It is currently Thu Apr 25, 2024 2:12 am



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Er det greit at myndighetene journalfører samtaler?
Nei, det er ikke greit 100%  100%  [ 7 ]
Ja, jeg har ingenting å skjule 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 7
Author Message
 Post subject: Journalføring
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 3:14 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Journalføring av alle samtaler - uten å opplyse på forhånd at dette blir gjort - er en subtil hersketeknikk, ikke minst fordi foreldrene ikke kjenner seg igjen i det som står skrevet om dem i journalen.

Barnevernets journalføring er en mindre synlig hersketeknikk, for journalføring benyttes også av leger. Forskjellen er at legers journaler har et faktabasert sprog mens barnevernets journaler er fulle av ulne sosionom-uttrykk, som ofte betyr noe helt spesielt, men som bare de innvidde har kjennskap til.

Tidligere var barnevernets journaler mer preget av juridiske uttrykk, som klart og presist uttrykte hva saken dreide seg om. I vår sosionom-tidsalder har mange juridiske uttrykk blitt forlatt til fordel for "mildere" sosionomuttrykk. Forklaring har blant annet blitt til samtale. Dette er muligens ment å ta fokus fra barnevernets kontrollfunksjon, men barnevernet har like mye makt idag som på 50-tallet. Det er bare sproget som tilsynelatende gir inntrykk av noe annet.

Det er en svært spesiell opplevelse å lese en journalført samtale som du ikke var klar over ble journalført. Uskyldige uttrykk fremstår plutselig som mistenkelige og klanderverdige. Du lurer på: Hva kan jeg ha sagt og gjort som er så fryktelig galt? Dette er jo uttrykk som jeg har hørt andre bruke. Kanskje de bare lyder underlige i barnevernspedagogens ører. Hun har kanskje en annen bakgrunn og er ikke vant med mine uttrykk. Dermed blir mine uttrykk en form for raritet som må tyde på at noe er galt. Ja, slik kan det oppleves.

Det er i det hele tatt rart å få fremmede folk inn i hjemmet og etterpå bli forelagt et dårlig skrevet og svært subjektivt referat av "samtalen", som burde kalles med sitt rette navn: forhør.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 3:55 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Det er helt klart at Grunnloven brytes av barnevernet. F.eks. når de foretar hjemmebesøk, spesielt uanmeldte.

Grunnloven sier:

"§ 102.
Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle Tilfælde."

Se også § 96:
"... Pinligt Forhør maa ikke finde Sted."

Er det ikke "pinlig forhør" å få barnevernet på døra sent lørdag kveld? Og er ikke deres journalføring "pinlig"??

:shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 10:41 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Her savner jeg sterkt et avstemnings-alternativ som for eksempel:

"Bare hvis de gjør oppmerksom på det på forhånd, samt alltid umiddelbart oversender sine journalnedtegnelser til klienten til eventuell godkjenning eller beriktigelse".

Den var litt lang ja, men - -


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 22, 2006 12:14 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  
Her savner jeg sterkt et avstemnings-alternativ som for eksempel:

"Bare hvis de gjør oppmerksom på det på forhånd, samt alltid umiddelbart oversender sine journalnedtegnelser til klienten til eventuell godkjenning eller beriktigelse".

Den var litt lang ja, men - -



Det minste de kunne gjøre var å lese opp rettighetene dine før de går igang med forhøret:

"Alt du sier kan og vil bli brukt imot deg."

Mistenkte i straffesaker har bedre beskyttelse enn foreldre som blir offer for ondsinnet melding til barnevernet. :x

Men da ville jo ikke klienten sagt ett ord før hun hadde fått tak i advokat. Og da ville det ikke blitt noen undersøkelsessak.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 22, 2006 5:37 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
http://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?p=956#956
Quote:
Eivind Engebretsen mener det formelle journalspråket som føres av barnevernet, ikke er egnet til å gjenfortelle klientenes livssituasjon. Nå tar han doktorgraden ved Universitetet i Oslo på sin avhandling ”Barnevernet som tekst – nærlesning av 15 utvalgte journaler fra 1950- og 1980-tallet”.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]