FORUMET REDD VÅRE BARN
http://89.162.124.187/forum/

Man forsker ved å spørre barnevernerne?
http://89.162.124.187/forum/viewtopic.php?f=154&t=8869
Page 1 of 1

Author:  MH Skånland [ Thu Jan 25, 2018 9:20 pm ]
Post subject:  Man forsker ved å spørre barnevernerne?

  

Man forsker ved å spørre barnevernerne?


Kari Sjøhelle Jevne og Oddbjørg Skjær Ulvik:
Barnevernets møte med foreldrekonfliktsaker
https://fagpressenytt.no/artikkel/barnevernets-møte-med-foreldrekonfliktsaker
Tema for denne artikkelen er barnevernets møte med foreldrekonfliktsaker. Barn som har ikke-samboende foreldre med høyt konfliktnivå kan være i en sårbar livssituasjon.
Fagpressenytt, 25 januar 2018

Det er "Fontene forskning" som har stått for undersøkelsen.

"Å bistå disse familiene kan være en utfordring for profesjonelle hjelpere i barnevernet. Med utgangspunkt i kvalitative intervjuer med 26 ansatte i den kommunale barneverntjenesten belyser artikkelen hvordan saksbehandlere forstår og definerer foreldrekonfliktsaker, sitt handlingsrom, og hva de opplever som vanskelig i disse sakene. Begrepet grensearbeid (boundary work) brukes som analytisk verktøy for å utforske saksbehandlernes kategorisering og meningsskaping i et faglig og juridisk grenseland. Artikkelen viser hvordan foreldrekonfliktsaker kan utfordre og endre saksbehandleres faglige forståelser, prioriteringer og etablerte praksiser."

"I vår undersøkelse kom det fram at saksbehandlere i barnevernet opplevde slike saker som spesielt vanskelige. Artikkelen bygger på intervjuer med 26 ansatte i den kommunale barnevernstjenesten, og vi drøfter spørsmålet: Hvordan konstruerer saksbehandlere i barnevernet problemet i foreldrekonfliktsaker? Med dette mener vi at vi utforsker saksbehandleres kategoriserings- og defineringsvirksomhet i møte med foreldrekonfliktsaker, eller sagt med andre ord; deres meningsskapende virksomhet. Blant annet utforsker vi innholdet i merkelappen «vanskelig» og hva saksbehandlere opplever som sitt handlingsrom i slike saker."

Det høres "dypt" ut.

Det er ikke første gang vi ser det: man later som om det disse offentlig, "profesjonelle" aktørene er mer å stole på i det de sier enn foreldrene? Ikke rart at de trenger lange utdannelser for å kunne "utforske saksbehandleres kategoriserings- og defineringsvirksomhet". Mon tro om Sjøhelle Jevne og Skjær Ulvik har undersøkt hva barn og foreldre mener om innvirkningen til disse saksbehandlerne, som kan utfordres og endre sin faglige forståelser, prioriteringer og etablerte praksiser?

  

Page 1 of 1 All times are UTC [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/