It is currently Thu Mar 28, 2024 9:45 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Det var demonstrasjon i Drammen fredag 28 juli 2017
PostPosted: Fri Aug 04, 2017 9:07 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Det var demonstrasjon mot barneverns-overgrep i Drammen fredag 28 juli 2017

Demonstrasjonen fant sted klokken 14-16, ved fontenen på det hyggelige Strømsø Torg. Været var bra (unntatt at papirene med informasjon holdt på å blåse bort og måtte legges "under jern"!).

Tidligere har gruppen demonstrert i Lierbyen, og har klart å holde rolige demonstrasjoner en gang i måneden i lang tid nå! Gruppen ledes av Bjørg Ødegård.

Gruppen hadde med plakater. Folk som gikk over torget, leste en god del på plakatene, og noen stilte seg opp eller satte seg på benker og hørte etter under appellene.

(Appellene har en overskrift som angir datoen som 28. juni – dette er bare et enkelt feiltrykk for 28. juli.)

Bjørg Ødegårds appell
Stustad, på YouTube, 29 juli 2017

Appell av Edvard Stustad
Stustad, på YouTube, 29 juli 2017

Appell av Cecilie Bedsvaag
Stustad, på YouTube, 29 juli 2017

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Det var demonstrasjon i Drammen fredag 28 juli 2017
PostPosted: Fri Aug 04, 2017 11:25 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Gode appeller dette. Og samtidig er det hjerteskjærende nok en gang å høre det som vi vet skjer hele tiden i familienes møte med barnevernet.

Det slår meg at systemet som disse modige demonstrantene slåss mot, med hundre prosent sikkerhet vil få historiens harde dom. I dag står de nokså alene på en åpen plass. I morgen vil de ha vært en del av en bevegelse som kjempet for menneskerettighetene i et land hvor befolkningen blåøyd og blinde lot seg lulle inn i en naiv tro om at alt var i skjønneste orden.

Noen er nødt til å stå på en åpen plass med plakater dersom det skal bli endringer. Det er slik endringer begynner.

En av demonstrantene sier at hun demonstrerer ikke bare for seg selv og sine, men for de som kommer etter.

Det har også blitt min holdning etter hvert. Barnevernet er et stort og tungt system. Det er mye støy og protester utenfor, men kreftene i systemet er enorme.

Jeg har også måttet innse at min egen motstand mot barnevernet antakelig ikke vil få noen betydning for vår egen situasjon. Det er tungt, men også en slags befrielse å akseptere at barna må bli i utlandet til de er voksne, fordi det er for utrygt for dem å komme tilbake til sitt hjemland.

Men jeg håper at mine barn kan nyte frukter av det arbeidet som disse demonstrantene og andre nå gjør for å få reformert og avviklet dagens barnevern. Slik at de en gang i fremtiden kan komme hjem til Norge, og bli stolt av det landet de en gang flyktet fra.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Det var demonstrasjon i Drammen fredag 28 juli 2017
PostPosted: Sat Aug 05, 2017 10:25 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

En appell til fra Drammen:

Appell av Ann Kristin Hagen
Strustad, på YouTube, 5 august 2017

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]