It is currently Thu Mar 28, 2024 9:50 am



Post new topic Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Mon May 15, 2017 12:28 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

forbannet og fortvilet:
Barnevern
Oppland Arbeiderblad, 12 mai 2017

"Så mye feil barnevernet i Nordre Land har på seg. Så fortsetter de med å ta barna fra foreldre, nekte mer samvær. Kan de ikke gå inn med tiltak så de kan fortsette å være hos mor/far? At de stakkars barna kan få være i nærmiljøet og der de har nettverket sitt? Nei, de sender dem bort!"

"Nå må de snu denne «galskapen» dem driver med. De har makt og den bruker de til de grader også. Tenk på barna sier de, tja hva skal man si. Har ikke svar faktisk. I visse tilfeller må de inn og fjerne barna. Men den prosenten er liten."

"Stakkars, stakkars barn og foreldre."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Tue May 16, 2017 9:32 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Tormod Hilmen:
Nordre Land – fra vondt til verre
Oppland Arbeiderblad, 16 mai 2017

"Den 8. mars hadde jeg et innlegg i Oppland Arbeiderblad om samme kommune under overskriften «Nordre Land – en kommune i fritt fall»."

"Jeg trodde kommunen og Barnevernet ville ta grep og rydde opp i egne rekker etter den massive, negative medieomtalen i mars. Det er urovekkende og skremmende at de fortsetter i samme spor som før. De fornekter seg ikke. Det er vanskelig å få tillit til kommunens hjelpere innenfor skole og barnevern. De mangler den mest grunnleggende innsikten for å drive et slikt viktig arbeid; empati. Det virker også på meg som om de heller ikke tar folk på alvor. Innlegget til «Forbannet og sint» kan tyde på det. Som vedkommende skriver: «Har ikke ord lenger» og fortsetter: «Bare barnevernet vinner saken sin så er det ikke farlig med dem det gjelder». Dette er sterke ord som beskriver et system som er i fritt fall. Alt tyder på at kommunens ansatte i Barnevernet opptrer på en arrogant måte. Ingen er tjent med trusler rettet mot brukerne."

"Kommunen hadde vært tjent med å legge ned Barnevernstjenesten. De ødelegger de de skal hjelpe."

Bravo! Kort og godt.

"Jeg hadde ikke vært komfortabel hvis mine barn skulle vært underlagt barnevernet i kommunen."

For å si det mildt og behersket!

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Tue May 30, 2017 1:02 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Fylkesnevndenes og domstolenes plikter


Øistein Schjønsby:
Barnevernet igjen
Oppland Arbeiderblad, 30 mai 2017


"Barnevernet fylkesnemnda og domstolene hopper bukk over avgjørende deler av barnevernloven og i fosterhjemsforskriften."

"Det finnes endel viktige punkter og bestemmelser i loven som ikke blir skikkelig behandlet. Dette har jeg holdt et innlegg om på et seminar på Gol nylig, og jeg har kalt dette innlegget for prøvingsplikten som fylkesnemnder og domstoler har Uttrykket prøvingsplikt betyr i jussen at de er punkter som skal vurderes i en barnevernsak."

"... barnevernet kommer med en påstand om at dette har vært forsøkt men ikke har hjulpet. Er en slik påstand sann?"

"I saker hvor foreldrene har frembragt forslag om dugelige familiemedlemmer har barnevernet forsøkt seg med å hevde at barnevernet ikke vil «godkjenne» disse foreslåtte familiemedlemmer fordi de ikke er «egnet». Poenget er nettopp at det er fylkenemnd og domstol som skal vurdere om vedkommende familiemedlem er egnet, ikke kun barnevernet. Husk plikten domstolene har til å «prøve alle sider ved saken»."

"Hvis barnevernet skal skaffe en slik sakkyndig vurdering blir det alltid en sakkyndig som uttaler at ungen må bli der den er.( Jeg har aldri opplevd at en sakkyndig som er bestilt av barnevernet uttaler seg imot barnevernet, man kan jo selv tenke seg hvorfor ?) I alle mine år i denne bransjen har jeg kun en eneste gang opplevd at en oppnevnt sakkyndig anbefalte tilbakeføring. Joda, det har blitt mange saker i disse årene. Fylkesnemnd og domstoler må slutte å la sakkyndige diktere vedtak og dom og heller begynne å tenke selv."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Wed Jun 14, 2017 10:07 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Sonja Mandt, Stortingsrepresentant AP:
Barna fortjener bedre
Oppland Arbeiderblad, 13 juni 2017

"Mens det spinkes og spares ellers i barnevernet, renner våre fellesressurser nærmest uhemma ut til noen som har sett muligheten til å bli rike på barn som trenger omsorg fra barnevernet."

"Det å bruke våre felles skattepenger til å gi utrygge barn en bedre framtid, er jeg sikker på at de fleste kan stille seg bak. At regjeringspartiene bare trekker på skuldrene, når de samme skattepengene går til urimelige overskudd til konserner, er jeg like sikker på at det er flere enn meg som misliker sterkt. Barna fortjener bedre, og det betyr en klokere bruk av offentlige midler."

Mandts perspektiv er altså det vanlige blant mange politikere: Hun tror det er offentlig / privat det dreier seg om.

Jeg har lagt inn en kommentar, hvor jeg anbefaler isteden å bruke en beskjeden sum på å invitere Tone Kvernes fra Kongsberg til å holde foredrag i kommunene der barnevernsmillionene ruller ut.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Fri Jun 23, 2017 1:15 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Øistein Schjønsby, advokat:
Tormod Hilmens innlegg i OA
Oppland Arbeiderblad, 22 juni 2017

"I hans innlegg kommer han inn på et svært viktig poeng. jeg siterer: «De mangler den mest grunnleggende innsikten for å drive et slikt viktig arbeid; empati». Men dette er jo helt riktig!"

"Her tror jeg de fleste kjenner svaret. Den omsorg en mor og far gir sine barn vil i de aller fleste tilfeller være mye bedre enn den som barnevernet gir. Dette lar seg til og med bevise ut ifra ren statistikk hvor man kan lese at barn som er tatt vekk fra sine foreldre utvikler seg dårligere, de er mer utsatt for å havne ut i kriminalitet, de er mer utsatt for sykdommer, de har dårligere utdannelse, de har høyere selvmordsrate, de lever kortere."

"Jo da, men de psykologer vi ser i barnevernssaker går så å si entydige inn for å gi barnevernet rett i å ta ungen vekk fra mor – og far. Men de samme psykologer vet også hvilke negative følger det har for barn å bli revet vekk fra foreldre. Hvorfor sies det lite eller ingenting om dette når de samme sakkyndige doserer sine anbefalinger for fylkesnemnd eller tingrett?"

*

Tormod Hilmen har en kommentar under Schjønsbys artikkel. Jeg siterer et par setninger:
"Det trengs å sette fokus på barnevernet, spesielt i Nordre Land. Som sosionomutdannet har jeg liten tro på at de vil lykkes."

(Hilmens eget innlegg, som Schjønsbys artikkel viser til, står lenket til ovenfor i denne tråden.)



  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Thu Aug 17, 2017 1:22 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Øistein Schjønsby, advokat og synser:
Foreldrevern, Løkkebø?
Oppland Arbeiderblad 15 august 2017


"I Oppland Arbeiderblad den 28. juli har herr Gunnar Løkkebø et innlegg i bladet hvor han meddeler sin oppfatning om denne Valdres-saken hvor en datter døde av Anoreksi, – og hvor moren er tiltalt for å ha gjort gale ting som har medført datterens død. Det er for meg den rene galskap som politiet driver med."


Om barnevernet:

"Jeg har etterlyst en debatt om fylkesnemndas og tingrettens behandling av hva loven pålegger disse institusjoner, .."

"Alt dette gir loven anvisning på. Jeg hevder derfor at fylkesnemnd /tingrett ikke følger loven når disse svært viktige og avgjørende spørsmål ikke tas opp til egen vurdering av fylkesnemnd/tingrett. I fylkesnemnda/tingretten må barnevernet bli avkrevet hva de har gjort med disse spørsmål, og det går ikke at fylkesnemnd/retten skal ta barnevernets ord for at disse spørsmål er undersøkt. I altfor mange saker unnlates rett og slett å følge loven, og dette godtas av fylkesnemnd og tingrett."



  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Fri Sep 29, 2017 9:34 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Helene Sørbu:
Land barnevern og økonomi
Oppland Arbeiderblad, 29 september 2017

"Nylig kom en gutt hjem etter måneder i beredskapshjem. Påstandene og vurderingene til barnevernstjenesten holdt ikke i fylkesnemnda, så behandlingen ble avbrutt. Likevel nektet barnevernstjenesten å trekke saken. Nå først har de trukket saken, og gutten er endelig kommet hjem der han hører hjemme. Men, hva har han kommet hjem til? Og, hva har disse månedene kostet?
    Til tross for at barnet nå er hjemme, og saken er trukket fra fylkesnemnda så nekter barnevernstjenesten å slippe taket. Fordi de fortsatt er «bekymret», men de klarer ikke sette ord på hva bekymringen går ut på. Saken skal nå overlates til tilbakeføringsteam og tiltaksteam. Det betyr nye og flere saksbehandlere. I tillegg til saksbehandleren som «fabrikkerte» påstandene og fjernet barnet. ..... – at vedkommende som framsatte påstander, og fjernet barnet, nå skal inngå «samarbeid» med foreldrene og overvåke dem ukentlig."


Deretter har Sørbu en oversikt over hva Land kommune har gjort som koster penger. Den er på sin plass. Les selv!

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Fri Oct 06, 2017 8:25 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Morten Ørsal Johansens anklager mot barnevernet endte opp i India
Oppland Arbeiderblad, 5 oktober 2017

Artikkelen gir nærmest et resymé av artikkelen fra NRKs nettsider, ganske nøytralt. Men journalisten eller redaksjonen har i artikkelens morsomme tittel – hehe – gitt et bilde av at:

1) MØJ's artikkel har nådd slutten av sin spredning.
    Det er knapt tilfelle, men den konvensjonelle pressen i Norge vet selvfølgelig ikke dette, og
2) "endestasjonen" India er en slags fjern, liten bakevje, noe på linje med Falklandsøyene?
    Det er neppe tilfelle heller. The Sunday Guardian har litt av en sirkulasjon, på papir så vel som på nettet, og MØJ's artikkel kom inn på deres "Mest leste"-liste på internett (høyre kolonne her: SundayGuardianLive) i løpet av få timer etter at den var publisert sist søndag. I forgårs var den nummer 1 på listen. Den er på 2. plass nå. (Plasseringen på listen reflekterer hvor mange lesninger hver artikkel har hatt.)

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Fri Oct 06, 2017 7:49 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Øistein Schjønsby, advokat og synser:
Barnevern og manglende hjelp i Land
Oppland Arbeiderblad, 6 oktober 2017


"I avisen framgår det nå at en ny innleid leder i barnevernet i Land har kommet med freidige uttalelser om hva han mener er årsaken til det dårlige arbeide som barnevernet i Land har gjort. Han mener det er den enkelte medarbeider og ledelsen."

"Han sier at det mangler kvalifikasjoner. Han har sikkert rett. Men vil den ryddeprosess som foregår være til barnas beste, eller vil det nå i opprydningsfasen bli et ras av nye omsorgsovertakelser, altså hvor barnevernet tar ungene fra folk og plasserer dem slik at ungene i praksis mister mor og far og hele sin familie?"


Advokat Schjønsby avslutter artikkelen slik: "Ellers er det gledelig at så mange brave borgere skriver i avisen om barnevern. Dette er viktig for oss alle. Takk for meg." – Men han har forsikret muntlig at "Takk for meg" bare gjelder for denne artikkelen(!), og ikke betyr at han gir seg når det gjelder barnevernskritikk. Det er bra.
    
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Sat Nov 18, 2017 9:44 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Rådmann slutter: – Situasjonen i barnevernet ikke årsaken
Rådmann Jarle Snekkestad avviser at situasjonen i Land barneverntjeneste er årsaken til at han sier opp stillingen i Nordre Land.
Oppland Arbeiderblad, 17 november 2017

(Artikkelen ligger bak betalingsmur.)

*


Jeg legger inn for sammenligning:

Rådmannen i Nordre Land slutter
Rådmannen i Nordre Land, Jarle Snekkestad, begynner i ny jobb 1. januar. Kommunen har den siste tiden fått massiv kritikk for å ikke drive et forsvarlig barnevern.
nrk Hedmark og Oppland, 17 november 2017

"Barnevernet i Land-kommunene, som rådmannen er øverste leder for, har den siste tiden fått massiv kritikk fra Fylkesmannen på grunn av store antall avvik og brudd på barnevernsloven."

"Rapporten fra Fylkesmannen som kom i mars, viste at det hadde forekommet lovbrudd i 89 prosent av sakene. Blant annet ventet en familie to og et halvt år på en avgjørelse om tilbakeføring av barn fra fosterhjem.
   – Krevende periode
   Snekkestad sier til NRK at det er et viktig spørsmål om han kunne gjort noe annerledes som øverste leder for barnevernet i Land.
   – Det har vært en krevende periode for barnevernet, og det er det fortsatt. Man må alltid spørre seg om man kunne gjort noe annerledes. I ettertid ser vi at jeg, og også andre i organisasjonen, kunne ha gjort ting noe annerledes. Vi ser at omfanget av sakene var større enn vi var klar over, og dette var krevende å få oversikt over, forklarer Snekkestad."


Jaså, omfang og mer krevende. For ham og barnevernet. Han teknifiserer barnevernets behov; familienes behov for å være i fred for barnevernet, få sine barn igjen, er ikke i hans tanker.

"Det arbeides med en ekstern rapport om kommunens arbeid med barnevern, som egentlig skulle legges fram for kontrollutvalget 13.11. Denne ble på oppfordring fra rådmannen utsatt, fordi han ikke føler at han har kommet godt nok til orde med sin side av saken."

Når kommer en rådmann ikke godt nok til orde? Når ikke alle andre er enig med ham eller bøyer seg ydmykt for hans beskyttelse av det barnevernet han er ansvarlig for?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Sat Nov 18, 2017 1:39 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Det synes å ha foregått systematiske lovbrudd i barneverntjenesten i Land over mange, mange år:

Vurderer å politianmelde mulig dokumentjuks i barnevernet
Kommunal Rapport 07.03.2017

Sitat fra fylkesmannens brev:
"«I disse intervjuene sa flere av de ansatte, som arbeider på ulike nivåer i tjenesten, at de ved tilsynet med Nordre Land kommune i 2011 ble instruert i hva de skulle si til tilsynsmyndigheten og at barns mapper ble fabrikkert»"

Under normale forhold er slik forsettlig løgn så grov tjenesteforsømmelse at strafferettslige følger må vurderes, avhengig av motiv og av skader på de fornærmede, altså ofrene for løgnene.

Her må man ta utgangspunkt i at barnevernets mapper er krydret med rykter, sladder, hevnmotiverte løgner fra eks'er, osv. Nye løgner basert på gamle løgner, kan både ha ført til mer og verre skader for ofrene, men, kan også ha ført til at enkelte barn og familier har blitt skånet for skader.

Det er på helt grunnleggende nivå de verste og groveste feilene i barnevernets saksbehandling oppstår. De greier ikke å "opplyse saken tilstrekkelig" slik at man har et reelt og godt grunnlag for å vurdere barns omsorgssituasjon i hjemmet.

Senere oppstår en hel rekke av følgefeil, der barn og familier utsettes for grove maktovergrep og blir påført unødvendige lidelser og skader.

Det er en tragedie at myndighetene ikke har bedre styring på, og kontroll med, angivelige "hjelpetjenester" som barnevernet.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Sat Nov 18, 2017 2:36 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

En tråd spesielt om Land barnevern er lagt ut i seksjonen "Forfalskningen av barnevernets ry".

Det ligger lenker til tidligere innlegg om Land barnevern i tråden.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Wed Dec 06, 2017 8:59 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Kraftig kritikk mot avgått rådmann
Avgått rådmann Jarle Snekkestad i Nordre Land sviktet i oppfølgingen av Land barnevernstjeneste på en rekke områder, hevdes det i revisjonsrapport.
Oppland Arbeiderblad, 5 desember 2017

"Bakgrunnen for rapporten er alle lovbruddene i Land barnverntjeneste som Fylkesmannen i Oppland avdekket, og som ifølge Jarle Snekkestad kom som en «bombe»."

"Han er uenig i at han ikke har tatt bekymringsmeldingene alvorlig nok.
    «Rådmannen tok bekymringsmeldingene på alvor. Begge kommuner var inne i en økonomisk omstilling, med driftsreduksjoner, og i en situasjon der nær sagt alle andre tjenester måtte kutte i utgifter og stillinger, ble Land barnevernstjeneste tilført relativt store ressurser», påpeker han."


"Det samme mener rådmannen i Søndre Land, som også føler seg truffet av kritikken."

"Revisjonsrapporten konkluderer med at «rådmannens ansvar for oppfølging av internkontrollen i barnevernet har sviktet ved at han ikke har fulgt opp og påsett at barnevernstjenesten etablerte et forsvarlig internkontrollsystem.»"

Norges nåværende barnevern lar seg ikke styre og kontrollere på fornuftig vis: på den vis at det utfører virkelig service for befolkningen. Dette burde politikere og byråkrater nå engang åpne hjernen for å innse. Grunnen ligger i innholdet i det barnevernet gjør istedenfor det et virkelig barnevern burde gjøre.

Jeg la inn en kommentar under artikkelen:
"Når rådmenn "ikke forstår alvoret" og synes det slår ned som en bombe, da er svaret at de får komme seg ut av byråkrat- og tjenestemanns- og politiker-sirklene der de vanligvis ferdes, og gå rett til de familiene som rammes mest av barnevernets feilaktige arbeid. Det mangler ikke penger og stillinger i barnevernet i norske kommuner i det hele tatt. Det mangler forståelse, både hos barnevernet og hos dem som skal styre dem, av hva barns og familiers virkelige behov er. Og først og fremst mangler det forståelse av at de må fjerne fiendtligheten overfor familier og glorifiseringen av "barnefaglig kompetanse", fosterfolk og institusjoner. Slik grunnleggende avsporing fører nettopp til at barne"vernet" blir et bunnløst sluk."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Mon Dec 11, 2017 2:30 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Barnevernsansatt tiltalt for sex med mindreårig asylsøker
Oppland Arbeiderblad, 11 desember 2017

"En medarbeider på et bofellesskap i Vestoppland skal ha utnyttet sin stilling."

Artikkelen ligger bak betalingsmur.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppland Arbeiderblad - artikler, innlegg om barnevernet
PostPosted: Tue Dec 12, 2017 9:52 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Øistein Schjønsby, advokat:
Hvordan jobber barnevernet?
Oppland Arbeiderblad, 12 desember 2017

"I dag vil jeg kommentere denne prøvingsplikten, nemlig fylkesnemnd/domstol sin plikt til å behandle (prøve) alle sider ved saken.
    Det er i dag dessverre slik at nemnd/domstol ikke behandler alle sider ved saken. Jeg nevner noen viktige sider ved en omsorgsovertakelse fra barnevernet som ikke behandles hos nemnd/domstol: Er hjelpetiltak forsøkt, og hvilken virkning har disse hatt? Hvilke oppfølgingstiltak har vært gjort overfor foreldrene for å sette dem i stand til å få tilbake sine barn? Slike tiltak kan være å opphjelpe samværet foreldre / barn slik at tilknytningen opprettholdes."


"Ja, tilknytningen foreldre og barn har til hverandre, hva gjør man for å ta vare på den? .... For å si det på spissen så har sakkyndige, fylkesnemnder og domstoler avskaffet mors- og farsfølelsen for sine barn. Barns tilknytning til sine foreldre er heller ikke stort verd."

"Det er min påstand at mange barn ikke tåler at de rives vekk fra sin mor og far og blir satt tilbake med alvorlige følger for dem i deres liv. Nå finnes det vitenskapelig bakgrunn for å vurdere slike skadefølger for barn og nå burde våre sakkyndige begynne å følge med. Til nå er de sakkyndige nokså entydige: Det er alltid bra for barn at de kommer under offentlig omsorg.
    Er dette virkelig slik?"


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]