Tilknytningsteori i barnehageneTilknytningsteori belyst gjennom Trygghetssirkelen - Nesset kommune (Kursdag 1 og 2)Regionsenter for barn og unges psykiske helse, 19 november 2016
"De siste 50-års forskning på tilknytning, har vist at denne forståelsen av barns utvikling er både nyttig og anvendelig. Vi vet at mange barn begynner tidlig og har lange dager i barnehagen. Forskning peker i retning av at kvaliteten på relasjonen mellom barnehageansatt og barnet er viktig for å legge til rette for utvikling av barnets trygghet, og dermed også barnets emosjonelle, kognitive og sosiale utvikling.""Ikke minst vil forståelsen av barnets behov «hele veien rundt på sirkelen», være viktig i barnehagesammenheng. Når barn blir utrygge, har de en tendens til å sende villedende signaler, noe som kan gjøre det vanskelig for omsorgspersonen å forstå hva de trenger for å utvikle større trygghet."De "barnefaglige" etatene kjører videre på "tilknytning", og fekter med 50 års forskning! Naturligvis uten å nevne at forskning i særdeles liten grad har støttet selve forestillingene fra "teorien" om tilknytning, hvordan den er og hvordan den manifesterer seg. Tvert imot plasserer det seg nærmest dårligere enn spåing i teblekker.
Fra barnevernets praksis hører vi stadig "diagnoser" om barn som det heter seg ikke har god tilknytning til foreldrene, og derfor blir tvangsfjernet og "omplassert".
Det høres temmelig sprøtt ut. Stakkars barn. Stakkars foreldre. Hvorvidt man skal synes synd på offentlig personale som blir indoktrinert med disse vrangforestillingene og blir med i praktiseringen av dem, er mere tvilsomt.