Paal-André Grinderud anbefaler barnevernet
Grinderud er han med Wanda-senteret. Helt fra starten har jeg registrert at han virker naiv overfor barnevernet, og bare vil at de skal gripe oftere og tidligere inn.
Det at Grinderud har hatt en særs vanskelig oppvekst hos en alkoholmisbruknde mor, gjør ham visst fullstendig troskyldig mht hvordan han og andre barn i vanskeligheter får det hvis alternativet er barnevernet. Og Drammens Tidende følger naturligvis ikke opp med noen som helst kritisk journalistikk.
– Uopprettelige skader
DT 28. juli 2008
Jeg minnes en annen historie fra virkeligheten enn Grinderuds, en som beskrives av Bo Vinnerljung i hans doktoravhandling
Fosterbarn som vuxna. Vinnerljung har arbeidet som bl.a. fosterhjemsinspektør. Sitat (side 12 i boken):
"Under avhandlingsarbetet träffar jag av en slump en kvinna som växte upp hos sin gravt alkoholiserade mor. Hon har en syster som tidigt kom till fosterhem och blev kvar där. Först under senare år har de funnit varandra. Kvinnan berätter om en eländig barndom och om hennes avundsjuka mot systern som befriades från detta öde, som fick en normal uppväxt. 'Men Du, det är konstigt. Nu när vi träffas är det hon som är avundsjuk på mig och säger att jag i alla fall fick vara hos min egen mor'."
Montro om noen burde informere Paal-André Grinderud, både om denne historien og om hvordan et liv under barnevernet stort sett er?
*
Avisen lenker til en annen propaganda-artikkel om at alle mulige må melde til barnevernet:
Barn hjelpes for sent
Jf et forslag til i-pris-listen for juli!