It is currently Thu Mar 28, 2024 10:10 am



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Barnevernsbarns mobiltelefoner igjen
PostPosted: Wed Mar 29, 2017 9:11 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Barnevernsbarns mobiltelefoner igjen


Barnevernsinstitusjoners adgang til å begrense bruk av mobiltelefon
"Barne- og likestillingsdepartementet sender med dette på høring et forslag om endringer i rettighetsforskriftens regler om å nekte bruk og å inndra elektroniske kommunikasjonsmidler."
Regjeringen, 27 mars 2017


Hvis noen skulle falle på å tro at dette betyr at Regjeringen har innsett at beslagleggelsen og ringeforbudet for barnevernsbarn kanskje ikke er så helt i tråd med barnas rettigheter, så tar de feil. Det Departementet vil, er naturligvis en innstramming av barnas rettigheter og frihet, ikke av barnevernspersonalets.

"Barnevernsinstitusjoner har i dag anledning til å nekte beboere på barnevernsinstitusjoner å bruke elektroniske kommunikasjonsmidler, som mobiltelefon eller pc, for inntil to uker om gangen. Institusjonen kan nekte bruk dersom det er nødvendig av hensyn til behandlingsopplegget eller formålet med plasseringen. Det må gjøres en selvstendig vurdering i hvert enkelt tilfelle. Dersom beboeren ikke retter seg etter vedtaket om å nekte bruk, kan institusjonen inndra kommunikasjonsmiddelet.
   - Vi foreslår at man skal kunne nekte bruk eller inndra kommunikasjonsmidler for inntil åtte uker fra inntak. Dette kan bidra til å beskytte ungdommene fra kontakt med rusmiljøer, sier barne- og likestillingsminister Solveig Horne (FrP)."



Unnskyldningen er altså å skjerme barn og ungdom fra rusmiljøer. Det er TAUST om to særdeles viktige ting:

(a)
Barnevernet og deres håndlangere er fremfor alt ivrige til å hindre barn de har tatt under "omsorg" i å ringe til sine foreldre! Å ringe hjem til sine kjære for å prøve å få hjelp når man er tatt til fange, er den sunne, naturlige reaksjonen for et barn, og det er naturligvis en grusomhet å hindre det. Men det ville sikkert forstyrre "behandlingsopplegget", som, som vi vet, går ut på å innbille barna at foreldrene er likegyldige for dem, og dessuten er mindreverdige.

(b)
Er det noe sted barn lettere enn andre steder kommer i kontakt med rusmiljø, så er det sandelig på barnevernsinstitusjoner. Titt og ofte kan barnevernsbarn som endelig har kommet seg ut av barnevernets grep, fortalt at på institusjonen, der begynte de å ruse seg skjønt de aldri hadde gjort det før – og de trenger slett ingen mobiltelefon for å "nyte godt" av tilgangen som blant annet foregår på institusjonen selv! Det er liten grunn til å tvile på det de forteller om dette.

*

Det er langt fra første gang barnevernets berøvelse av telefon-muligheter for barn er blitt omtalt her på RVB. Det har vært en gjenganger i alle år, dels som eget emne, dels i sammenheng med annen tvangsutøvelse og berøving av annen kontakt og familiesamhold. Jf at det ble spesielt fokusert på i punkt 17 her:
Politisk program for barnevern på lokalplan, november 2010 / mars 2012

Det har vært en gjenganger på Forum Redd Våre Barn fordi det har vært og er en gjenganger i barnevernet. Noen ganske få lenker til relativt tidlige posteringer:

De har tatt min søster, august 2008
Olemic Thommessen (H), mars 2007
Myndighetene "avdekker", men lar barne"vernet" fortsette, juni 2006
Barnevernets og kommunens oppførsel, desember 2006
Raundalen: Foreldre er farlige for sine barn!, september 2012
Om forhold på barnehjem og i fosterhjem, juni 2008
i tråden ""Hjemmehørende" harmoni på institusjon? : Klageøkning fra barnevernsbarn, februar 2014
(Derimot avlytter og overvåker myndighetene barnevernsofre villig vekk:) Datatilsynets naïvitet, april 2007
Om samtaleforbud og overvåking, kommentarer, oktober - november 2006
Den Europeiske Menneskerettighetsdomstols dom i saken Margareta og Roger Andersson mot Sverige, juli 2008 (Dommen er fra 1992)  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernsbarns mobiltelefoner igjen
PostPosted: Mon Apr 03, 2017 9:36 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg ser for meg barnevernet danse krigsdans om de hadde fått greie på at jeg selv noen ganger nekter barna mobiltelefon en ettermiddag eller to som ledd i oppdragelsen. Slik jeg kjenner barnevernet hadde de svingt pisken over meg, og avskrevet meg som far for tiende gang. Det er jo det som er problemet med barnevernet. De påpeker feil og mangler ved foreldrene som noen ganger i og for seg kan være reelle nok.

Men den omsorgen de selv har å tilby er så mye verre for barna enn det de selv har klart å få frem gjennom systematisk skittgraving kamuflert som hjelpetiltak. Det lukker de helt øynene for.

Foreldrenes svakheter proklameres med krigstyper.

Kvaliteten på den omsorgen barnevernet selv har å tilby finner man ikke engang i en fotnote med mikroskopisk skrift. Det er neglekt av høyeste klasse, antagelig fordi barnevernet vet at om de først begynner å gå inn i det territoriet, vil de bli blottstilt på alle punkter.

Barnevern hjelper nemlig ikke. Det er ikke et mantra barnevernsmotstandere proklamerer tomt. Barnevernets egne forskere erkjenner det mellom linjene i Bufdir-rapportene. Selvsagt hender det at barnevernet hjelper enkelte. Men i sum har vi ingen beviser for at alt styret fra barnevernet gir positive resultater.

Det er så skremmende at ingen vil snakke om det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernsbarns mobiltelefoner igjen
PostPosted: Wed Jun 14, 2017 2:37 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Kritisk til å frata barnevernsbarn nett og mobil
p4.no 14.06.2017

"Flere barneorganisasjoner sier nei til å gi barnevernet utvidet makt til å ta mobil og pc fra barn."

Kaja Hegg i Redd Barna mener tilgang til nett og mobil er nødvendig for å kunne leve et normalt liv:
"- Nettilgangen er avgjørende for å kunne gå på skolen i forbindelse med skolearbeid, ha kontakt med venner, kjøpe bussbillett og det er også en viktig arena for informasjon til barn, sier Hegg."

Ikke mye rettssikkerhet for barnevernsbarn:
"- Jeg kan ikke se for meg noen annen gruppe barn hvor vi kunne fratatt dem muligheten for å delta på de ulike arenaene i så lang tid, uten at det hadde blitt mye ståk rundt det, sier hun."

Skremmende forslag fra Horne, dette her!

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]