It is currently Tue Mar 19, 2024 12:36 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: "Samling på Sørlandet" – god beskrivelse av virkeligheten
PostPosted: Fri Nov 02, 2018 8:29 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

"Samling på Sørlandet" – god beskrivelse av virkeligheten



Samling på Sørlandet
I fjor brukte barnevernet rundt fire milliarder kroner på private institusjonsplasser, særlig på Sørlandet. Hvorfor brukes ikke mer av pengene på å hjelpe foreldrene som sliter?
nrk P3, 30 oktober 2018

"– Jeg har satt fyr på alle stedene jeg har vært plassert, forteller Aline (23), mens sigarettgloen pumpes tett under det mørke håret.
    Hun var ti år da mora hennes flytta fra Brasil til Østlandet med hennes to søsken og en ny, norsk ektemann. Det var fint å komme til Norge og se snø, syntes hun. Men hjemme var ikke alt like fint. Året etter var Aline på Halloween-knaskjakt i nabolaget da politiet dukka opp. Barnevernet hadde fått flere bekymringsmeldinger fra skolen, og Alini flytta frivillig inn under barnevernets omsorg for å få noen måneders pause. Da var det ikke bare bosituasjonen som forandra seg.
    – Mens jeg bodde hjemme lytta barnevernet veldig til det jeg sa, og spurte hva som ville være bra for meg. Etter at jeg ble flytta på institusjon var det ingen som hørte på meg lenger, sier Aline."


Om et fosterhjem:
"– Etter det hatet jeg dem og ville bare vekk derfra, men barnevernet nekta og sa at jeg måtte gi dem en sjanse. Til slutt satte jeg fyr på rommet mitt og stakk fra huset. Fra utsida kan jeg framstå som en ungdom som hadde adferdsproblemer, det er jeg klar over. Men jeg mener det var en reaksjon på et veldig sykt system."
  

Øyvind Håbrekke (KrF) uttaler fornuftige ting, slikt som:
"Han tror traumene ved omsorgsovertakelse er undervurdert.
    – Man splitter familier, til og med søskenflokker. Det er dessverre ikke sånn at barna bare blir plassert i et fosterhjem og blir der til de er myndige. Svært mange blir flytta til og fra ulike fosterhjem og institusjoner i åresvis. Ofte blir det en serie av omsorgssvikt. Det eneste barna lærer seg er at de ikke kan stole på noen."

Men Håbrekke har sittet i fire år i familie- og kulturkomitéen på Stortinget, og har sogar vært statssekretær. Hvorfor gjorde han intet da? Nå er han 'faglig leder' for en kristen tankesmie. Hva skjer med kristen 'tenkning' om barnevern, da?



  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]