It is currently Fri Apr 26, 2024 10:53 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Hvordan kan barna skjermes mot barnevernsansattes røykefingre?
De barnevernsansatte må vaske hendene før de hilser på barna 0%  0%  [ 0 ]
Barn må slippe å ha kontakt med barnevernsansatte 100%  100%  [ 5 ]
Foreldrene må påse at de barnevernsansatte pusser tennene og vasker hendene før kontakt med barna tillates 0%  0%  [ 0 ]
De barnevernsansatte må avstå fra røyking minst ett døgn før kontakt med barn 0%  0%  [ 0 ]
Røykende barnevernsansatte må omplasseres til andre yrker 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 5
Author Message
 Post subject: Barnevernsansattes rusmisbruk gir barna astma og eksem
PostPosted: Tue May 02, 2006 6:52 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Røykefingrene til barnevernsansatte gir barna som blir tatt hånd om, eksem og astma. Barnevernsansatte er kjent for å bruke store deler av "arbeidsdagen" på å henge ute med sneipen som en anatomisk forlengelse av fingrene. Resultatet blir gule svovelfingre, som er farlige for barns sensible hud. Kjemikalene fra sigaretten blir nemlig til svovelsyreved kontakt med hud og fremkaller eksem, advarer Norges Astma og Allergiforbund (NAAF).

Også ånden fra disse kjederøykende barnevernerne er skadelig for barna. Barn kan få astmanfall kun av å ånde inn tobakksånde. Stordrange Grøttum sier at både aktiv og passiv røyking fører til astma hos barn.

- Når de voksne først er så hensynsfulle at de går ut og røyker, bør de også vaske hendene når de kommer inn igjen. Og gjerne også pusse tennene, sier Stordrange Grøttum.

Hvor mange barn som årlig kommer i kontakt med helseskadelige barnevernsansatte, vites ikke, men det antas at antallet er svært høyt basert på det meget høye antall "bekymringsmeldinger" som tikker inn til barnevernerne. Barnevernerne har neppe tid til å rengjøre hender og munnhule før kontakt med barn, slik de beskriver sin hektiske hverdag. Dermed får mange av barna astmaanfall og eksem. Det er også et faktum at svært mange av de barnevernsansatte er avhengige av rusgiften nikotin.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue May 02, 2006 7:29 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
*

Bergen 2. mai 2006

Ta med fosterforeldre i samme slengen!

En fostermor i Fyllingsdalen i Bergen røkte tett. Fosterbarnet, som var der høyst ufrivillig, var sterkt plaget av røykingen. Hjemme hos hennes foreldre (som hun hele tiden ville hjem til og til slutt klarte å flykte til), røkte de ikke.

Da foreldrene sa til fostermoren at røykingen hennes plaget piken som jo ble holdt som fange i huset, sa fostermoren: "Hvis hun ikke liker det, får hun gå utenfor."

Nå med røykeloven ser man i økende grad at røykerne går utenfor når de skal røyke, ikke bare på utesteder og i offentlige bygninger, men også i sine egne hjem.

Forholdene i fosterhjemmet jeg beskrev, stammer fra før røykeloven trådte i kraft, men allikevel gjør man seg jo opp en mening om et menneske som kommanderer et tvangsplassert barn ut hvis atmosfæren i huset stinker.

Gjett hva barnevernet gjorde. Riktig, ja: Ingen ting. De sto på den vennskapeligste fot med fosterpersonene. Ja akkurat, det var jo barnevernet som hadde lært dem opp til å oppføre seg som barnevernet selv gjorde: pøbelaktig og hensynsløst.

Og både før og etter røykeloven: Hva mon ville skjedd hvis en ekte forelder hadde sagt og gjort noe lignende i sitt eget hjem overfor sitt eget barn? De som trenger å gjette mer enn én gang på hva barnevernet da ville gjort/sagt, kommanderes herved til å melde seg til Arild som kandidater til "Månedens idiot" i mai.

Marianne Haslev Skånland
  
*


Top
 Profile  
 
 Post subject: Fosterpersoner
PostPosted: Wed May 03, 2006 7:44 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
Gjett hva barnevernet gjorde. Riktig, ja: Ingen ting. De sto på den vennskapeligste fot med fosterpersonene. Ja akkurat, det var jo barnevernet som hadde lært dem opp til å oppføre seg som barnevernet selv gjorde: pøbelaktig og hensynsløst.

Og både før og etter røykeloven: Hva mon ville skjedd hvis en ekte forelder hadde sagt og gjort noe lignende i sitt eget hjem overfor sitt eget barn? De som trenger å gjette mer enn én gang på hva barnevernet da ville gjort/sagt, kommanderes herved til å melde seg til Arild som kandidater til "Månedens idiot" i mai.



Først vil jeg gratulere deg med nok en "geni-strek"; din lansering av ordet "fosterperson" istedenfor det misvisende ordet "fosterforelder" har jeg lett etter lenge. På engelsk har jeg sett ordet "fosterers" brukt om "fosterforeldre". Jeg foreslår at vi fra nå av konsekvent omtaler barnevernernes "nødvendige omsorgspersoner" som fosterpersoner, og ikke som fosterforeldre.

Med hensyn til røking, så burde det være en selvfølge at røykende medlemmer av husholdningen går ut, men selv da bringer de med seg den helseskadelige røyken inn i form av ånde og giftig belegg på fingrene. Det burde ikke være tillatt å plassere barn i hjem hvor det røykes innendørs. Dette ble visstnok gjort med sønnen til familien Antonsen i Fredrikstad. Selv røyker familien ikke, men barne"vernet" insisterte på at det var til guttens beste å bli plassert hos innrøkte fosterpersoner. Det skal være så bra å puste inn sur røyk, mente de. Da kan de jo påføre gutten en lidelse, som de siden kan kreve å "behandle".

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed May 03, 2006 5:44 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Sukk.

Jeg liker slett ikke å stille mitt lys under en skjeppe (bøtte) når jeg isteden på en tilsynelatende beskjeden måte kan vifte med mitt geni.

Men denne gangen må jeg bite i de varme hvetebollene som løper i tørt gress, og innrømme at det dessverre ikke er jeg selv som fortjener gratulasjonen.

Betegnelsen fosterpersoner ble nemlig laget av advokat Sverre Kvilhaug, og han har brukt den skriftlig i barnevernssaker, både i skriv til barnevernet og i retten.

Kvilhaug er han som har skrevet så mye godt om barnevern på ville veier, vet dere. Se for eksempel bok-annonsen på forsiden av BarnasRett, eller artiklene hans som BarnasRett har publisert. Han er utrettelig når det gjelder å finne frem til god dokumentasjon, og har lest langt mere av forskningen enn hva jeg har. (Unntatt kanskje at jeg har lest noe mer kritikk av klinisk pyskeluski enn han?).

De som ikke allerede har lest hans artikler: Kikk for eksempel på

Dagens barnevern knuser familiene og reduserer barnas livskvalitet
Barnevernet må tvinges til å samarbeide med familiene i stedet for å motarbeide dem. Av advokat Sverre Kvilhaug.

og andre artikler som ligger i seksjonen "Artikkelsamling" under avdelingen "BarnasRett publiserer selv".

Kvilhaug burde forlengst ha fått St. Olav for sitt arbeid for barn og deres familier – istedenfor at barneverneren Gerd Hagen har fått det – hun som har skrevet en fordreiet "barnevernets historie" – se:

Forfalskningen av barnevernets historie
En av barnevernsprofesjonens lærebøker som dekker spesielt barnevernets historie fram til begynnelsen av 1990-årene er Gerd Hagens bok utgitt i 2001. Bokas store svakhet er at den nærmest underslår de omfattende overgrepene som var allment kjent da boka ble utgitt. Av Joar Tranøy, forsker.

*

Marianne

*
  

  


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]