It is currently Thu Mar 28, 2024 2:15 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Barnevernets forståelse av dialog
PostPosted: Sun Apr 03, 2016 1:13 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg fikk denne mailen av saksbehandler en drøy uke før planlagte forhandlinger i nemnda (Vi hadde to saker mot oss i løpet av et par år, hvorav dette var den første):

Beklager at jeg ikke har fått svart deg tidligere. I morgen vil vi kort gjøre rede for hvilke vilkår vi setter for å evt kunne trekke fylkesnemndssaken. Hvis dere ikke kan samtykke til disse vilkårene vil saken gå som planlagt. Dere vil få mulighet til å diskutere vilkårene sammen med advokatene deres i morgen.

Barneverntjenesten fremmet krav som ikke var akseptable, og som også ville medføre at barnevernet fortsatte å sitte på ryggen vår, en situasjon som allerede holdt på å slite oss ut.

Etter møtet, skrev jeg blant annet dette i mail til barnevernssjefen:

"Jeg kan ikke godta vilkårene Barnevernet stiller for å trekke saken, (...) Jeg ber om bekreftelse på at denne mailen er mottatt og forutsetter at saken går som planlagt i Fylkesnemda."


Det ble taust i flere dager, og det var umulig å få noe svar fra barneverntjenesten. Siden jeg nektet plent å gå med på barnevernets vilkår, hadde barnevernet isteden økt presset på min kone. De hadde fra før oppnevnt en egen advokat for henne uten at hun hadde bedt om det, og min kone forteller at denne advokaten presset henne til å ta ut separasjon, slik barneverntjenesten krevde. Etter noen dager fikk jeg et brev fra seksjonslederen i barnevernet som bekreftet at barneverntjenesten likevel hadde trukket saken:

"(....) Mor har samtykket til de kravene som barneverntjenesten har satt for å trekke saken, og mors advokat bekrefter at formell separasjonssøknad nå er sendt.(...)"

Jeg var forundret og trodde ikke det var mulig: Barna som forhandlingskort. Formelt opphør av samliv som utilslørt krav.

I ettertid krevde jeg å få vite hvilke forberedelser som var gjort for å finne plasseringsalternativer til barna som skulle tas en drøy uke senere.

Det muntlige svaret fra saksbehandleren var omtrent som dette: "Jeg finner ikke at det ble gjort noen forberedelser for å plassere barna, uten at jeg kan gi noen forklaring på årsaken til dette". Jeg forklarte henne da i klartekst at årsaken selvsagt var at barneverntjenesten fant det opportunt å holde oss på pinebenken med en begjæring som ikke var reell.

Barnevernet gamblet på at vi som foreldre skulle gå med på kravene. At jeg ikke gjorde det, var nok en strek i regningen, og et ekstra irritasjonsmoment for barneverntjenesten.

Myndighetene kan godt skvise familier på denne måten, selv om all fornuft og informasjon jeg har fått fra juridisk hold, tilsier at det er ulovlig.

Solveig Horne har nå strammet inn lovverket slik at barnevernet vil få anledning til mer av denne typen "dialog" med familiene.

Hva er det som er i ferd med å skje innenfor barnevern? Min subjektive forståelse er denne: Toget har forlengst passert varselsskiltet, som sier at farten må reduseres. Myndighetene tråkker nå istedenfor pedalen i bånn, og ber passasjerene holde seg fast.

Det må jo gå galt til slutt.

PS: Det hører med til historien at min kones advokat fant det riktig å sende en faktura på flere tusen kroner etter at vi hadde rømt landet. Jeg spurte min kone om hun var interessert i å betale denne regningen. Svaret var nei. Deretter skrev jeg til advokaten, at siden hun hadde presset min kone til å ta ut separasjon på anmodning fra barnevernet, så kunne hun sende regningen til barnevernssjefen. Barnevernssjefen fikk kopi, men svarte at barneverntjenesten ikke ville betale. Jeg forklarte advokaten at vi hadde innsigelser mot fakturaen, og at hun kunne informere inkassobyrået om at det forelå en tvist. Jeg hadde ikke noe imot å møte henne i forliksrådet for å komme til en enighet.

Advokaten trakk kravet.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]