, øker sjansene for bl. a. bipolare lidelser og schizofreni?
Denne forskningen blir lagt liten eller ingen vekt på i dagens rettssystem. Familien har lite til ingen rettssikkerhet, og den blir stadig innskrenket. Barnevernet er under konstant kritikk fra FN. Tenk, så mange familier som kunne vært sammen, om husmorvikaren ble gjeninnført. Tenk, så mange barn som kunne vært sammen med si mamma og pappa mer enn, f.eks. 3 timer hver 4. uke, om barnet istedetfor å bli fosterhjemsplassert hos fremmede, heller havnet hos bestemor og bestefar.
Eller syns du det er på sin plass at barn blir hentet på sykehuset, få dager etter fødselen, fordi barnevernet mener "det er fare for" omsorgssvikt? Hva skjedde med hjelpetiltak? Og det kunne jo skjedd deg også: Selv om du har alle intensjoner om å bli en god forelder for ditt barn, er det jo ingen garanti? Skal man da ta alle barn fra sine foreldre på sykehuset, "sånn i tilfelle"? Hvor skal man la grensa gå?
Barnevernet bryter stadig §4-16: Så snart som mulig etter en omsorgsovertakelse, skal barnevernet hjelpe foreldrene til å komme i en posisjon der barna kan tilbakeføres. Det skjer sjelden.
Siden du åpenbart har sett innom r-b-v, kan du jo lese om Gerd June og Ronny. Du finner også saken omtalt på sfm.no
Det er ingen som mener at barna skal bo hos overgripere. Men er kanskje ikke slekt bedre egnet for barna, enn et vilt fremmed menneske. Eller en institusjon? Du kan jo også lese hva Henrik Quam skriver der. Han er selv barnevernsbarn, vokst opp i institusjon. Familietilhørighet er viktig for et barn. Selv for dem som vokser opp i et adoptivhjem, er trangen til å finne ut, og gjerne treffe sitt biologiske opphav, sterk. Tenk deg da hvordan det er for et barn som kjenner mamma og pappa? Man hører om at barnevernet blir koblet inn for sent. Men de tilfellene som er minst like skremmende, er de tilfellene man ikke hører så mye om. Der barnevernet ikke skulle vært koblet inn i det hele tatt, eller iallefall ikke med et vedtak om omsorgsovertakelse. Og det er de tilfellene man vil til livs på r-b-v. Noen mener barnevernet bør legges ned, andre ønsker en total endring. Men felles for alle, er meningen om at måten barnevernet går frem på nå, er fullstendig uholdbar.
Visste du forresten at barnevernet kan, ved annenhånds opplysninger, hente barn på hastevedtak? Og ikke vil tilbakeføre dem på tross av at de ikke har funnet noe å utsette i hjemmet i ettertid? At fylkesnemnda har vedtatt en søknad om hastevedtak, underskrevet av en saksbehandler som ikke hadde myndighet til å skrive under på en slik søknad? Attpåtil underskrevet uten å undersøke om forholdene var slik de mente de var?
Jeg anbefaler deg å lese en bok som heter Adskillelse barn og foreldre, av advokat Sverre Kvilhaug. Dette er en advokat som i flere år har kjempet barnevernofrenes sak, etter å selv å ha sett at barnevernets fremstilling av hans klienter, overhodet ikke samsvarer med virkeligheten.
Barnevernet leier inn sakkyndige, som så setter diagnose på barnevernsklienten(e). Dette høres vel ikke ut som noe snusk? Ei heller at samme sakkyndig i neste øyeblikk er å finne i fylkesnemnda i en annen sak, med andre foreldre, men med samme barnevern? Helt uproblematisk det, ja? Eller kanskje er det mulig det er noen som er litt partiske? Som nevnte sakkyndig?
Dette er helt vanlig praksis. Er det ikke da på sin plass med en grundig oppvask, slik at når man leser at barnevernet har tatt affære et sted, så VET man at alt annet er prøvd? Og at man avslutningsvis kan lese at "barnet bor nå hos slektninger, og har det bra der"? For meg virker det som en langt bedre slutt, enn hva man kan se nå, hvis man bare fjerner skylappene...

Så får vi se, da, om det kommer med. Jeg prøvde å ikke tillegge noen her noen meninger, men ønsket å få fram at vi ikke er noen ensporede fjols som ikke vet hva vi snakker om, men at selv om vi er enige om hvor problemet ligger, har man gjerne ulike meninger om hva løsningen bør være. Så håper jeg ikke tråkket noen på tærne... :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 02, 2008 5:57 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg skrev:
Quote:
På r-b-v.net skriver folk med flere titalls år med erfaring med det såkalte barnevernet. Der skriver både dr. ditt og dr. datt. Vi er mennesker fra alle samfunnsnivå. Barnevernspedagoger skriver også der. Noen har også inngående studert forskningen om det såkalte barnevernet.

Men vi skjønner altså ikke hva som foregår i det såkalte barnevernet...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 02, 2008 11:26 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Tue Jul 31, 2007 2:05 am
Posts: 206
Location: Haugesund
Her har jeg enda en... Ble så hissig når jeg leste den, at jeg tror jeg skal vente noen timer med å kommentere...

http://www.vgb.no/13807/perma/261055/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]