It is currently Thu Mar 28, 2024 11:51 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Samvær ved langvarige omsorgsovertagelser
PostPosted: Mon Jul 21, 2014 7:50 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Tue Jan 16, 2007 5:55 pm
Posts: 57
I dommen i Rt. 2012 s. 1832 gjenga førstvoterende følgende fra Befring-utvalget og bifalt det som en oppsummering av gjeldende rett hva angår forholdet mellom hvor langvarig en omsorgsovertagelse antas å bli, og hvor omfattende samværet mellom barnet og foreldrene skal være:

«Omfanget av samvær vil etter dette være avhengig av hvilken type plassering det gjelder. Midlertidige plasseringer skal ha hyppige samvær for å gjøre en tilbakeføring lettere. Langtidsplasseringer skal ha sjeldnere samvær, og barnet skal ha et kjennskapsforhold til de biologiske foreldrene. Formålet med samværet er da å gi barnet en mer kognitiv/intellektuell forståelse av hvem som er de biologiske foreldrene, og ikke å skape eller opprettholde en følelsesmessig tilknytning til foreldrene.»

- en mer kognitiv/intellektuell forståelse av hvem som er de biologiske foreldrene...

Hva skal man si til sånt? Jeg regner med at mange her har ord å sette på en slik uttalelse fra Høyesterett. Selv har jeg nettopp gjort ferdig en artikkel om temaet, hvor jeg blant annet gjengir denne uttalelsen fra Høyesterett og siterer en del fylkesnemndsvedtak som kommer med lignende utsagn. Den kan leses på http://www.fampo.info/samvaer.pdf. Spre den gjerne.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]