It is currently Thu Mar 28, 2024 3:15 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Feilene i enkeltsaker? Hvor er de?
PostPosted: Fri Jun 24, 2016 7:13 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Stadig må vi høre fra barneversmyndigheter og forsvarere av systemet at det gjøres feil i enkeltsaker, men at norsk barnevern generelt er i verdenseliten.

Men jeg har mange ganger spurt meg selv; hvilke enkeltsaker er det de snakker om? Hvor er disse sakene hvor kommuner og barnevern erkjenner at de har gjort tabber?

- Bodnariosaken - 5 barn adskilt fra foreldrene i et halvår før massivt press gjør at familien gjenforenes. Kommunen innrømmer ingen feil.

- Ida-saken - Situasjonen til en jente på 15 år går fra ikke så verst til forferdelig etter at barnevernet overtar omsorgen for henne. Barnevernet i hennes hjemkommune utviser tilsynelatende selvkritikk, men det faktum at de ansvarlige verken klarer å bedre jentas omsorg eller å levere henne tilbake til moren, gjør at man må å spørre hvor dypt selvkritikken egentlig stikker.

- Et yngre par på Østlandet fratas tvillinger ved fødselen. TV2s eksponering av saken gjør at foreldrene langt om lenge får barna tilbake. Ingen erkjennelse av feil fra barnevernet, som legger ansvaret på en tolv år gammel diagnose og legen som satte denne.

- Vår egen sak: Vi flykter til utlandet forut for forhandlinger om omsorgsovertakelse. Den sakkyndiges kritiseres for moralisering og manglende objektivitet, barnevernet overprøver medisinske opplysninger i saken, og barnevernssjefen uttaler i ettertid at vår omsorgsevne ikke er kartlagt. Ingen beklagelse. Ingen erkjennelse av feil. Tvert imot gjør kommunen det klart at de skal kaste seg over oss igjen i det øyeblikk vi setter bena våre på norsk jord.

"Det gjøres feil i enkeltsaker", høres unektelig flott ut. Inntrykket av en barneverntjeneste som er selvransakende, åpen og ærlig, ville vært påtrengende om vi ikke visste bedre. Og så langt jeg har sett, kan barnevernet til nød "beklage" når et barn blir misbrukt seksuelt, alvorlig skadet eller dør i offentlig omsorg. Men ifølge mine observasjoner erkjennes ikke feil selv i slike tilfeller.

Faktum er vel at dersom barnevernet først begynte en tradisjon der de åpent og ærlig innrømmet feil i enkeltsaker, så ville de også løpe en risiko for at disse enkeltsakene raskt ble så mange at konsekvensene kunne bli svært vanskelig å håndtere.

Det er mulig at selverkjennelsen som barnevernet ettersigende skal ha i de enkelte sakene, kommer til uttrykk i hemmelige og mørke skrifterom som bare barnevernet selv kjenner til.

Forøvrig blir min konklusjon at barnevernet er svært dyktige på nettopp å ikke erkjenne feil - verken i enkeltsaker eller i systemet som sådan. Denne gjennomgripende totalfornektelsen er også grunnlaget som barnevernet overlever på.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]