It is currently Thu Mar 28, 2024 9:45 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kriminalisering av oppdragervold
PostPosted: Fri May 06, 2016 5:40 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Kanskje er det riktig at en mor som har kløpet barnet sitt i øret, skal ha en klekkelig bot, slik vi ser her:

http://www.ba.no/nyheter/kriminalitet-o ... 1462543687

Kanskje skulle sånne som meg, som åpent innrømmet overfor barnevernet at jeg hadde kløpet barna i nakken og holdt dem hardt i armen, egentlig sittet i fengsel.

Jeg vet ikke, men min datter er godt fornøyd med at jeg ikke tar henne hardt i armen lenger.

Det jeg imidlertid vet, er at loven som forbyr enhver voldsbruk mot barn, var ment å skulle verne barna. Det er imidlertid grunn til å tro at politiets kanskje velmente fokus på disse sakene, dessverre også kan gi smitteeffekter som ikke er bra for barna:

Loven brukes nå i økende grad også som et slags moralsk alibi når barnevernet idømmer barna livstid på grunn av foreldrenes feil og mangler. Naustdal-saken er kanskje det mest aktuelle eksempelet på dette.

Baker rettes for smed.

Klaps og klyping blir "blålys-vold", foreldrene blir til ikke-mennesker, og det er fritt frem for barnevernet: Barna, som skulle reddes fra sporadisk eller regelmessig fysisk "oppdragersmerte", ender i det som for noen blir et mentalt smertehelvete som varer livet ut.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kriminalisering av oppdragervold
PostPosted: Mon May 09, 2016 6:12 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg har ofte spurt meg selv: Hva er vold, og hvordan graderes vold?

Det er ikke uten grunn at jeg stiller spørsmålet. Inntrykket mitt er at barnevernet ikke graderer vold. Har du klapset eller kløpet barnet ditt, har barnevernet en slags rett til å behandle deg som et ikke-menneske.

Moren som ble arrestert etter å ha kastet et håndkle på barna sine, kan tjene som et eksempel på hva som skjer når nye lover fortrenger enhver sunn fornuft:

https://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?f=11&t=7872

I den siste rapporten om barn, miljø og helse, har Folkehelseinstituttet funnet det nødvendig å differensiere noe i dette landskapet.

http://www.fhi.no/publikasjoner-og-haan ... erapporten

Den refererer blant annet til en undersøkelse som slår fast at 30 prosent av voksne har vært utsatt for "mindre alvorlig fysisk vold" i barndommen. Samtidig har 5 prosent av de spurte voksne rapportert at de ble utsatt for alvorlig fysisk vold i barndommen.

Når Folkehelseinstituttet velger å gradere volden, må det antagelig være fordi "mindre alvorlig fysisk vold" også er mindre skadelig eller farlig enn "alvorlig fysisk vold". Det er jo også logisk.

"Alvorlig fysisk vold innebærer i denne undersøkelsen at barnet enten er blitt banket opp, sparket, slått med knyttneve, eller blitt angrepet fysisk på andre måter."

De fleste, også blant motstandere av dagens barnevern, ser ut til å være enige om at barn som utsettes for alvorlig vold fra foreldrene sine, må skjermes fra dem.

Noe av problemet med barnevernet, er imidlertid at de kan rykke inn uanmeldt og hente barna, fordi de velger å se svært alvorlig også på det som Folkehelseinstituttet omtaler som "mindre alvorlig fysisk vold".

Psykologer som driver innen voldsfeltet, har for øvrig ingen gevinst av å være et korreks i dette terrenget. For dem er det ikke ugunstig at enhver form for vold betraktes som alvorlig.

Psykologen som jeg selv ble henvist til, hadde så vide voldsdefinisjoner at han erklærte at han også selv hadde brukt vold mot barna sine. Han virket ellers som en svært fredelig person. Psykologkontoret oppgav også at de var i forhandlinger med min hjemkommune da jeg hadde kontakt med dem, slik at jeg anså at de var i et direkte eller indirekte økonomisk bindingsforhold til barnevernet.

Vi bør imidlertid være oppmerksomme på at barnevernets utøvelse av tvang, adskillelse, besøksforbud, kommunikasjonsforbud, tap av identitet, tap av nettverk og familie, overvåking, kontroll og frihetsberøvelse også er en form for vold mot barna. I tillegg kommer den volden som utøves mot foreldrene i form av verbale krenkelser, nedvurdering, mistenkeliggjøring, autonomitap osv. Det er viktig at den volden som barnevernet utøver, blir definert og problematisert. Til det trengs uavhengige aktører, som ikke har henvisninger fra barnevernet som levebrød.


Jeg er ikke uenig i at Norge har en lov som forbyr all slags voldsbruk mot barn. Det er imidlertid svært viktig at en slik lov håndheves med fintfølelse og klokskap. Blir den ikke det, kan en slik lov virke stikk imot sin hensikt, og paradoksalt nok true barnas velferd.

Det kan se ut som at noe av problemet i Naustdal-saken, nettopp er at barnevernet reagerer svært hardt og fullstendig uproporsjonalt på det som ser ut til å dreie seg om "mindre alvorlig fysisk vold". (Foreldrene har klapset barna og dratt dem i ørene.)

Den type reaksjoner fra barnevernet, er svært skadelige for barna. Dersom medienes gjengivelser av saken er noenlunde korrekte, kan man anta at barnevernets voldsbruk og traumatisering i form av tvang og adskillelse, allerede har gjort langt mer skade på barna enn foreldrene selv har gjort.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kriminalisering av oppdragervold
PostPosted: Tue May 10, 2016 7:01 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Vi har begrepet "naturlige rettigheter". Det ligger bak mye av menneskerettighetene.

Hva er "naturlig"?

Hva er "naturlig oppdragelse"?

Skal det være ulovlig å være naturlig?

Jeg mener bestemt at retten til å være et menneske går tapt i alle reguleringene.

Om det finnes en naturlig oppdragelse, med naturlige grenser for foreldres utfoldelse og for barns utfoldelse, er det ikke slik at samfunnets moralisering og store lovbok skal være tilpasset dette, og ikke tilpasset lobbyister, aktiviser og ideologiske spesialinteresser?

Hvordan har menneskene oppdratt barna sine i alle tusener av år? Hvordan var toleransegrensene overfor fysisk maktbruk som til nøden kunne gi smerte? Og hva var hensikten?

Hva førte oppdragelsen til av familiesamhold, overenstemmelse i moralske holdninger, livssyn, manglende generasjonskløfter, vilje til læring og tilpasning, osv.

Hva går vi glipp av når det naturlige fortrenges?

Det er jo lett å se at det påvirker skolene. Men nå er jo heller ikke de laget utfra det naturlige...
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]