It is currently Thu Apr 18, 2024 11:51 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hei, er ny her.....
PostPosted: Fri Dec 29, 2006 4:50 am 
Offline

Joined: Fri Dec 29, 2006 4:33 am
Posts: 2
Location: Møre og Romsdal
Og prøver å lese endel innlegg her på denne siden som jeg fant i natt når jeg er på vakt i en stille stund. Jeg er selv utdannet både sosionom og fengselsbetjent, men har vel hatt lengst fartstid innen bv og sosialtjenesten (sosialtjenesten hovedsaklig innen rus og psykiatri). Jeg vil med dette innlegget bare gi meg til kjenne slik at dere ser at også jeg er ett menneske som kan bli opprørt over en historie, og som ikke har "hardnet" til etter noen års tjeneste.. Jeg har sett mange dårlige avgjørelser bli tatt, men jeg har også sett gode avgjørelser bli tatt..

Jeg bestemte meg faktisk for å ta den utdannelsen jeg har tatt etter ett utsagn sagt på tv for mange år siden. Den var noe som så om jeg ikke husker feil: Vi i barnevernet tar heller en for mye enn en for lite!

Dette trigget meg voldsomt, og jeg hoppet faktisk av en helt annen type utdannelse, og tok den jeg har. Jeg skjønner at jeg beveger meg i kretser som har opplevd mye urettferdighet i samfunnet vårt inne på denne siden her, og vil at dere skal vite at dere har, når denne er berettiget, lov å vise deres harme. Men vær klar over en ting, og det er at det begås mye urett mot små barn hver dag og natt av deres egne foreldre også, ja kanskje tilgomed når jeg nå sitter og skriver dette innlegget. Jeg har som sagt, opplevd begge deler. Jeg har også stått i mot min egen arbeidsgiver når jeg ikke har vært enig. Det er faktisk mange andre som også gjør... Pr i dag arbeider jeg ikke innen hverken bv/sos eller fengselsvesenet, men innen akuttpsykiatrien. Og vi er heller ikke feilfrie...

Vet vel egentlig ikke helt hvor jeg vil med innlegget mitt, annet enn at jeg har lest litt her inne og kommer nok til å fortsette med det. Kommer nok til å kommentere noen innlegg hvor jeg er enig evt. uenig også... Uansett, lykke til for vi behøver allsidighet, og at noen på "utsiden" tør å rope litt høyt ut..

Med vennlig hilsen

Betjenten


P.S. Har selv ikke hatt noe A4-oppvekst!

_________________
Carpe Diem


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hei, er ny her.....
PostPosted: Fri Dec 29, 2006 9:46 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Betjenten wrote:
Vet vel egentlig ikke helt hvor jeg vil med innlegget mitt, annet enn at jeg har lest litt her inne og kommer nok til å fortsette med det. Kommer nok til å kommentere noen innlegg hvor jeg er enig evt. uenig også... Uansett, lykke til for vi behøver allsidighet, og at noen på "utsiden" tør å rope litt høyt ut..


Hei "Betjenten" og velkommen til oss! Aller først, vil jeg anbefale deg å lese hva som er TEMA på denne nettsiden.

Dersom det skulle være noe du ikke er enig i, så foreslår jeg heller at du posterer innleggene dine på Tidens Krav eller FO.

Betjenten wrote:
Jeg bestemte meg faktisk for å ta den utdannelsen jeg har tatt etter ett utsagn sagt på tv for mange år siden. Den var noe som så om jeg ikke husker feil: Vi i barnevernet tar heller en for mye enn en for lite!


Jeg forstår det slik at du allerede har lest en del av innleggene våre, og hadde jo håpet at det synker inn at barnevernet ikke bare tar "en for mye enn en for lite", tvert i mot så er alle barn de "tar" ett for mye.

Jeg forslår at du melder deg inn i Gruppen til Familiens Selvstendige Rett og skriver deg opp som kontaktperson... - ...så skal du få høre hvor Adam kjøpte ølet.

Den siste setningen er delvis ironisk ment; jeg ser at du er villig i ånden til å forstå ting som du ennå ikke har greie på, og i disse jule-tider kan jeg si såpass: Mange er kallet men få er utvalgt.

Det holder i mengder å bare snakke med et par-to-tre-stykker som har opplevd barnevernets overgrep på kroppen for kunne forstå hvorfor vi ikke trenger barnevernet. Dersom du og andre folk virkelig har et så stort ønske om å hjelpe andre mennesker, så holder det i bøtter og spann å ta de med bort til naboen. -Ta med deg gulvklut, vaskehansker, Ajax, kaffe på thermos, nysteikte vafler, blanke ark og fargestifter til!

Gamle-beste-kjæresten min er politibetjent og vi henger fremdeles sammen som venner. Han trodde meg på mitt ord da jeg fortalte ham om barnevernets herjinger, og han ble ihvertfall overbevist da barnevernet for 3 år siden kidnappet min sønn rett foran nesen på oss. Du kan få telefonnummeret hans, dersom det er noe du lurer på.

Du kan også ringe til John Bendiksen i Sandane, på telefonnummer: 57 86 94 33. Han er også fra "utsiden", men i motsetning til deg, har han "sett lyset" for lenge siden og selvfølgelig støtter han oss fra bunnen av sitt hjerte. -Tenk over det du!

Med vennlig hilsen Mona Lygre.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 29, 2006 11:16 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Bergen 29.12.06

God dag, Betjenten (eller sover du nå kanskje, etter nattevakt?)

Som Mona sier jeg velkommen til forumet. Nyttig informasjon fra deg, det om hvordan barnevernet resonnerer. Ikke så å forstå at det er første gang brukerne her på forumet opplever at barnevernere er akkurat som du sier (heller én for mye ..) – det faller dem ikke inn at det å ta barn fra sine foreldre i realiteten er å sende barna ut i stor fare. Tvert imot tror de at deres egne aksjoner er bra uansett, fordi de gjør sine gode intensjoner til en fribillett: når de har dydige motiver, tror de de kan gjøre hva de vil og være garantert at resultatet blir bra. Hvis det ikke blir det, så "er det iallfall ikke deres skyld", men foreldrenes, nok en gang, i barnevernernes øyne.

Gå som Mona sier inn i forumets første seksjon "Informasjon om oss" og les om tema og brukergruppe. Dette forumet praktiserer ikke ytringsfrihet om hva som helst. De eneste legitime brukere her er barnevernets ofre og de som støtter dem og vil ha det eksisterende barne"vern" vekk, fordi det ikke er noe barnevern. Dette er altså intet forum for diskusjoner om hva man eventuelt måtte mene er bra ved barnevernet. Heller ikke er det stedet for kritikk av barnevernets ofre.

Grunnen til disse begrensninger er ikke at vi her vil nekte barnevernets forsvarere ytringsfrihet, men at de tvert imot har fri adgang til hele statsapparatet og den ordinære presses støtte og beskyttelse. Det får være nok for dem å utfolde seg alle disse andre steder, ikke her på rbv. Alle her har opplevet barnevernets ødeleggelser enten på egen kropp og i egen nær familie, eller sett det på nært hold ødelegge mennesker, både barn og deres familier, så vi er ikke interessert i å diskutere hvorvidt.

Jeg kan fortelle deg at det er en påkjenning som går sterkt inn på barnevernets ofre når utenforstående uforstående fra tid til annen dukker opp her på forumet og tror de er berettiget til å forhøre barnevernsofre, polemisere mot dem og kritisere dem. Du får ta det med i betraktningen hvis du gjør alvor av det du skriver: "Kommer nok til å kommentere noen innlegg hvor jeg er .... evt. uenig også..." Barnevernsofrene har hørt det meste av urimeligheter og møter dem til stadighet fra den fordømmende befolkning rundt dem, så det er ikke ukjent, men her skal det være fritt for sånt.

Ofrene for barnevernsindustrien har også opplevet sånne overgrep at det ikke er aktuelt at noen skal vurdere hvorvidt de har "lov" til å vise de og de reaksjoner. Jeg tenker her på det du skriver om at du "vil at dere skal vite at dere har, når denne er berettiget, lov å vise deres harme." Dette vet vi, det trengs ingens tillatelse, så jeg håper du ikke mente det slik som det kanskje kan tolkes. Når folk opplever forfølgelse, blir de svært vare, you see, og andre må nok godta det som fullt berettiget at de kan reagere sterkt også i situasjoner og på punkter hvor det kan virke som om de overreagerer.

Du får tenke på at menneskerettigheter gjelder alle, uten at andre skal ha anledning til å bedømme hvorvidt de er gode nok til å få dem. Barnevernsofrene, både barna og familiene, har fått sine menneskerettigheter grovt krenket, og krenkelsene blir verre. Det er også viktig å huske at selv om barnevernsofre kan både lyve, ta feil, og mangle forståelse av ditt og datt, er dette som en dråpe i havet sammenlignet med den sammenhengende løgn vi ser fra barnevernere og deres kumpaner, og den totalt feilaktige ideologi og den uforstand som barnevernet utsetter sine ofre for.

Når det gjelder din bemerkning "Men vær klar over en ting, og det er at det begås mye urett mot små barn hver dag og natt av deres egne foreldre også, ja kanskje tilgomed når jeg nå sitter og skriver dette innlegget.", så er dette en sannhet som gir et skjevt inntrykk, slik forvridde sannheter ofte gjør. Hvis du nemlig ser på antallet barn som bor hos sine foreldre sammenlignet med antallet som bor hos fremmede i fosterhjem eller institusjoner, blir det klart at antallet av disse siste er meget lite sammenlignet med det første. Selv hvis barnemishandling og vanskjøtsel skulle ha en høyere forekomst i egne foreldres hjem, i absolutte tall, enn andre steder (og det passer barnevernerne omhyggelig på at vi aldri får klare tall for fra dem), så er forholdstallet klart: forekomsten av dårlig behandling, mishandling og diverse overgrep i fosterhjem og institusjoner er skyhøyt overrepresentert i sammenligning med det barn gjennomgår i sine egne biologiske hjem.

Det er sånne fakta skikkelig forskning viser, og barnevernet passer seg godt for å nevne denne forskningen, og skjuler gjerne at de i det hele tatt har hørt om den. Når de da ikke direkte lyver om den – jeg tenker for eksempel på Vigdis Bunkholdts løgn om den store Bohman/Sigvartsson-undersøkelsen, på Kari Killéns stadige falske presentasjoner av faglitteratur, og på ymse offentlige utredninger uten skikkelig metodisk grunnlag.

Jeg håper din positive interesse og egne erfaringer vil motivere deg til å lese en del nyttig stoff (barnevernets forsvarere nekter innbitt å gjøre dette). Begynn for eksempel med en del artikler av Sverre Kvilhaug, Siv Westerberg, Joar Tranøy, Ole Texmo og Åge Simonsen. Dette forumet har mest av innlegg fra barnevernsofre selv, mens mere slikt fagstoff er å finne på http://www.barnasrett.no , http://nkmr.org og på andre nettsteder du finner lenker til på de nettstedene.

Hilsen
Marianne Haslev Skånland

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 5:29 am 
Offline

Joined: Fri Dec 29, 2006 4:33 am
Posts: 2
Location: Møre og Romsdal
Var ikke meningen med å være belærende mot noen her på forumet, men er en engasjert person. Spesielt når jeg opplever at det foregår urett... Men greit nok, jeg skal nøye meg med å lese her, og om noen skulle ønske svar fra en med den erfaringen jeg har med i ballasten er de mer enn velkomne til dette... :D

_________________
Carpe Diem


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]