It is currently Fri Mar 29, 2024 12:43 am



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Intervju med advokat Sverre Kvilhaug i avisen Norge IDAG
PostPosted: Sat Oct 08, 2016 7:08 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Intervju med advokat Sverre Kvilhaug i avisen Norge IDAG

En lang, informativ artikkel kom i ukeavisen Norge IDAG den 2 september:


Redaksjonen, Norge IDAG:
– Behov for lovendring om Barnevernet
Marianne Haslev Skånlands hjemmeside, 8 oktober 2016



Norge IDAG har også fulgt opp de påfølgende ukene med bra ting om barnevern. De er alle gode, så de burde alle ligge på nett!

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intervju med advokat Sverre Kvilhaug i avisen Norge IDAG
PostPosted: Tue Oct 11, 2016 10:17 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg håper det er greit at jeg siterer litt fra Norge IDAG's intervju med Sverre Kvilhaug:

"Kvilhaug er klar når han kritiserer barneministre, uavhengig av partitilhørighet, og mener at det har vært motvilje mot å gjøre noe med lovverket på dette området. Det skyldes nok at informantene som blir lyttet til, presenterer en feilaktig virkelighetsforståelse."

Nettopp hva barnevernsofrene blir beskyldt for, å ha en feilaktig eller avvikende virkelighetsforståelse. Mari Trommald gjentar dette argumentet stad vekk, for å skaffe barnevernet og barnevernsindustrien troverdighet og legitimitet, på bekostning av troverdigheten til de enkeltmennesker/familier som blir rammet av maktovergrepene.

Det er helt ufattelig at maktovergrepene fortsetter, i år etter år, uten at noen tar grep for å få stoppet vanviddet.

Jeg ser en mulig forklaring. For samfunnet er omsorgsovertakelser det dyreste tiltaket som finnes, både rent økonomisk og menneskelig.

Men, politikerne har konstruert en ansvars- og kostnadsfordeling mellom stat og kommune, der staten sterkt subsidierer omsorgsovertakelser mens helsehjelp for barn, hjelpetiltak i barnehage, skole og hjemmet for det meste må dekkes 100% av statens rammetilskudd til kommunen, dvs belaster kommunekassen direkte.

Politikerne har ikke gjort det lønnsomt for kommunen å bruke penger på forebygging og behandling av sykdom, skader og sosiale problemer. Tvert imot, for kommunen er det mest lønnsomt å ha kun friske og velfungerende innbyggere. Desto mindre penger kommunen bruker på syke og skadde individer, desto raskere vil disse individene måtte gå over på statlig finansierte hjelpetiltak, som omsorgsovertakelser og trydeytelser. Eventuelt vil enkelte forsøke å flytte til en annen kommune i håp om å lykkes i å skaffe seg kommunale tjenester der. I verste fall vil enkelte omkomme av mangel på kommunale hjelpetjenester, slik som helsehjelp for barn under 18 år. Det har vi sett flere tragiske eksempler på i den siste tiden.

Når kommunen fatter akuttvedtak og omsorgsovertakelser, er dette beslutninger som skyver finansieringansvar og kostnader, over på staten.

Her er det oppstått et misforhold mellom beslutningstaker og kostnadsbærer. Staten vil aldri greie å få kontroll på barneverns-kostnadene med mindre de overtar beslutningsansvaret selv. Og samtidig sørge for at selve beslutningsprosessen frem mot omsorgsovertakelse, må følge forvaltningsloven og god forvaltningsskikk.

I dette misforholdet mellom beslutningstaker og kostnadsbærer er det fritt frem for private aktører til å påvirke og øke etterspørselen etter barnevern- og omsorgstjenester. Dette ser vi at mange har tjent seg rike på.

Barn og familier er blitt redusert til råstoff i barnevernindustrien.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intervju med advokat Sverre Kvilhaug i avisen Norge IDAG
PostPosted: Tue Oct 11, 2016 2:06 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

mater familias har selvfølgelig helt rett i at barnevernets ofre blir beskyldt for å være utenfor virkeligheten.

Men det er ikke dem Kvilhaug sikter til. Han sikter til alle dem (for det meste helt andre enn barn tatt av barnevernet) som stadig skamroser det som blir gjort. Kvilhaug skriver jo om de "informantene som blir lyttet til", altså lyttet til av "øvrigheta", domstolene, pressen, osv.

mater familias og jeg selv er sikkert enige. Jeg bare tenkte jeg ville gjøre det klart for andre lesere, fordi jeg selv et øyeblikk tolket det galt, da jeg leste mater familias' innlegg.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intervju med advokat Sverre Kvilhaug i avisen Norge IDAG
PostPosted: Tue Oct 11, 2016 10:47 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
MH Skånland wrote:
  

Men det er ikke dem Kvilhaug sikter til. Han sikter til alle dem (for det meste helt andre enn barn tatt av barnevernet) som stadig skamroser det som blir gjort. Kvilhaug skriver jo om de "informantene som blir lyttet til", altså lyttet til av "øvrigheta", domstolene, pressen, osv.

  


Ja vi er nok enige.

Den senere tid har jeg sett at ordet barnevernsuniverset har dukket opp i flere avisartikler og debattinnlegg.

Informantene som blir lyttet til, tilhører først og fremst dette barnevernsuniverset. Folk som har sitt levebrød innenfor barnevernssystemet.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Intervju med advokat Sverre Kvilhaug i avisen Norge IDAG
PostPosted: Wed Oct 19, 2016 10:41 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jan Simonsen siterer ekstensivt fra artikkelen i Norge IDAG:

Forskning slår beina under barnevernet
Frie Ytringer, Jan Simonsens blogg, 19 oktober 2016

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]