It is currently Thu Mar 28, 2024 2:22 pm



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Dette burde aldri skje, men det er dessverre sant..
PostPosted: Thu Apr 27, 2006 3:33 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 3:21 pm
Posts: 97
Location: Et sted i Troms
Dette burde aldri skje, men det er dessverre sant. Barnevernet driver regelrett utpressing. Jeg har selv erfaring med saksbehandlere som ikke evner å forstå at mennesker missliker kontroll og tvang.

Jeg tror de mangler kunnskaper om psykologiske reaksjoner hos mennesker som utsettes for press..

Slik barnevernet arbeider i dag, er det mange som tviler på at de kan hjelpe barn, og mange vegrer seg for at ta kontakt.

- Jeg tror dette kommer av at folk flest frykter for at de skal miste kontrollen over familien og sine barns livssituasjon.

Jeg har både positiv og negativ erfaring med barnevernet, men sitter igjen med et inntrykk av at barnevernet på enkelte områder er akkurat så dårlig som mange hevder.

Enkelte saksbehandlere kan umulig tenke på barnas beste når de velger å bruke små barn som pressmiddel mot foreldrene. De driver utpressing, de forsøker å tvinge barna inn i hjelpetiltak mot foreldrenes vilje. Det er nemlig ikke uvanlig at barnevernet bruker argumenter som, alle barn har godt av barnehage. De presser på denne måten foreldre til å motta ”hjelp” fra det offentlige. Jeg tror barnevernet ofte glemmer sakens kjerne. Kontakten med barnevernet starter ofte med en bekymringsmelding, men barnevernet kjører sitt eget løp, uavhengig av det ”melderen” påstår om barns omsorgssituasjon.

- De forstår kanskje ikke at foreldrene ønsker de faktiske forhold avklart før man eventuelt diskuterer hvor vidt små barn skal i barnehage, eller ikke..

Min erfaring forteller meg at enkelte saksbehandlere blant annet trenger mer kunnskap om psykologiske reaksjoner hos mennesker. Barnevernet kan ikke forvente at folk uten videre godtar å bli kontrollert, overvåket og tvunget til å motta hjelp fra barnevernet. Jeg tror de aller fleste foreldre har som motiv å beskytte familien og barna når de velger å ”kjempe” mot barnevernet.

– Det er bare så synd at noen handler irrasjonelt.

Men jeg forstår allikevel at noen kan føle seg så presset at man "henger ut" saksbehandlere på nettet. Det er i denne sammenheng verdt å merke seg at de som opplever en undersøkelsessak eller ”frivillige tvangstiltak” i barnevernets regi ofte ikke har noen å støtte seg til, og at man i denne fasen ikke har krav på advokat. Jeg vil gi skylden til politikerne og media. Media vegrer seg for å skrive om barnevernssaker. Hvem vil vel gjøre noe som kan oppfattes som om man ikke tenker på barnas beste..

- Barnevernet skjuler seg alltid bak taushetsplikten og spiller på foreldrenes samvittighet og folks følelser om at barnas beste alltid skal komme foran hensynet til voksne. Dette ødelegger alle muligheter for en konstruktiv debatt til beste for barna. Min erfaring er også at media ikke tar saker hvis man ikke vil stå frem med fult navn og bilde, hvis man ønsker å være anonym, kan man altså bare glemme den ”hjelpen”.. – men dette er det få som vil snakke om.

- Vi må derfor regne med at noen ikke takler presset, og at noen handler overilt.

Jeg tror noe av grunnen til at barnevernet ikke fungerer kan være usikkerhet om hvordan de skal gå frem. Mange saksbehandlerne i barnevernet er unge og mangler livserfaring, barnevernet er kanskje inne i en ”vond sirkel”. Det er mulig at stormen rundt barnevernet påvirker mange til å slutte i barnevernet. På denne måten får man stor gjennomtrekk. Debatten er derfor viktig, men jeg har selvfølgelig ikke noe fasitsvar på hvordan man skal få barnevernet ut av denne sirkelen, det må politikerne finne ut av.

- Det største problemet med barnevernet er kanskje at man ikke får noe svar, selv ikke når man stiller konstruktive spørsmål, barnevernet blir derfor kritisert, men de svarer nesten aldri på spørsmålene. Det er derfor ikke så rart at noen føler seg så presset at de handler overilt. Jeg tror det er mennesker under strekt psykologisk press som legger ut saker med fult navn på foreldre og barn på nettet på en slik måte at de fremstiller seg selv som dårlige foreldre. ”Barnas beste”, sier barnevernet, men hva er egentlig barnas beste. Hvis barnevernet ikke klarer å gjøre jobben sin, må de kanskje regne med at noen føler seg så presset at de bruker sterke virkemidler. Jeg mener også at barnevernet må lære seg å takle media på en mye bedre måte. Barnevernet skjuler seg alltid bak taushetsplikten. Politiet og advokater synes å klare denne oppgaven mye bedre enn barnevernet.

- Jeg mener barnevernet må kommunisere bedre med foreldrene og at de må respektere foreldrenes meninger om hva som er barnas beste.

http://www.vgb.no/2533


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 27, 2006 4:50 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Jeg synes barnevernet må la foreldre være i fred heller enn å plage dem med uønskede og unødvendige hjelpetiltak.

pappa-fra-troms wrote:
Barnevernet kan ikke forvente at folk uten videre godtar å bli kontrollert, overvåket og tvunget til å motta hjelp fra barnevernet.


Nei, men folk aksepterer jo ikke det uten videre heller. Barnevernet er villig til å gå svært langt for å presse foreldre til å samarbeide. De har mange virkemidler for å presse foreldrene til å samarbeide. De tar ikke et nei for et nei. Et bestemt "nei" kan forøvrig utløse et akuttvedtak, så mange foreldre kvier seg for å kontant avvise barnevernet uten å være sikre på at dette vil de ikke og er villig til å ta konsekvensene.

Barnevernet forsøker å knekke foreldre. De vil at foreldre skal gå rundt med bøyd nakke og føle seg skamfulle over å måtte levere barnet i tvungen barnehageplass. Foreldre ønsker å være stolte og glade foreldre, men slik vil ikke barnevernet at foreldrene skal se på seg selv. De driver psykisk terror mot foreldrene for å ta fra dem livsgnisten og redusere livskvaliteten deres til et lavmål. Slike mennesker er mer tilbøyelige til å akseptere at livene deres fra nå av tilhører barnevernet.

Jeg tror barnevernet har god kunnskap om hva de utsetter foreldre for. De vet at de har stor makt, og de nyter å misbruke den.

En annen ting er at det er ikke nødvendigvis sunt for småbarn å være i heldagsbarnehage. Seriøs forskning - ikke barnevern-"forskning" - viser at det er skadelig for de små å oppholde seg så lenge i barnehagen. Det er da de kan bli passive og mimikkløse eller barna kan bli overdrevent aktive og urolige.

Barnevernet setter foreldrene i en tvangsituasjon. Enten må de godta barnevernets fullstendig urimelige krav eller så må de risikere at barnevernet tar fra dem barna. Det er ikke noe som heter frivillig i barnevernet. Den såkalt frivillige delen kan best karakteriseres som frivillig tvang mens kontrolldelen er brutale maktovergrep som savner sidestykke!

Det gjelder å ikke ha noen illusjoner om barnevernet. Selv kan jeg ikke komme på noe positivt å si om barnevernet. Det måtte være at det er en veldig effektiv slankekur å bli undersøkt og utredet av barnevernet. Man lever under konstant press som tar fra en matlysten og tildels nattesøvnen. Barnevernet er ettter min mening en livsfarlig institusjon, som øyeblikkelig burde fjernes fra det norske samfunnet. Kontrolldelen burde overføres til politiet og paragraf 4.12 skrives om slik at det ikke åpnes for samme grad av skjønnsavgjørelser som idag. Videre burde meldeplikten til barnevernet oppheves. Alle burde få rett til fri advokat fra første stund barnevernet banker på. Fylkesnemnda må nedlegges, og barnevernsakene overføres til det ordinære rettssystemet.

Alle disse forslagene og flere finnes i forslag fra stortingsrepresentantene Carl I Hagen og John Alvheim om tiltak for å gjenopprette tilliten til et barnevern i tillitskrise fra 1995.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Last edited by agrippa on Thu Apr 27, 2006 5:07 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 27, 2006 5:27 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Også jeg har noen innvendinger og kommentarer mot litt av det Pappa fra Troms skriver.

"Jeg tror barnevernet ofte glemmer sakens kjerne."

Nei, det gjør de neppe. Saken for dem er deres eget "arbeid", enten med ekstensiv styring og tiltak i familier, eller omsorgsovertagelse.

"Jeg tror de mangler kunnskaper om psykologiske reaksjoner hos mennesker som utsettes for press.. "

Noen av dem kan nok i og for seg vite det, men de er lært opp til å behandle slike reaksjoner som patologi, ikke fordi de nødvendigvis tror på det, men fordi det lettere gir dem selv makt og fordi deres virksomhet går ut på å forfølge foreldre, ikke hjelpe dem.

"- De forstår kanskje ikke at foreldrene ønsker de faktiske forhold avklart før man eventuelt diskuterer hvor vidt små barn skal i barnehage".

Det er uviktig for dem hva foreldre ønsker eller finner naturlig og klokt.

"Min erfaring er også at media ikke tar saker hvis man ikke vil stå frem med fult navn og bilde, hvis man ønsker å være anonym, kan man altså bare glemme den ”hjelpen”.

Dette var en uvanlig erfaring. Ikke det at det er umulig å få media til å ta saken; det er det nesten alle opplever. Jeg har visst ikke tall på hvor mange som har ringt meg om barnevernssakene sine og som sier at hvis ikke barnevernet skikker seg nå, så går de til avisene. De tar det for gitt at det bare er for dem å bestemme seg, så vil media slå denne "skandalesaken" stort opp og alt vil ordne seg. De får erfare noe annet.

Det er dette med anonymitet som jeg ser anderledes: Som regel er det motsatt. Anonyme foreldre blir nemlig ikke trodd eller tatt alvorlig, så de er mye mindre farlige for barnevernet og myndighetene. Derfor slipper anonyme historier i min erfaring langt lettere til. Det er de som står oppreise med navn og ansikt og ikke skjuler noe, som blir radbrukket av barnevernet, andre myndigheter, pressen og godtfolk. Da heter det seg nemlig at de ikke skjermer barna, at de ikke tar hensyn til fosterforeldrene, til kommuneadvokaten, til barnevernerne. Bare se på Fredrikstad-saken. Det er ikke overilet å legge frem saken i offentlighet. Det er det eneste som gir familien, ikke minst barna, en viss beskyttelse. Det viser at det ikke er en familie som har dystre hemmeligheter å skjule.

"Jeg tror noe av grunnen til at barnevernet ikke fungerer kan være usikkerhet om hvordan de skal gå frem."

Nei, de er blitt lært opp gjennom utdannelsen sin til pare å forholde seg helt passive til hva foreldre sier. Mange foreldre tror de har en reell diskusjon med reell kommunikasjon med barnevernerne. Når rapporten kommer, får de se noe annet. – Bare les i barnevernets lærebok-litteratur; der får man i klartekst oppskriften på hvordan barnevernet skal la det foreldre sier gå inn det ene øret og ut det andre, bortsett da fra at det brukes til å bevise at foreldre ikke samarbeider, ikke ser barnets behov, og ikke er mottagelig for hjelpetiltak. Dermed ligger veien til omsorgsovertagelse åpen.


Marianne Haslev Skånland
  


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 27, 2006 7:22 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
"Jeg tror de mangler kunnskaper om psykologiske reaksjoner hos mennesker som utsettes for press.. "

Noen av dem kan nok i og for seg vite det, men de er lært opp til å behandle slike reaksjoner som patologi, ikke fordi de nødvendigvis tror på det, men fordi det lettere gir dem selv makt og fordi deres virksomhet går ut på å forfølge foreldre, ikke hjelpe dem
.

De fryder seg over at foreldre blir opprørte og skremte når de kommer. Foreldrenes frykt gir dem en deilig følelse av makt. De har ikke valgt dette yrket for ingenting.

MHS wrote:
Det er uviktig for dem hva foreldre ønsker eller finner naturlig og klokt.


Helt enig. De bare later som om de lytter til foreldrene, for de er opplært til å ha en "samtale", men det foreldrene sier tar de ikke alvorlig og bruker til å stramme tommeskruen ytterligere.

MHS wrote:
Det er ikke overilet å legge frem saken i offentlighet. Det er det eneste som gir familien, ikke minst barna, en viss beskyttelse. Det viser at det ikke er en familie som har dystre hemmeligheter å skjule.


Jeg tror fam. Antonsen har overveid grundig beslutningen om å legge beretningen ut på nettet. Barnevernerne derimot handler ofte overilt når de fatter akuttvedtak det ikke er grunnlag for eller andre krenkende beslutninger, ofte på grunnlag av plutselige innskytelser eller følelser. Mye av terroren mot foreldrene er nok likevel godt planlagt. De har frie tøyler.

MHS wrote:
Nei, de er blitt lært opp gjennom utdannelsen sin til pare å forholde seg helt passive til hva foreldre sier. Mange foreldre tror de har en reell diskusjon med reell kommunikasjon med barnevernerne. Når rapporten kommer, får de se noe annet. – Bare les i barnevernets lærebok-litteratur; der får man i klartekst oppskriften på hvordan barnevernet skal la det foreldre sier gå inn det ene øret og ut det andre, bortsett da fra at det brukes til å bevise at foreldre ikke samarbeider, ikke ser barnets behov, og ikke er mottagelig for hjelpetiltak. Dermed ligger veien til omsorgsovertagelse åpen.


Barnevernerne sitter der som passive roboter og du vet ikke om de registerer det du sier. Når de snakker så skjønner du at de overhodet ikke har brydd seg om hva du har sagt. De er pre-programmerte til å si "Vi tenker hjelpetiltak er nødvendige".

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Vi har ingenting å skjule
PostPosted: Fri Apr 28, 2006 12:25 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 3:21 pm
Posts: 97
Location: Et sted i Troms
Jeg vil presisere at jeg er helt enig i det meste av det som kommer frem her.

Men jeg tror fortsatt at saken vår hadde ført til akuttvedtak om vi i utgangspunktet hadde nektet å ha noe med "barnevernet" å gjøre..

- Dette tror jeg fordi meldingen i utgangspunktet var svært alvorlig, hvis den hadde vært sann..

Vi ønsket med andre ord ikke å utsette barna for det som kanskje kunne skjedd om vi nektet å snakke med barnevernet..

Marianne skrev tidlig i saken følgende til meg;
Mange tusen nordmenn har hakket og hakket på hva som er fornuftig og rimelig, slik som du gjør. Det er farlig for dere at du hele tiden oppholder deg ved denne argumentasjonen om motiver og detaljer, det hindrer deg i å se saken og samfunnet som de er, og ta faresignalene i tide. Det er imidlertid dere som må bære konsekvensene av hva dere gjør
- Dette har vi fått erfare og kan derfor bare bøye oss i støvet..

Jeg tror det er naturlig at de fleste i utgangspunktet tenker at det må være fornuftig å snakke med ”barnevernet” for å avklare de faktiske forhold.

Vi har ingenting å skjule, så hvorfor i all verden skal vi ikke slippe dem inn i vårt hjem, tenkte vi..

PS! Jeg har fått mange tilbakemeldinger og hatt mange treff på bloggen.
- Håper dette kan hjelpe noen av de som kommer i kontakt med barnevernet.

BEVEGELSER:
Dette er bloggens nøkkeltall og her ser du de siste kommentarene fra leserne dine. Husk at du selv er ansvarlig for at kommentarene følger regelverket.

3226 sidevisninger totalt
212 sidevisninger siste 24 timer

http://www.vgb.no/2533


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vi har ingenting å skjule
PostPosted: Fri Apr 28, 2006 1:29 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
pappa_fra_troms wrote:
Men jeg tror fortsatt at saken vår hadde ført til akuttvedtak om vi i utgangspunktet hadde nektet å ha noe med "barnevernet" å gjøre..

- Dette tror jeg fordi meldingen i utgangspunktet var svært alvorlig, hvis den hadde vært sann..

Vi ønsket med andre ord ikke å utsette barna for det som kanskje kunne skjedd om vi nektet å snakke med barnevernet..


Mange såkalte "bekymringsmeldinger" har et "alvorlig" innhold - dersom det bare hadde vært sant, som du skriver. Annenhåndsopplysninger tas like alvorlig som vitneprov under ed, og selv om de preliminære undersøkelsene viser at anklagene i meldingen ikke medfører riktighet, så vil det likevel bli iverksatt undersøkelse som om anklagene var fullstendig sanne. De bruker 4.12 paragrafen til å presse foreldrene for opplysninger som de ellers ikke ville ha fått tilgang til. Det er de som bestemmer hvilken paragraf som skal brukes som hjemmel for å åpne undersøkelse derfor kaller de alle saker for "alvorlige" for å få påskudd til å bruke tvangsparagrafen.

Alle som kommer i kontakt med barnevernet for første gang blir entydig rådet til å "samarbeide", for "man har jo ikke noe å skjule", som det så fint heter. I virkeligheten har man alt å skjule for barnevernet. De er ikke interessert i å få meldingen avkreftet. De søker etter "dritt" som de kan ødelegge familien med. Det er derfor de så gjerne vil komme tett innpå familien. Hadde ikke du åpnet hjemmet ditt for hjemmebesøk, så hadde de aldri sett at datteren din satt mye på fanget. Det er slike ting de er på jakt etter, for det gir dem mulighet til å komme med beskyldninger om at barnet er "skadet".

Mange fortsetter å "samarbeide" med barnevernet fordi de er redde for akuttvedtak. "Samarbeidet" fører til at barnevernet klarer å akkumulere flere ødeleggende puslespillbiter. Man kan jo være redd for at de skal fatte akuttvedtak når som helst. Det er derfor det er viktig å ha en dialog, men det betyr ikke at man skal gå med på alle deres krav. Alle burde hatt rett til fri rettshjelp fra første stund, for man trenger virkelig en dyktig advokat for å slippe fri. Alene er man sjanseløs.

Quote:
Jeg tror det er naturlig at de fleste i utgangspunktet tenker at det må være fornuftig å snakke med ”barnevernet” for å avklare de faktiske forhold.

Vi har ingenting å skjule, så hvorfor i all verden skal vi ikke slippe dem inn i vårt hjem, tenkte vi..


Det er naturlig at man ønsker å renvaske seg, men med barnevernet er det ikke mulig. De ser bort fra vitneprov som avkrefter anklagene. De er utelukkende interessert i å få noe på deg.

Bloggen din er kjempefin og blir lest av mange. Du er tøff som står frem og kjemper for barna og foreldreretten. Menn kan ha en fordel fremfor kvinner, for barnevernet er vant med å hersje med enslige mødre. Jeg håper dere slipper unna og at dere ikke aksepterer tvungen barnehage-plass for den yngste. Det vil bare bli verre for dere. Gjør det bare dersom du er overbevist om at de ellers vil ta barnet eller kom dere i sikkerhet i et annet land. Dette er statsterror.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]