It is currently Thu Apr 18, 2024 5:14 pm



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 16, 2009 9:26 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
Turid Holta wrote:
Denne saken din er bare så trist, at de kan gjøre slik mot dere.


Det ER fryktelig for enhver familie som opplever dette.

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: ikke helt..
PostPosted: Fri Jan 16, 2009 12:08 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
tertnes wrote:
Takk for så mange tilbakemeldinger....den siste sjønte jeg ikke helt, som ikke norsk...

Hva jeg vil si er at vi 1) har et barn med en diagnose - en syndrom som er medfødt, og 2) at vi nå har gått gjennom denne omsorgsvurdering, tvunget, og den gikk bare galt...

Advokaten vi har, en veldig god en, Ola Lunde, sier at han ALDRI i sin 25-års karriere som advokat har kommet over en sånn absurd sak!!! Og det sier han nå til alle - det sier vel alt om oss og situasjonen. Han ba oss også til å ta det opp med en stortingsrepresentant som han ser som eneste utvei for å få dette ordent opp - også for alle dere på en måte, slik at man får en ordentlig kontroll på hele apparatet. Vi har formulert vår sak både som enkeltsak og mer generelt, men ulike svikt i systemet som bør følges opp med kritiske øyer. Håper at saken nå skyndes frem, dvs neste uke, ellers må vi velge andre, mer alvorlige skritt som vi ikke ønsker å velge.... Min sjef som kjenner stortinsrepresentant veldig godt - en god venn av henne, sitter i kontrollkommisjonen og er prest i tillegg, men så langt har vi ikke fått mer detaillert svar siden han er på en begravelse...
Alt er så fullstendig absurd, ingen bryr seg lenger om vår datter, det er det aller verste, nei, ikke "ingen", men BV i alle fall ikke. Både BUP, Rikshospital, Autismeforeningen i Norge og flere støtter oss ubetinget, og vi har jo også en sakskyndig Joar Tranøy, som har vurdert oss som foreldre - i mange observasjoner sammen med barna (noe som **** (Name censored due to Norwegian authorities. -admin) IKKE har gjort, han har bare snakket med oss om at vi er sikkert dårlige foreldre (han undrer seg bare at vi er så oppegående, høyutdannet folk, men han sier, alt er mulig!!!!), skal gjør det samme med fosterforeldre, og så har han sett noen bilder av datteren!!!)

Jeg er sååååå fortvilet, i morgen skal jeg holde igjen en stor foredrag, det håper jeg å klare, neste uke skulle det være en til foran et eller annen tilsyn, kontrollorgan - husker ikke, men i alle fall noe stort, men jeg bare ørker ikke....ønsker bare at vi overlever dette uten større men...

hjelp, hjelp, hjelp....jeg går i alle fall ikke i fylkesnemda i februar...det klarer jeg ikke med så mange løgn, jeg tar dette alt for tung...

Tertnes, jeg vet ikke hva du ønsker å oppnå her på forumet ved å insistere på at det er verre for dere å bli utsatt for barnevernet enn det er for oss andre, med henvisning til deres utdannelse og forbindelser. Jeg undrer meg over om du kan ha fordommer om "oss andre".

La meg si følgende:
1) Det er ikke mer smertefullt for foreldre med høy utdannelse å bli fratatt barn enn det er for foreldre med lav/ingen utdannelse. Og for barna spiller slike eksterne faktorer ingen rolle; de lider under atskillelse fra foreldrene uansett.
2) Ingen av oss her på forumet har frivillig gitt fra oss barna (og noen har fortsatt barna i behold), men har kjempet imot med alle midler. De fleste av oss har benyttet oss av offisielle og uoffisielle klage-kanaler, og vi har tatt opp saken vår med journalister, lokale og nasjonale politikere, ambassader, statsråder, forbindelser og kontakter. Stort sett har våre anstrengelser vært til liten hjelp, men det er likevel nyttig informasjonsarbeid...
3) Å ta barn fra foreldrene (uten at det foreligger kriminelle forhold som retter seg mot barnet) er brudd på menneskerettigheter, og menneskerettighetene er ikke bare de ressurssterkes rettigheter. Tvert imot er det særlig viktig å passe på at man ikke krenker rettighetene til de svakeste blant oss.

Tertnes, det er godt mulig at deres sak er ubsurd, som du skriver. Det ER absurd å skille barn fra foreldrene sine, og i blant fremstår saken mer åpenbart absurd enn andre ganger. Man forventer kanskje at ressurssterke mennesker skulle unnslippe barnevernet. Men hvorfor det, i grunnen? Fins det noen grunn til å tro at ressurssterke mennesker er bedre foreldre enn andre? Eller for å snu på spørsmålet: er alminnelige (og ressurssvake) mennesker dårligere egnet som foreldre? Personlig er jeg hellig overbevist om at barn trenger foreldrenes ubetingede kjærlighet uansett hvor dårlig stillet foreldrene ellers er. Angrepene på Familien som utspiller seg i den vestlige delen av verden (og Skandinavia i særstilling) er skremmende og skadelig, og vi må ta avstand fra disse eksperimentene på prinsippielt grunnlag.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 16, 2009 12:20 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri Aug 31, 2007 8:53 am
Posts: 304
Jeg er ikke sikker på om tertnes fortjener å bli mistenkliggjort for elitisme. Det er vel heller slik at hun forteller om de "sakkyndiges" forvirring over at deres "offer" har høyere utdannelse..

At tertnes selv sier at de er høyt utdannet er da bare sagt i et presentasjonsøyemed........ :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 16, 2009 12:50 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Kan ikke se at tertnes har noen fordommer mot andre på forumet forde om hun presenterer sin sak. tertnes er i en fortvilet situasjon,og jeg har lest på forumet at andre og reagerer med fortvilelse på barnevernet.
Det er sant at ingen utdannelse gjør noen til bedre foreldre enn andre, tror ikke det var det som var motivet til tertnes og stille sin sak i forhold til andres. Mange skjebner her har lidt hardt i forhold til barnevernet. Barna trenger sine foreldre uansett hvem de er. tertnes må jo få si sin sak ho skal jo ikke lyge til en sak bare for å få favør hos enkelte på forumet. Det er godt at det kommer frem saker som tertnes hvor man ser at barnevernet angriper alle typer mennesker. Noe man trolig vil se mer av når den nye loven evt. kommer i gang noe ingen her ønsker. Og det er like tungt for foreldre og barn og adskilles uansett hvem de er, og betviler ikke at tertnes vet det. tertnes trenger støtte og søker forumet og det må hun som andre få.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 16, 2009 1:36 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Jeg vil si at det mest vanlige er å vurdere sin egen sak som "spesiell". Folk begrunner det utfra sin egen kontekst: "vi er ikke psykiatriske pasienter", "vi bruker ikke stoff", "vi er ikke voldelige", "barna våre er ikke utsatt for neglekt eller seksuelle overgrep" eller også "vi har jo fast jobb og bor trygt i eget hus", "min mann leder en stor bedrift...", "vi har solid utdanning", "ingen i vår familie..." osv osv. Det er ikke rart at man tenker og argumenterer på den måten; man er utsatt for noe som er absurd, uvirkelig - og ufattelig smertefullt. Likevel skal man være oppmerksom på at en slik argumentasjon i realiteten legitimerer omsorgsovertakelse, men i andre familier enn ens egen. Skal man sikre seg mot angrep fra barnevernet i fremtiden (ev. i neste generasjon) så er det tvingende nødvendig å ta fullstendig avstand fra barnevernet, fostervesenet, institusjonsvesenet osv.


Last edited by Nina on Fri Jan 16, 2009 2:05 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 16, 2009 1:54 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Men vær forsiktig så dere ikke retter krigen mot tertnes som bare selv har kritisert barnevernet og faktisk kommet med støttende ord til dere her på forumet i deres sak. tertnes er et offer for barnevernet de har fratatt henne datteren og hun trenger støtte i dag i sin sak hvor hun nettopp har vært i rett og alt har gått galt for henne. Da gråter man med henne slik dere andre vil bli grått for å blir det her på forumet. tertnes har bare angrepet barnevernet og hennes sak er nyttig for forumet. Hun lider som dere andre.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 16, 2009 2:01 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Sat Jan 03, 2009 1:05 am
Posts: 73
tertnes trenger støtte. Hennes sak er viktig da man ser barnevernet borre seg inn i stadig nye familier. Og barnevernet vil vel helst inn i alle familier .Pass på så krigen går mot barnevernet og ikke tertnes.

Legg ned barnevernet nok familier er knust.

_________________
BARNA TILHØRER FORELDRENE!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 16, 2009 2:03 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Turid Holta wrote:
Men vær forsiktig så dere ikke retter krigen mot tertnes som bare selv har kritisert barnevernet og faktisk kommet med støttende ord til dere her på forumet i deres sak. tertnes er et offer for barnevernet de har fratatt henne datteren og hun trenger støtte i dag i sin sak hvor hun nettopp har vært i rett og alt har gått galt for henne. Da gråter man med henne slik dere andre vil bli grått for å blir det her på forumet. tertnes har bare angrepet barnevernet og hennes sak er nyttig for forumet. Hun lider som dere andre.

Det er ingen her på forumet som "retter krigen mot" Tertnes. Slike påstander vil jeg ha meg frabedt. Det er heller ikke noe ved Tertnes som gjør henne til en mistenkelig person. Tvert imot sitter de i fortvilelse i den samme hengemyra som flere av oss. Men forumet er mer enn et sted til å gråte ut sin fortvilelse (og få trøst), og det er viktig å påpeke prinsippielle forhold. Som del av forumledelsen er dette bl.a. min oppgave.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 16, 2009 3:20 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Denne tråden vil bli stanset. Vi er langt forbi tema nå.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 16, 2009 9:41 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Nina wrote:
Jeg vil si at det mest vanlige er å vurdere sin egen sak som "spesiell". Folk begrunner det utfra sin egen kontekst: "vi er ikke psykiatriske pasienter", "vi bruker ikke stoff", "vi er ikke voldelige", "barna våre er ikke utsatt for neglekt eller seksuelle overgrep" eller også "vi har jo fast jobb og bor trygt i eget hus", "min mann leder en stor bedrift...", "vi har solid utdanning", "ingen i vår familie..." osv osv. Det er ikke rart at man tenker og argumenterer på den måten; man er utsatt for noe som er absurd, uvirkelig - og ufattelig smertefullt. Likevel skal man være oppmerksom på at en slik argumentasjon i realiteten legitimerer omsorgsovertakelse, men i andre familier enn ens egen.


Det er selvsagt på sin plass å få avklart hvor Tertnes står. Jeg har også tenkt over problemstillingen. Når uttrykksformene ikke går over, så må det påpekes.

Turid Holta wrote:
Men vær forsiktig så dere ikke retter krigen mot tertnes som bare selv har kritisert barnevernet og faktisk kommet med støttende ord til dere her på forumet i deres sak.


Siden Tertnes gjentatte ganger forsvarer seg med resursstyrke, så er det på sin plass å få dette klarlagt.

Å stille kritiske spørsmål er ikke "krig". Å bruke en så sterk språkbruk mot de andre forumsmedlemmene vil nok i større grad kunne kalles "krig". Selv om jeg ikke tror det var bevisst. Men man kan jo tenke seg om før man uttaler seg.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]