It is currently Thu Mar 28, 2024 1:14 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: En familieveileder har problemer med barnevernet
PostPosted: Tue Oct 04, 2016 9:13 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

En familieveileder har problemer med barnevernet

I foajeen
SerinesWorld, 30 september 2016

En familieveileder sirkler om sin egen situasjon, som hun oppfatter som dramatisk-tragisk. Men, som hun sier, "God weekend!"


"For å være ærlig så ville jeg helst ha sluppet å snakke om hvordan barnevernet trakasserer meg. Det gjør vondt å være uskyldig offer i andres spill om makt."
Så helt uskyldig er man ikke når man arbeider for etaten Barnevernet.

" Hele tiden var jeg opptatt av å hjelpe andre, noe jeg har holdt på med hele mitt liv. Dette kan jeg. Og det var, inntil januar 2015, arbeidet mitt i 18 år."
Arbeidet for barnevernet i 18 år uten at noe annet enn hensynet til hennes egen person og posisjon gjør henne tenksom?

"Jeg sa at jeg selv ikke visste hva som hadde skjedd, og at dette er ting jeg begynner å bli virkelig lei av. Jeg fortalte han om at jeg i 2012 hadde plutselig mistet alle oppdrag i kommune X, dette på bakgrunn av at de påsto at jeg hadde brutt taushetsplikten. Jeg fortalte han som sant var, at jeg den gangen ikke fikk tilgang til informasjon, at de nektet meg å ta telefoner til kommunen eller til familier jeg hadde jobbet med, at jeg ble syk og også skremt da de også truet meg med politi."
Hun er altså ikke blitt skremt over hvordan barnevernets ofre blir behandlet.

"Når man skal jobbe i en “stor”familie der barna løper inn og ut hos hverandre og er nabo med hverandre, i tillegg foreldrene selv informerer om at vi vil komme til å bli godt kjent i begge familier, da burde kommunen og oppdragsgiver hatt en grundig informasjonssamtale med de berørte voksne, slik at man kunne planlagt hvem skal man si at man er, overfor barna, og fortelle familien hvordan man jobber."
Dette gir gjenklang – det høres ut som virksomheten i Bodnariu-familien etter at de fikk barna tilbake:
"– Foreldra hadde dessverre ikkje noko val. Den langvarige trakasseringa frå barnevernet gjorde det umogleg å fungere som familie. Det heile er frykteleg trist, seier bestefaren.
    Foreldra meiner barnevernet har brote ein inngått avtale mellom dei og barnevernet, ein avtale der barnevernet skulle ha ei tilbaketrekt og koordinerande rolle. I staden kom det folk frå barnevernet inn i heimen deira i tide og utide, hevdar foreldra.
    – No han dei leve i fred og harmoni, utan frykt for at barnevernet skal øydelegge. Det er det aller viktigaste. Får familien det bra i Romania, får også vi fred, seier besteforeldra."


"At foreldrene var usikre, betyr bare en ting. Det betyr at barnevernet ikke har tatt seg tid til å presentere familieveilederne på en ordentlig måte overfor familien."
Nei, det betyr det ikke. Sannsynligvis er foreldrene redde og på vakt overfor "veiledere". Og det har de all grunn til å være.

"Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ryddet opp etter barnevernet i kommune X i de tre årene jeg jobbet på oppdrag fra dem. Dette ansvaret har jeg tatt, fordi det er viktig å skape en helhetlig forståelse hos den familien man jobber. Hvis ikke man tar den jobben på alvor, vil som regel alt bli styrt av foreldrenes angst for barnevernet, i stedet for at man får skapt en arbeidssituasjon sammen med familien så skjer det motsatte."
Familieveilederen skal altså narre familiene inn i en trygghet som ikke eksisterer? Overbevise realistisk redde foreldre om at alt vil bli storartet hvis familieveilederen får fritt løp i familien og får "styre"?

*

Giiiid!
Staaaaaaakars denne familieveilederen. Hun (Serine?) har fått oppleve en liten flik at hva barnevernets ofre må gjennomgå. Det kunne lært henne en viktig lekse. Men det har det åpenbart ikke gjort.

"Når som helst jeg ble påminnet disse tingene, kunne jeg begynne å skjelve ukontrollert, og fikk høy puls og måtte bruke tid på å forsøke å gjenvinne kontrollen over kroppen. Jeg var lei meg for at jeg ikke klarte å ivareta mine egne interesser."

"... det har ikke vært noen hjelp å få underveis og jeg har vært helt alene mot en usynlig vegg av historier og hemmelig sladder. Ingen ringte meg da det sto på. Jeg håper at flere nå kan våkne og se hva som skjer med kollegaer. For min del er jeg ferdig forstått. Jeg har fått nok."

Men i motsetning til Serine kan ikke barnevernets ofre bestemme at nå distanserer de seg fra hele barnevernsgalskapen for nå har de fått nok. Barnevernet bruker barna deres som gisler. De kan ikke flykte fra marerittet med "hjelpetiltak i hjemmet" eller annen truende utfoldelse. Når de får høy puls og skjelvinger, blir det av barnevernet, med krav på faglighet, bedømt som psykisk sykdom som gjør at de er uegnet som foreldre.

Det er bra at en del "kolleger" som arbeider for barnevernet får en liten smakebit. Men det er tragisk at de, som altså skal "veilede" familier, overhode ikke later til å forstå hvordan familiene har det.



  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]