It is currently Tue Mar 19, 2024 9:09 am



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Om barnevernet
PostPosted: Fri Jun 18, 2010 10:17 pm 
Offline

Joined: Thu Dec 04, 2008 8:14 pm
Posts: 24
Jeg har selv opplevd å være i søkelyset av barnevernet. Og det var ikke hyggelig. Det verste var alle tankene som raserte i hodet mitt mens behandlingstiden på tre måneder fant sted. Jeg lette etter feil jeg gjorde og jeg skal innrømme at mange ganger så bare følte jeg at dette kommer jeg aldri til å overvinne. Men det fantes heldigvis håp. Vi hadde hjemmebesøk, og oppfølging, og barnevernet fant ingen grunn til å fortsette sitt arbeid. Og det tar jeg som en stor tillittserklæring. Jeg vet med meg selv at jeg er i stand til å ta vare på mine egne barn, og de får god oppfølging her hjemme. De får den maten de behøver, nye klær, og ikke minst masse kjærlighet. Men dette møtet med barnevernet, som ble satt i gang av en litt ustabil tante, har medført at jeg ofte tenker på det som har hendt. Det er som om jeg måler alt i hvordan barnevernet ville ha godtatt dette eller ei. Jeg er blitt veldig aktsom på ulike områder. For eksempel hvis det er flekker på klærne som ikke vil gå bort så kaster jeg klærne. Og jeg er blitt enda mer bevisst på hvordan jeg forholder meg til mine egne barn. Jeg sørger for å aldri være direkte sint, men heller få til en bra kommunikasjon. Og det fungerer utrolig bra. Mange tror at barn lærer med disiplin og kjefting, men min erfaring er at barn lærer best dersom du setter deg ned på deres nivå og forklarer dem ting. En annen ting jeg er blitt redd for er selve barnehagen. Vi har en ordning i hjemmet vårt hvor jeg tar meg av det meste hjemme, av husarbeid og barn -mens mannen henter og bringer. Jeg er blitt redd for hvordan barnehagen reagerer på dette. Jeg har fått tilbakemelding et par ganger om at det er lenge siden sist jeg hentet eller leverte. Er det barnehagens oppgave å følge med på slikt? Burde ikke ansvarsfordelingen hjemme være forbeholdt enhver enkelt?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om barnevernet
PostPosted: Sat Jun 19, 2010 8:21 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Justice wrote:
Jeg har selv opplevd å være i søkelyset av barnevernet. Og det var ikke hyggelig. Det verste var alle tankene som raserte i hodet mitt mens behandlingstiden på tre måneder fant sted. Jeg lette etter feil jeg gjorde og jeg skal innrømme at mange ganger så bare følte jeg at dette kommer jeg aldri til å overvinne. Men det fantes heldigvis håp. Vi hadde hjemmebesøk, og oppfølging, og barnevernet fant ingen grunn til å fortsette sitt arbeid. Og det tar jeg som en stor tillittserklæring. Jeg vet med meg selv at jeg er i stand til å ta vare på mine egne barn, og de får god oppfølging her hjemme. De får den maten de behøver, nye klær, og ikke minst masse kjærlighet. Men dette møtet med barnevernet, som ble satt i gang av en litt ustabil tante, har medført at jeg ofte tenker på det som har hendt. Det er som om jeg måler alt i hvordan barnevernet ville ha godtatt dette eller ei. Jeg er blitt veldig aktsom på ulike områder. For eksempel hvis det er flekker på klærne som ikke vil gå bort så kaster jeg klærne. Og jeg er blitt enda mer bevisst på hvordan jeg forholder meg til mine egne barn. Jeg sørger for å aldri være direkte sint, men heller få til en bra kommunikasjon. Og det fungerer utrolig bra. Mange tror at barn lærer med disiplin og kjefting, men min erfaring er at barn lærer best dersom du setter deg ned på deres nivå og forklarer dem ting. En annen ting jeg er blitt redd for er selve barnehagen. Vi har en ordning i hjemmet vårt hvor jeg tar meg av det meste hjemme, av husarbeid og barn -mens mannen henter og bringer. Jeg er blitt redd for hvordan barnehagen reagerer på dette. Jeg har fått tilbakemelding et par ganger om at det er lenge siden sist jeg hentet eller leverte. Er det barnehagens oppgave å følge med på slikt? Burde ikke ansvarsfordelingen hjemme være forbeholdt enhver enkelt?


Det var heldig for deg og barna at "bekymringsmeldingen" fra den litt ustabile tanten ikke hadde som konsekvens at du ble fratatt barna.

Mange ustabile mennesker benytter seg av "barnevernet" til å få hevn over sine omgivelser for innbilte krenkelser. Å bli meldt til "barnevernet" er en irreversibel handling, for man kommer aldri ut av arkivene deres. Selv om saken blir henlagt i første omgang, kan den når som helst bli tatt opp igjen, især hvis den ustabile får det for seg å melde på nytt, denne gang med nye og alvorligere anklager. Mange ustabile personer gir seg aldri - de har alltid noe å hevne og blir lett bragt ut av fatning.

Det å undergå en såkalt "undersøkelse" av "barnevernet" er i seg selv en skremmende opplevelse, især dersom undersøkelsen er hjemlet i tvangsparagrafen 4-12. Da kan "barnevernet" innhente opplysninger bak din rygg, blant annet vil helsesøster bli kontaktet uten at foreldrene får vite noe. Man kan også risikere å bli presset til utredning på Aline "barnevernssenter", som er et av de verste stedene. Aline-psykologene er blant de mest skrullete psykologene i landet og vil se "omsorgssvikt" der hvor det ikke er noen. De vil stå med sine videokameraer og tvangsfilme barna og foreldrene for deretter å skrive sjikanøse rapporter om manglende blikkontakt og det som verre er. Synsingen deres blir ikke kontrollert, men godtas ukritisk av forvaltningsorganet fylkesnemnda samt domstolene.

Du var sannelig heldig som slapp fra det med skrekken. Barnehagen er farlig dersom man har hatt kontakt med "barnevernet". Får man barnehagen imot seg, vil løpet ofte være kjørt. Mange barnehagestyrere samarbeider villig med "barnevernet" og fører dialog bak foreldrenes rygg.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]